Nike lanceert hijab om in te sporten, of hoe Just Do It meer is dan een marketingslogan

20/02/17 om 16:40 - Bijgewerkt op 09/03/17 om 16:33

Hoewel verschillende kleine spelers al sportieve hoofddoeken op de markt hadden gebracht is Nike het eerste grote sportswearbedrijf dat zich openlijk inzet voor moslimatleten. Een strategie die hen ongetwijfeld geen windeieren zal leggen, maar die toch op meer sympathie dan cynisme onthaald mag worden.

Wie even stilstaat bij 'Just Do It' beseft dat de lading die deze bekende slogan dekt veel groter is dan je eigen ervaring je doet beseffen. In een door marketeers gedroomde wereld is het een frase die je gebruikt wanneer je op zaterdagochtend de korsten uit je ogen wrijft terwijl je je loopschoenen ombindt, het mantra dat je voor je werk in het koude water van het gemeentelijk zwembad doet duiken, de leuze die ervoor zorgt dat je die plankhouding nog een aantal seconden langer volhoudt. Toch gaat 'Just Do It' verder dan je eigen ongemak tijdens een sportieve activiteit. Het is eveneens boodschap aan zij voor wie sport op het eerste gezicht niet zo evident is: mensen met een handicap, met overgewicht, mensen van een zekere leeftijd of: van een zekere religie.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 4 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners