Vlamingen kopen steeds meer biologische producten

03/04/18 om 15:05 - Bijgewerkt om 15:10

Bron: Belga

De uitgaven aan biovoeding stegen met 11 procent in 2017, zo berekent het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing. Vooral bij groenten, fruit en aardappelen kiezen we regelmatiger voor bio.

Vlamingen kopen steeds meer biologische producten

© IS

De Vlaming geeft jaar na jaar meer uit aan biologische voeding en dranken. Het voorbije jaar stegen de uitgaven in Vlaanderen met 11 procent op jaarbasis. In vergelijking met 2008 gaat het om meer dan een verdubbeling. Vooral biogroenten, -fruit en -aardappelen zijn populair: zij vertegenwoordigen 40 procent van alle biobestedingen, berekende het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.

De VLAM baseert zich op de jaaraankopen van 5.000 gezinnen, opgetekend door GfK Belgium. Daaruit blijkt dat negen op tien minstens één keer per jaar een bioproduct koopt. Elf procent koopt minstens wekelijks bio en het aandeel van deze frequente biokopers neemt toe, zegt VLAM. De alleenstaanden, jong en oud, hebben het hoogste bio-aandeel (4,5 procent).

In absolute cijfers zijn de welgestelde gezinnen met kinderen en de welgestelde gepensioneerden de belangrijkste groep biokopers: samen zijn zij verantwoordelijk voor de helft van de biobestedingen. Huishoudens met een beperkt inkomen hebben het laagste bio-aandeel, namelijk 1,4 procent, maar deze groep koopt wel drie keer meer bio sinds 2008. Het meest populair zijn biogroenten, -fruit en -aardappelen, goed voor 40 procent van alle biobestedingen.

De categorie vlees, vis en ei neemt minder dan een kwart van alle biobestedingen voor zijn rekening en is krimpend. Het zuivelaandeel schommelt rond de 20 procent, graanproducten rond de 12 procent. Wijn en bier tot slot zijn bij bio goed voor 4 procent van het assortiment.

De meeste bioproducten worden nog gekocht in de traditionele supermarkt (38 pct), maar de harddiscounters zijn wel aan een forse inhaalbeweging bezig. Hun aandeel bedraagt nu al 10 procent, tegen 1 procent in 2008. Ook speciaalzaken en natuurvoedingswinkels winnen aan belang, tot een aandeel van 33 procent.

Onze partners