N.Y. FASHION WEEK: (GEEN) GROTE DEPRESSIE

H&M zal zich zijn liaison met de Britse ontwerper Matthew Williamson deze lente niet beklagen. Die toonde hier op dinsdag een van de meest kleurrijke en frisse wintercollecties tot dusver, van muntgroen tot turquoise.

Zulk energiek optimisme was zeldzaam op de catwalk de voorbije dagen, al drukt de invloedrijke Marc Jacobs vast nog zijn stempel dit najaar. Ook die opteerde immers voor levendige kleuren zoals paars en elektrisch blauw. De Amerikaan omschreef zijn mengeling van punk en posh als rebels classicisme, en de jaren ’80 en de erfenis van Montana en Mugler loerden voortdurend om de hoek.

Een heel ander verhaal was Diesel Black Gold. Het bandje achteraan de catwalk mengde jazz en grunge, en dat vormde de perfecte soundtrack voor de hybride silhouetten. Terwijl de meisjes voorbij liepen in outfits die aan rokerige nachtclubs en een rebelse versie van Chicago deden denken, met veel knipogen naar lingerie in zijden jurken, leken de mannen eerder op personages uit een roman van Charles Dickens.

Net als bij John Bartlett en andere designers vormde de periode van de Grote Depressie ook voor Diesel Black Gold dus de voornaamste inspiratiebron. Gelukkig werd een al te somber effect vermeden dankzij elementen als lovertjes en andere glanzende details of dandy-achtige accessoires.

Het Italiaanse label opende hier enkele dagen geleden trouwens een indrukwekkende flagship store op 5th Avenue, op de hoek van 54th Street. Het is na die in Tokyo, Hong Kong en Milaan de vierde Planet-winkel van het label en biedt alle collecties aan. Grote baas Renzo Rosso heeft wellicht dus het nodige vertrouwen in de toekomst.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content