Nieuw Belgisch parfumlabel BillyXClub lanceert street cred geuren: 'neen tegen oppervlakkigheid'

13/10/15 om 14:02 - Bijgewerkt om 15:02

De Belgische Ellen De Veirman kon haar gading niet vinden in de commerciële parfummerken en besloot zelf een label op te richten. BillyXClub is geen gewoon parfummerk, maar richt zich op creatieve zielen die op zoek zijn naar authentieke geuren met een snuifje street cred. Wij spraken de charmante en bescheiden Ellen De Veirman over haar unieke parfumlabel.

Nieuw Belgisch parfumlabel BillyXClub lanceert street cred geuren: 'neen tegen oppervlakkigheid'

Nieuw parfummerk om in de gaten te houden © BillyXClub

Waar haalde je de inspiratie voor de naam BillyXClub?

Billy, dat ben ik. Het is de nickname die mijn echtgenoot me heeft gegeven. de X duidt op het rebelse, edgy karakter van het merk en de Club slaat op een community. Ik wil echt een gemeenschap creëren met mijn label.

Wat moeten we verstaan onder street cred parfums?

Ik ben op het idee gekomen om parfums te ontwikkelen omdat ik iets miste in het wereldje. Langs de ene kant heb je de grote merken, die met hun marketingcampagnes allemaal op hetzelfde focussen: glitter, glamour, romantiek en verleiding. Deze aanpak vind ik te oppervlakkig en nep. Aan de andere kant heb je de nichemarkt. Deze geuren zijn dan weer wat minder hedendaags. Bovendien zijn ze soms te vergezocht en te ingewikkeld voor gewone mensen.

Ik wilde me afzetten tegen die oppervlakkigheid van de grote labels en creatiever, authentieker en eerlijker te werk gaan. Ik wilde anders zijn. Misschien is dat typisch Belgisch om je te willen afzetten. BillyXClub is een down to earth merk dat meer diepgang heeft dan commerciëlere merken. Het is een expressie van moods, lifestyle en persoonlijkheid.

De inspiratie heb ik uit verschillende bronnen gehaald, waaronder muziek, films, boeken en subculturen.

Indigo Swing: deze geur verwijst naar de roaring 20s. Flapper girls waren de rebellen van hun tijd, echte trendsetters die tegen de mainstream ingingen.

Conga Beatz: hiermee duiken we in de surf, beach & skate cultuur

Shewolf: een geur voor een sterke persoonlijkheid. Ik liet me inspireren door de clip van 'Born to Die' van Lana del Rey. Ze zit in deze video op een troon en straalt kracht en duisternis uit.

Pashadina: Dit is een rijk Oosters getinte parfum. Een geur met een exotische touch dus. Oosterse parfum vind ik sowieso boeiend. Zeker in het licht van de hedendaagse problematiek in het Midden-Oosten. Het is een manier om een andere cultuur te ontdekken en te leren appreciëren via parfum.

City High: dit parfum geeft het gevoel weer van high zijn van de stad. De multiculturaliteit en drukte van de stad vertaalt zich in een waaier aan verschillende ingrediënten.

Beatnik: Hiervoor baseerde ik me op de subcultuur van de Beat Generation. De geur vat het gevoel van vrijheid, avontuur en het experiment.

Hoe gaat dat in z'n werk, parfums samenstellen?

Ik heb samengewerkt met topparfumeurs, aangezien ik de technische kennis niet heb om parfums samen te stellen. Ik had geluk dat ze het zagen zitten om samen te werken, ik was super blij. Het is niet zo makkelijk om binnen te raken bij grote parfumbedrijven. Je moet een presentatie maken en hen overtuigen om met jou in zee te gaan.

Hoe heb jij hen overgehaald?

Ellen De Veirman

Ellen De Veirman © -

Ik heb gewerkt met design briefs voor ieder parfum. Hierin beschreef ik het karakter van de geuren, wat de parfums moeten uitstralen. Ik heb niet de achtergrond van parfumeur en weet dus niet hoe je die composities maakt. Het is een beetje zoals in de muziek, waar je met akkoorden werkt. Verschillende combinaties van geuren hebben een heel divers effect. Het is erg boeiend, ik leer nog elke dag bij.

Ik vond het heel belangrijk dat ze goed verstonden wat ik bedoelde. Ik kwam op het idee om met muziek te werken omdat muziek universeel en heel expressief is. Het zit vol emoties en schept sfeer. Op de presentatie heb ik met YouTubevideo's gewerkt. Ik heb ook wat Belgische artiesten ertussen gestopt. Bijvoorbeeld Hooverphonic, Praga Khan, Buscemi en Hong Kong Dong.

De parfumeurs vonden het ideaal om via muziek te communiceren. Parfums maken is een heel creatief proces. Het is niet louter scheikundig. Het eindresultaat moet een gevoel weergeven. Parfum wordt immers gedragen als een verlengstuk van iemands persoonlijkheid. En vrouwen voelen zich niet alleen sensueel, wat je wel zou denken als je sommige mainstream beautybrands mag geloven.

Was je altijd al fan van parfum?

Sinds ik mijn eerste parfum gekregen heb van mijn mama als tiener heb ik altijd een geurtje gehad. Mijn mama vond dat belangrijk en ik dus ook. Mijn eerste parfum was Anaïs Anaïs van Cacharel, misschien niet mijn lievelingsgeur, maar ik was zo trots dat ik een parfum kreeg. Daarna droeg ik Eden, ook van Cacharel. Hierna kwam ik in mijn meer rebelse fase en deed ik patchoeli-olie achter m'n oor. Ik heb ook een tijdje Laura Biagiotti gedragen, ook een hele goede geur.

Een parfum kiezen is een beetje een zoektocht naar jezelf. Het drukt je persoonlijkheid uit. Daarom heb ik ook een tijdje geen parfum gedragen omdat ik niks naar m'n smaak vond, niet qua geur en niet qua kwaliteit.

Je woont in Noorwegen, maar je noemt Billy X Club een echt Belgisch merk. Vanwaar die nadruk op België?

Ik vind dat we België meer moeten durven promoten naar de buitenwereld toe. Ik ben trots om Belgische te zijn. Mijn man woont nu in Antwerpen, dus ik kon ook gemakkelijk samenwerken met Belgische partners. In de parfumwereld is alles 'Made in France', maar dat vond ik niet logisch. Sommige merken zetten puur voor de marketing een label van 'Made in France' op hun parfums. Ik wilde vol overtuiging 'Made in Belgium' op mijn parfumflesjes kunnen drukken.

Het gamma van BillyXClub bestaat voorlopig uit zes parfums, die via de webshop van het merk beschikbaar zijn. De kwaliteit is even hoog als die van de betere nichegeuren, maar de parfums zijn erg betaalbaar met hun 68 euro voor 50 ml.

Onze partners