‘Mannen gaan niet naar een spa om zich te laten pamperen. Ze zijn meer resultaatgericht’

Het aantal mannen dat naar een spa of schoonheidssalon gaat is opvallend gestegen, maar er is nog werk aan de winkel. ‘Om heren over hun drempelvrees te helpen, wordt alles ‘zo mannelijk mogelijk’ gemaakt: van de magazines in de wachtkamer tot de geur van de verzorgingsproducten.’

Toen ik vorige week naar (alweer) een heruitzending van Friends op televisie keek, viel me op hoe de serie vol niet zo subtiele stereotypen zit. In The One with Ross’s Tan, een aflevering uit het tiende en laatste seizoen, brengt Monica haar man Chandler in verlegenheid door aan iedereen te vertellen dat hij naar de pedicure gaat. Stel je voor, een man die zijn voeten verzorgt. In 2003 werd daar nog hard om gelachen. Ik vraag me af of dat grapje vandaag nog zou worden gemaakt. Gaan we er nog altijd van uit dat een ‘echte’ man geen gevijlde nagels heeft?

Mannen gaan niet naar een spa om zich te laten pamperen. Ze zijn meer resultaatgericht

Sinds die aflevering van Friends, zonder dat het daarom verband houdt, is het aantal mannen dat naar een spa of schoonheidssalon gaat opvallend gestegen. Dat heeft de International Spa Association, of ISPA, samen met het audit- en consultancybedrijf Price-waterhouseCoopers berekend. In 2005 was 29 procent van de spa-klanten een man. Vandaag is dat cijfer toegenomen tot maar liefst 49 procent. Let wel, deze cijfers hebben alleen betrekking op de Verenigde Staten, maar geven duidelijk een tendens weer die ook in andere landen zoals Groot-Brittannië en Duitsland wordt vastgesteld. In ons land is de stijging voorlopig niet zo opvallend. ‘Wij hebben tien procent meer mannelijke klanten dan enkele jaren geleden,’ zegt Joke Van Der Zypen van Thermae Boetfort en Grimbergen, ‘maar het aantal mannen dat bij ons een schoonheidsbehandeling laat doen, is nog altijd zeer laag. De meesten komen voor een massage of een bezoek aan onze sauna’s.’

Enkele jaren geleden peilde ISPA ook naar de redenen waarom mannen niet zomaar een salon binnenstappen. Ze vinden het ’te genotzuchtig’ en ‘beschamend’, maar in de eerste plaats ‘vooral iets voor vrouwen’. Daar hebben ze in de Verenigde Staten slim op ingespeeld. Elke maand opent er, in een grote stad, een spa alleen voor mannen. Een soort van gentlemen’s club, maar dan met manicure. Om heren over hun drempelvrees te helpen, wordt alles ‘zo mannelijk mogelijk’ gemaakt: van de magazines in de wachtkamer tot de geur van de verzorgingsproducten. Er worden ‘mannelijke’ namen gebruikt zoals sport facial, wat neerkomt op een gewone gelaatsbehandeling, en de stoelen staan verder uit elkaar, zodat je buurman niet kan meekijken. Nog een verschil: de behandelingen zijn vaak korter, want het mag allemaal niet te lang duren, maar ook steviger. Mannen verkiezen een harde hand boven wat poezelig geaai.

Mannen verkiezen een harde hand boven wat poezelig geaai

Naast waxen en scheren, zijn vooral Thaise massages en sportmassages populair. Het gaat mannen meer om gezondheid en wellness dan om verwennerij. ‘Een man gaat niet naar een spa om zich te laten pamperen‘, zegt Lynne McNees van ISPA, ‘ze gaan om hun lichaam te verbeteren. Ze zijn meer resultaatgericht.’ Dat wordt bevestigd door Kristien Grymonprez, directeur van Babor Benelux. ‘We zien dat onze mannelijke klanten vaak kiezen voor probleemoplossende behandelingen met cosmeceuticals, dat zijn resultaatgerichte verzorgingsproducten met een neutrale geur die specifieke huidproblemen als psoriasis, acne en rimpels aanpakken.’

Schoonheidsbehandelingen en -producten voor mannen zitten in de lift. Maar de eerste stap wordt vaak door een vrouw gezet. ‘Als mannen hier een facial laten doen, is dat vaak samen met hun vrouw’, zegt Joke Van Der Zypen. ‘De groei is opvallend’, bevestigt een beauty buyer van het Londense warenhuis Selfridges. ‘Mannen besteden meer aandacht aan hun looks. Vooral haar- en scheerproducten verkopen goed. Vrouwen spelen daarin een belangrijke rol. Zij kopen producten of cadeauboxen voor hun man, en die komt dan later vaak met het lege flesje terug.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content