Goedkoop én gezond koken met deze 17 ingrediënten

12/07/16 om 15:36 - Bijgewerkt om 15:58

Gezond eten hoeft niet duur te zijn. Je hebt geen exotische superfoods nodig om evenwichtige gerechten samen te stellen, die barsten van de vitaminen en mineralen. Ga met deze boodschappenlijst naar een winkelketen of de lokale markt en geniet van heerlijk gezonde maaltijden.

Extra tips:

- Ga nooit winkelen met een rammelende maag. Iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Plots ligt de kar vol chips en koekjes: hoe zijn die daar terechtgekomen?

- Koop grote hoeveelheden indien mogelijk. Of koop in bulk, zonder verpakkingen.

- Vries overschotten in voor later.

- Maak een weekmenu. Zo is het makkelijker om grotere hoeveelheden te kopen en koop je geen ingrediënten die je eigenlijk niet nodig hebt.

- Houd rekening met seizoensgroenten en -fruit. Wanneer er een overvloed is van een bepaald ingrediënt zal je dit goedkoper kunnen aankopen. Kijk naar onze kalender en shop slimmer. Haal deze groenten bij een lokale boer, op de markt of in de goedkope buurtwinkel.

- Niet iedereen heeft vlees of vis (vaak dure ingrediënten) nodig om gezond door het leven te gaan. Overweeg om over te schakelen op een vegetarisch dieet. Mits de juiste vervangproducten - die je gemakkelijk zelf kan samenstellen met peulvruchten, noten, eieren en zaden - kan dit perfect gezond zijn.

- Ga verspilling tegen. Voedselverspilling is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook nefast voor de huishoudportemonnee. Wist je dat je ook kan koken met schillen en loof? Deze afvalproducten doen het goed in pesto's, soepen of bouillons. Klik hier voor tips.

- Heb je een tuintje of een terras? Probeer zelf kruiden en groenten te kweken, zo heb je een zeer goedkope voorraad vlak voor je neus.

- Neem kippen of vraag na of de buren kippen hebben en of ze hun eieren verkopen. Verse eitjes uit de buurt kosten vaak minder en zijn ook gewoon lekkerder. Als je van het principe bent dat wie vlees wil eten het ook zelf moet kunnen slachten, kan je ook je kippen (of die van de buren, mits toestemming) opeten.

- Houd aanbiedingen in de gaten. Zeker in het geval van duurdere ingrediënten kan dit interessant zijn.

- Houd een keer per week een restjesdag en eet alles op of zwier alle restjes in een lekker soepje.

- Bak je eigen broden: zo zijn ze goedkoper en helemaal zoals je ze zelf wilt. Is het brood hard geworden? Maak er dan toast van of verwerk het in heerlijke wentelteefjes.

Afhankelijk van voedselallergieën en/of voedselintoleranties is deze boodschappenlijst uiteraard variabel. (LP)

Onze partners