FFI steunt 4 modeontwerpers financieel en structureel

De vier geselecteerden van Flanders Fashion Fuel werden bekend gemaakt. Devon Halfnight Leflufy, Ine De Haes, Red Juliet en Rombaut kunnen rekenen op 4 seizoenen intensieve zakelijke begeleiding en een financiële ondersteuning van 50.000 euro. Met dit project steken Kris Peeters en het Flanders Fashion Institute het aanstormend talent een hart onder de riem.

De vier geselecteerden van Flanders Fashion Fuel werden bekend gemaakt. Devon Halfnight Leflufy, Ine De Haes, Red Juliet en Rombaut kunnen rekenen op 4 seizoenen intensieve zakelijke begeleiding en een financiële ondersteuning van 50.000 euro. Met dit project steken Kris Peeters en het Flanders Fashion Institute het aanstormend talent een hart onder de riem. Flanders Fashion Fuel wil de vier geselecteerden de nodige zakelijke vaardigheden mee te geven om de druk van het tweeseizoenensysteem en de zware prefinanciering op te vangen. Ook wil het project de samenwerking met lokale fabrikanten stimuleren. De organisatoren hopen zo een meerwaarde te genereren voor de volledige modewaardeketen in Vlaanderen.

Met het project biedt minister-president Kris Peeters aan Flanders Fashion Institute de mogelijkheid om vier Vlaamse beloftevolle ontwerpers met commercieel potentieel een structurele duw in de rug te geven. Vijfendertig kandidaten voor de ‘modebeurs’ dienden een dossier in en dongen mee naar één van de vier gegeerde plaatsen. Devon Halfnight Leflufy, Ine De Haes, Red Juliet en Rombaut werden op basis van verschillende economische en creatieve criteria uitverkoren door een professionele jury.

De jury

Behalve vertegenwoordigers van Agentschap Ondernemen, Creamoda, CultuurInvest en Flanders Fashion Institute, zetelden ook een aantal internationale experts in de jury: Daan Berkhoff (PR & Marketing manager Avelon), John Mc Ilroy (Head Men’s Merchandising manager Burberry), Lutz Huelle (ontwerper) en Tina Debo (Vice-president product & image Kipling).

De vier winnaars

Vier modeondernemers konden de jury overtuigen met hun ondernemingsplan, professionele track record en creatief portfolio.

Devon Halfnight Leflufy is een luxueus maar toegankelijk kledingmerk voor mannen dat zijn wortels heeft in identiteitsconstructie van jongeren en populaire cultuur en synthetiseert deze verwijzingen in zijn eigen beeldtaal, vaak geassocieerd met ‘The New Aesthetic’. Het kinderlabel van Ine De Haes richt zich op kinderen van 4 tot 14 jaar en speelt met 3D vormen, drapages en breiwerk.

Red Juliet is een elegant glamourmerk dat een nostalgische toets heeft en een erg loyaal publiek. De rugdécoleté is ondertussen het handelsmerk van het label geworden. ROMBAUT is het eerste en enige veganistische luxemerk dat hoofdzakelijk natuurlijke grondstoffen transformeert in eigentijdse avant-garde producten. Zowel op gebied van design filosofie als de processen van het label zijn toekomstgericht: transparant, ethisch en ecologisch. (LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content