Ethisch verantwoorde juwelen op de rode loper in Cannes

17/05/13 om 13:54 - Bijgewerkt om 13:54

Bron: Knack Weekend

Het juwelenmerk Chopard werkt samen met ARM, een vereniging die zich inzet voor mijnwerkers en hun omgeving.

Ethisch verantwoorde juwelen op de rode loper in Cannes

© Chopard

Het juwelenmerk Chopard werkt samen met ARM, een vereniging die zich inzet voor mijnwerkers en hun omgeving.
Het luxe juwelenmerk Chopard kondigde tijdens het festival van Cannes aan dat het gaat samenwerken met ARM. Het goud voor hun kostbare juwelen zou nu komen van kleine mijnen in Colombia en Ecuador. Door de samenwerking worden de mijnwerkers vergoed op basis van een fair trade programma. Het initiatief kwam er mede door wereldwijde campagnes tegen bloeddiamanten om de herkomst van edelstenen transparanter te maken. Chopard maakt ook de Gouden Palm trofee die wordt uitgereikt tijdens het filmfestival in Cannes.

Livia Firth, één van de oprichters van het adviesbureau Eco-Age en de vrouw van acteur Colin Firth steunt het initiatief. Ze strijdt al langer voor meer ecologische en ethisch verantwoorde ontwerpen op de rode loper. "Wanneer een juwelier aan de bank vraagt waar het goud vandaan komt blijft die vraag meestal onbeantwoord," zegt mevr. Firth tegen Suzy Menkes van The New York Times. "Daarom besloot ik om met de mijnwerkers zelf te gaan praten. Chopard werkt nu mee aan het gemeenschappelijk mijnprogramma waardoor we de levens van duizenden mensen verbeteren. Ik ontmoette de mensen van Chopard vorig jaar op de Oscars en zo introduceerde ik hen tot het programma".

Caroline Scheufele, de co-CEO en artistiek directeur van Chopard, besloot het advies van Livia Firth op te volgen door de herkomst van hun goud te achterhalen en het traject transparanter te maken. Hun diamanten zijn al reeds officieel bestempeld als eerlijke diamanten. "Het is belangrijk dat mensen weten waar hun juwelen vandaan komen dus beginnen we aan de bron," zegt ze.

Sexy én geëngageerd Mila Kunis, die onlangs nog werd verkozen tot meest sexy vrouw ter wereld, draagt ook haar steentje bij. De actrice is namelijk ambassadrice voor Gemfields, een mijnbedrijf in Zambia. Gemfields wil de grootste distributeur worden van ethisch geproduceerde en zeldzame edelstenen. "Ik hou ervan om hun juwelen te dragen op de rode loper want ze zijn allemaal uniek en ze staan voor de ethische missie van Gemfields", zei Kunis tijdens de wereldwijde lancering van het merk.

Ze ging ook zelf op bezoek bij het bedrijf in Zambia. "In Afrika zag ik dat Gemfields elke steen voorzichtig behandelt en dat ze rekening houden met de omgeving en de lokale gemeenschap. " Mila Kunis werd ook gefotografeerd voor het Gemfields magazine waar ze een robijnen kraagje droeg van Fabergé. Tijdens de lancering waren er ook enkele ontwerpen te zien van Britse juwelenontwerpers. Zo ontwierp Stephen Webster een witgouden hanger en maakte Shaun Leane slagtandvormige oorbellen van smaragd. Solange Azagury-Partridge ontwierp peervormige oorbellen van robijn.

Liefdesthema
De luxe juwelencollectie die Chopard dit jaar voorstelt in Cannes is gebaseerd op het thema van de liefde. De kostbare collectie bestaat uit 66 stuks want het is de 66e editie van het filmfestival. Het pronkstuk van de collectie is een witgouden bloemenring met robijnen, smaragden en gekleurde diamanten.

Tijdens het festival is er ook een fototentoonstelling in het thema van de liefde. Er worden portretten van beroemde filmkussen getoond zoals de kus tussen Ingrid Bergman en Cary Grant in 'Notorious' en die van Sharon Stone en Michael Douglas in 'Basic Instinct'. Ook de Gouden Palm trofee staat in het teken van de liefde, er is een klein hartje gegraveerd onderaan de stam. (AV)

Onze partners