Van D’Hoore zeggen

Zouden de mannen van het KMI het op een akkoordje gegooid hebben met de horecazaken aan de kust ? Van de bloedhete zomer die ons al in het voorjaar beloofd werd, was in ieder geval nog niet veel te merken. Al denkt Paul D’Hoore daar wellicht anders over. De beursgoeroe zweet dezer dagen peentjes, nu de aandelenkoersen feller op en neer gaan dan de roller-coasters in de pretparken. De steraandelen vallen één na één uit de hemel, en in plaats van beleggingsadviezen slijt D’Hoore nu koeienvlaaien in een Studio Brusselspotje. Al was het echte dieptepunt een recent optreden in het tv-journaal. Opgenomen in dezelfde weide, met dat verschil dat er net een zomerse stortbui over D’Hoore was heengegaan. Zijn anders zo weerbarstige haardos plakte op zijn schedel als de krullen van een uitgeregende poedel. Wat de VRT-kapsters niet voor mekaar krijgen, vermochten de weergoden in een handomdraai.

Nochtans is er hoop voor D’Hoorefans. Zo zijn potentiële investeerders meer dan welkom bij optiekketen Hans Anders. En niet omdat de Nederlanders, die in ons land zeventig vestigingen uitbaten, in slechte papieren zouden zitten. Integendeel, Hans Anders wil zijn winkelportefeuille de komende vijf jaar verdubbelen tot duizend verkooppunten, want de markt van de brillen, lenzen en hoorapparaten groeit volop. De vergrijzing wijzigt de demografische tabellen immers aanzienlijk : tegen 2030 zullen de zestigplussers niet minder dan een derde van de Europese en een kwart van de Amerikaanse bevolking vormen. Dat zijn een hoop brillen.

Het is evenmin toeval dat het Nederlandse durfkapitaalfonds Waterland ook in ons land privérusthuizen opkoopt. Net als het feit dat Botoxproducent Allergan graag fabrikanten van chirurgische apparatuur overneemt. De toekomst is aan producten en diensten die goed liggen bij ouderen, van sterke drank en wijn tot haarimplantaten, Segway-achtige karretjes en golfterreinen. Op de verschillende seniorenbeurzen die onder meer in Antwerpen en Utrecht plaatsvinden, staan de Hans Andersbrillen naast massagezetels, beveiligingssystemen en wondermiddeltjes tegen jeuk, kloven en incontinentie. Ook cruiserederijen, financiële adviseurs en verkopers van tweede verblijven ontbreken niet op de afspraak. Begrafenisondernemers daarentegen vallen er niet te bespeuren.

De babyboomers, die vanaf 2010 massaal op pensioen gaan, willen dan ook zo jong en zo actief mogelijk oud worden. Zo zag TUI Travel het aantal boekingen door 45-plussers vorig jaar stijgen met dertien procent, terwijl die door gezinnen gevoelig afnamen. Soms vertonen onze oudere medeburgers zelfs imperialistische trekjes : papalief, toch ook een zeventiger, draagt tegenwoordig evengoed hippe Onitsuka Tiger-sneakers. In het Nederlandse Almere werd al eens een groep senioren verwijderd uit een McDonald’s omdat ze de beste zitjes innamen. En in het winkelcentrum in het Groningse Oude Pekela geldt ironisch genoeg een samenscholingsverbod… voor hangouderen.

Wie belegt in rimpelbedrijven wacht met wat geluk dus mooie jaren. Veel veiligere investeringen kunnen ook de D’Hoores van deze wereld u momenteel niet aanprijzen. Laat u wel behoorlijk informeren als u aandelen koopt, en goed de kleine lettertjes lezen. Met uw gloednieuwe bril kan dat geen probleem zijn.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content