Gepersonaliseerde mode: een streling voor het ego of zelfspot?

31/03/15 om 11:56 - Bijgewerkt om 11:56

De hype rond de gepersonaliseerde namen op de chocopotten van Nutella en de flesjes van Coca-Cola is ondertussen stilletjes aan gaan liggen, maar in de modewereld wordt ook nu meer en meer gegrepen naar het fenomeen van personal branding, onder meer op handtassen, zonnebrillen en kledingstukken.

De paradox luidt dat in een tijd waar iedereen op elkaar wil lijken qua stijl en kledij, er toch nog gezocht wordt naar individualiteit en personalisatie, en dan nu vooral bij producten die modehuizen uitbrengen. Is deze vorm van individualisme een streling voor het ego of zelfspot?

Gaga, Cara, Rita, Riri en S.J.P

Het luxueuze Britse modehuis Burberry Prorsum, de onbetwiste ster qua personal marketing, bedacht een reeks aangepaste kledingstukken in de recentste A/W collectie, waar uiteraard de iconische Schotse ruitenprint nog steeds aanwezig was. In de veelbesproken show van Burberry Prorsum A/W 15', passeerde niemand minder dan it-girl Cara Delevingne de revue tijdens London Fashion Week met een gepersonaliseerde cape met haar initialen JD erop gebreid. Ook het immens succesvolle parfumflesje van het nieuwste geurtje van het modehuis, "My Burberry", waar de reclame overigens verzorgd werd door niemand minder dan Delevingne en Kate Moss, kan voorzien worden van een persoonlijke touch.

Longchamp, vooral bekend voor zijn tassengamma, moet alvast niet onderdoen. Ook de klassieke uitvoering van de 'Le Pliage' tas en de iets nieuwere 'Le Cabas' kan gepersonaliseerd worden met naam of initialen. De geïndividualiseerde tas die momenteel het meest wordt gespot onder sterren is ongetwijfeld de "2 Jour Fendi" tote bag. Gaga, Cara, Rita, Riri en S.J.P, mode-iconen die slechts vier letters nodig hebben om hun identiteit te verifiëren, werden stuk voor stuk gespot met de gevierde handtas.

Gemeenschappelijk maar niet uniek

Heel leuk, allemaal, maar toch rest ons een paradox: waarom kiezen deze mensen eenzelfde product of accessoire dat wereldwijd te verkrijgen is, terwijl ze het toch maar uniek willen maken? Volgens experts heeft het te maken met de wil zich te onderscheiden van al die andere kopers. Het hoofddoel van het personaliseren van beroemde gadgets is om een aparte gemeenschap creëren die zich afzet tegen de massaeenheid.

'Merken en labels die meedoen aan de trend, geven de indruk een luisterend oor te bieden aan de wensen van de koper. Een uniek element op je favoriete tas of kledingstuk, zorgt er voor dat fans meer en meer met hun gepersonaliseerd product naar buiten komen, wat dan ook weer zorgt voor meer positieve reclame', aldus Koenraad Lefevere, gewezen creatief brein bij reclamebureau Duval Guillaume.

(Marie Dosquet, vertaling: LD)

Onze partners