HAL ALS AORTA

Wat? Een zwart-wit gestreepte prequel voor een vuurrode traphal mét zithoek.
...

Wat? Een zwart-wit gestreepte prequel voor een vuurrode traphal mét zithoek.Wie? De Antwerpse interieurarchitect Gert Voorjans.Je moet het maar durven: de inkom van een klassiek herenhuis in een grafisch zwart-wit tegelpatroon leggen. En dan, na die strenge entree, immens knallen met een traphal, die volledig in 'electric red' is geverfd. Alles, tot de sierlijsten toe, baadt in het warme rood. De kleur maakt van de hal een soort aorta: het kloppend hart van het huis. 'Het rood werkt als een bad, dat je helemaal omarmt en inpalmt. Het is mijn manier om moderniteit te introduceren in die formele architectuur van het statige herenhuis, gebouwd rond 1900', zegt Gert Voorjans. Sla er zijn jongste boek Daily Life op na: de Antwerpse interieurarchitect is wereldwijd bekend om zijn weelderige, theatrale en elegante interieurs. Die geven blijk van zijn historische kennis, maar ook van zijn liefde voor vakmanschap én kleur. Het bijzondere aan al Voorjans' ingrepen: hoe royaal de volumes ook zijn, hij vergeet nooit het aspect 'huiselijkheid'. De traphal, die ooit louter een pronkerige wandelgang richting de private vertrekken was, transformeert hij hier tot een volwaardige plek. Op de plaats waar vroeger de gasten beneden formeel ontvangen werden, installeert hij nu een relaxte zithoek met bibliotheek. Alsof hij meteen wil zeggen: kom binnen, ga zitten, doe alsof je thuis bent. Wat? Een industriële look met een ludieke twist.Wie? Architectenbureau K2A samen met vastgoedontwikkelaar en interieurspecialist Arnaud Masson.Arnaud Masson, de Brusselse vastgoedontwikkelaar en interieurinrichter van Permis de Construire, is een meester in sfeer scheppen. Al van aan de voordeur zet hij steevast de toon. In zijn eigen woning in Elsene staan immense boomstammen in de gang: zijn imposante manier om de natuur naar binnen te brengen, of om voor een rustpunt te zorgen in de stadse chaos. In dit huis is zijn aanpak veel minder serieus. Samen met architectenbureau K2A speelde hij hier met het contrast tussen industriële en ludieke elementen. Het levert een spannende hal op. De vloer is uitgewerkt in Mortex, een dunne minerale pleister, die je in allerlei tinten kunt plaatsen. 'Hier kozen we voor mortex in betonlook', zegt hij. 'De industriële touch zit ook in de sculpturale stalen trap, die uitgevoerd is door JDC Rénovations. Ik liet hem mat zwart lakken. De treden zijn bekleed met massieve eik.' Interessant is de ingewerkte lichtstreep, technologie van het Waregemse bedrijf Brick in the Wall. Zij produceren lichtoplossingen die je volledig naadloos in de wand kunt wegwerken: heel geliefd bij (interieur)architecten. Om de mannelijke sérieux wat te breken, introduceerde Masson wat beestige accenten. 'De drie gorilla's komen van bij Papertrophy, een studio in Berlijn die papieren 'opgezette dieren' maakt, in alle maten. Ik voeder ze voor de gelegenheid een bakje rendiermos.' Wat? In een statige jarendertigvilla kreeg de marmeren vloer het gezelschap van een messing vestiairekast.Wie? Architect Quirijn Thijs van Qatar Architecten. Het is het eerste wat je ziet als je hier binnenwandelt: de messing vestiairekast. We bevinden ons in een vrijstaande villa uit 1934 die onlangs volledig werd verbouwd door Qatar Architecten: het Gentse bureau van Quirijn Thijs en Tijl Beyl ( Quirijn And Tijl Architecten). 'Het was een donker huis vol kleine kamertjes. Wij maakten er een hedendaagse woonst van met veel licht en openheid, maar wél met behoud van zoveel mogelijk authentieke elementen', vertelt Quirijn. 'De marmeren tegelvloer in de hal bijvoorbeeld recupereerden we uit de afbraak van de bijkeuken.' De bewoners wilden geen al te afgelikt huis, dus kozen ze voor stoere materialen die mooi verouderen, zoals hout en beton. En dus ook messing. 'In het begin glanst dat als een medaille. Maar door het gebruik ontstaat er al snel oxidatie. Dan begint het materiaal echt te leven. Oorspronkelijk wilde de vrouw des huizes deze vestiairekast bekleden met oude spiegels, maar ze vond er niet genoeg om het hele oppervlak te bedekken. We kozen voor messing omdat dat metaal een beetje hetzelfde patina heeft. Met haar spiegels bekleedden we een kleinere kast in de keuken.' Wat? Bescheiden hal maakt statement van formaat met grafisch behang in goud en zwart.Wie? Kunstconsultant Edwin van Trijp renoveerde zijn eigen woonst. 'Als je hier binnenstapt, weet je meteen dat het geen standaardhuis gaat zijn', lacht Edwin van Trijp. 'En dat is ook precies de bedoeling. Ik vind het leuk om van de entree iets ongewoons, spannends en gedurfds te maken.' Van Trijp kocht het interbellumhuis in het Gentse Miljoenenkwartier zo'n drie jaar geleden. Tijdens de renovatie behield hij zoveel mogelijk authentieke elementen, zoals de originele terrazzotegelvloer uit 1930. Het behang is nieuw, maar ademt de weelderige sfeer van de art deco met geometrische vormen en luxueus goud. 'Het is ontworpen door Catherine Martin', weet Van Trijp. Zij was ook de kostuum- en decorontwerpster van de film The Great Gatsby, geregisseerd door haar man Baz Luhrmann. Dit behang komt uit de Metropolis Collection die Martin ontwierp voor het Australische merk Mokum. Aan de muur hangt een hedendaags kunstwerk van de Spaanse kunstenaar Miguel Ybáñez. Het lage vintagetafeltje uit de jaren tachtig vond Van Trijp bij de Antwerpse winkel Goldwood van Boris Devis. Van Trijp: 'Toen we klaar waren met behangen, twijfelde ik even of het niet too much was. Maar dat ging snel over. Ik vind dat je risico's moet nemen in je interieur. Zeker in kleine ruimtes waar je nooit lang blijft, zoals de hal of het toilet, kun je eens zo'n folieke doen.''