Yoghurtmarketing

Tessa Vermeiren
Tessa Vermeiren Tessa Vermeiren is voormalig hoofdredactrice van Knack Weekend

Het kan dus nog, eruitzien “als een Hobbit” (dixit een arrogant jurylid) en toch World Idol worden. Je bek opentrekken, mensen die blindvaren op zeeppoeder- en yoghurtmarketingtrucs op hun nummer zetten en daardoor de sympathie van televisiekijkers over de hele wereld krijgen. De Noor Kurt Nilsen en de Belg Peter Evrard hebben zich ontpopt tot symbolen voor al die mensen die zich niet zomaar in de maling willen laten nemen door de gladde en arrogante marketingmachines van de showbizz. De loodgieter en de bouwvakker hebben wat in hun mars en ze hebben allebei genoeg persoonlijkheid om zichzelf te blijven. Ze wringen zich niet in bochten om het succes ter wille te zijn. De metrosexuals en de babes die tegenwoordig zo goed in de markt liggen bij platenfirma’s verdwenen in het decor. Het deed deugd om deze twee ‘gewone’ jongens te zien glimmen van plezier op nieuwjaarsdag daar in Londen.

Wie ogen en oren openhoudt, zou daaruit lessen kunnen trekken. Ook in televisieland, waar marketingpausen het zo vaak voor het zeggen hebben. Hun regels bepalen bijvoorbeeld ook dat op de openbare omroep vrouwen niet verkoopbaar zijn als drager van een programma. Wouter Vandenhaute, de big boss van Woestijnvis, zei het onlangs zelf in een interview. Hoe gaat dat dan in zijn werk ? Een productiehuis maakt een proefprogramma, het marktonderzoekbureau zet een groep ’tv-consumenten’ bij elkaar om de test te bekijken, die mogen wat uit de nek lullen en maken meer dan eens een nieuw televisiegezicht genadeloos af. Kijkers zijn gewoontedieren en als je ze erom vraagt willen ze natuurlijk meer van hetzelfde. Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. Zo blijken er onlangs vrouwelijke presentatoren geschrapt in nieuwe programma’s die u straks te zien krijgt.

De openbare omroep doet bijzonder weinig om meer vrouwen op het scherm te brengen. Ze hebben toch al Martine Tanghe en Sigrid Spruyt, en sinds kort ook Annemie Peeters. Hoogstens laten ze ons het gezicht zien van een vrouwelijke radiostem, zoals onlangs met Friedl’ Lesage gebeurde. Toch hebben ze bij die omroep een dienst die zich bezighoudt met gelijke kansen, onder meer voor de allochtone medemens, trouwens. Maar zet dat zoden aan de dijk als de lichtjes macho-geïnspireerde marketingboys methodes hanteren die cafépraat promoveren tot onderzoeksrapporten ? Bettina Geysen, nethoofd van TV1, gelooft toch zelf niet dat er bijvoorbeeld niet meer geestige en veelwetende vrouwen te vinden zijn in Vlaanderen die in een quiz als De Slimste Mens ter Wereld kunnen meespelen. Eén vrouw met complexen over haar optreden, die niet wil dat de uitzending wordt uitgezonden, is genoeg, is voldoende om de mare te verspreiden dat er “echt geen vrouwen te vinden zijn”.

Zou het kunnen dat er een klein beetje een machosfeertje heerst in televisieland ? Hoe verklaar je het anders dat zo’n eindejaarsuitzending als het zatsel van Marc Uytterhoeven mogelijk is ? Iemand heeft toch zijn fiat gegeven voor dit experiment ? De excuses van de VRT-woordvoerster klonken bepaald zwak na nieuwjaar. Mevrouw Geysen zelf was waarschijnlijk met vakantie die dag. Het door Toni Mary zo geminachte ‘buikgevoel’ van de concurrentie in Vilvoorde had met dit soort ongein natuurlijk niets te maken. Neen, dit is allemaal marketingtechnisch onderbouwd vermaak, waarvoor met mijn en uw belastinggeld zeer hoge prijzen worden betaald. Nu hoeft Marc Uytterhoeven niet dronken te zijn om mensen voor de zot te houden. Maar zo’n uitzending als die fameuze 30 december is eigenlijk ook een beetje de zot houden met de kijker. In het sfeertje van ’toffe jongens onder elkaar’, waarin de meisjes af en toe mogen meespelen (kijk maar naar Pascale Platel met haar sacoche) veronderstelt men dat de kijker zich al amuseert als het stelletje macho’s in de rode sofa’s lol heeft met elkaar.

:: Reacties : tessa.vermeiren@knack.be

:: www.weekend.be

Op de site van Weekend Knack ontdekt u wat u op tafel kunt zetten, waar u uw vakantie kunt doorbrengen,wat u in uw kleerkast moet hebben, hoe u uw huis renoveert…En u kunt er ook uw mening kwijt.

TESSA VERMEIREN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content