Christophe Remy is het toonbeeld van de creatieve multitaskende millennial. Behalve interieurdecorateur is hij ook grafisch ontwerper en creatief strateeg. Toen hij vier jaar geleden zijn eerste winkel ontwierp, scoorde hij meteen een Commerce Design Award. Dat was de flagship boetiek van Delbôve: een oud Brussels beautymerk dat nieuw leven werd ingeblazen. Naast de shop nam Christophe Remy ook de branding en de verpakking voor zijn rekening. Recent deed hij dezelfde oefening met Mer du Nord, het ter ziele gegane Belgische modemerk dat een paar Fransen opnieuw op de kaart zetten. Remy tekende het nieuwe logo en tekende mee aan de winkels. De eerste, in Brugge, ging vorige maand open. Verder zitten in Remy's klantenbestand nog luxelingerieontwerpster Carine Gilson, juwelenshop Axl en het tandpastamerk Leb...

Christophe Remy is het toonbeeld van de creatieve multitaskende millennial. Behalve interieurdecorateur is hij ook grafisch ontwerper en creatief strateeg. Toen hij vier jaar geleden zijn eerste winkel ontwierp, scoorde hij meteen een Commerce Design Award. Dat was de flagship boetiek van Delbôve: een oud Brussels beautymerk dat nieuw leven werd ingeblazen. Naast de shop nam Christophe Remy ook de branding en de verpakking voor zijn rekening. Recent deed hij dezelfde oefening met Mer du Nord, het ter ziele gegane Belgische modemerk dat een paar Fransen opnieuw op de kaart zetten. Remy tekende het nieuwe logo en tekende mee aan de winkels. De eerste, in Brugge, ging vorige maand open. Verder zitten in Remy's klantenbestand nog luxelingerieontwerpster Carine Gilson, juwelenshop Axl en het tandpastamerk Lebon (zie kader, p. 44). Dat de Gesamtkünstlers uit de vorige eeuw - zoals de Wiener Werkstätte - zijn grote voorbeelden zijn, is dus geen toeval. "In die tijd raakten architecten aan alle aspecten van het leven. Ze stopten niet bij het huis, maar ontwierpen ook de tuin, het interieur, het bestek en zelfs de kleren van de bewoners. Ik ben ook graag zo'n touche-à-tout." Al anderhalf jaar huurt hij een appartement in een art-decogebouw niet ver van het Georges Brugmannplein in Elsene. We stappen binnen in een eclectisch universum waarin alle stijlen van de afgelopen eeuwen voorbijflitsen: een antiek dressoirkastje, negentiende-eeuwse ontwerptekeningen van kerkdecoraties, mid-century Muranoglas en een hedendaags kunstwerk. "Toen ik er introk, oogde het verschrikkelijk: textuurbehang en plastic rolgordijnen", herinnert Remy zich. "Als vertrekpunt voor de inrichting nam ik de kleurencombinatie groen en goud. Mijn eerste wapenfeit was de donkergroene muur. Die zorgt meteen voor veel sfeer. Net als de gordijnen, wat mij betreft een echte must voor elk interieur. Af en toe jeuken mijn handen om grotere werken te doen, zoals een nieuwe keuken, badkamer of schrijnwerk. Maar ik huur dit appartement, dus dat is niet aan de orde." Het appartementsgebouw waarin Remy woont, werd in 1928 gebouwd in opdracht van Eugène Ysaÿe, de bekendste Belgische violist ooit, die ook werkte als componist en dirigent. Hij was bevriend met Claude Debussy. Als privéleraar van koningin Elisabeth was hij ook de geestelijke vader van de bekende muziekwedstrijd die zij oprichtte. Architect van dienst was Raphaël Delville, die verscheidene poepchique huizen tekende in Elsene en Ukkel. Ysaÿe woonde gelijkvloers, waar ook een repetitieruimte en een depot voor partituren was. Remy woont op een van de bovenste etages waar veel zonlicht binnenvalt, zeker in de trapeziumvormige living. Remy: "Mijn vorige appartement was piepklein en veel meubelen had ik niet. Dus kon ik hier from scratch beginnen. Ik ga graag naar het Vossenplein. Maar ik koop evengoed nieuwe stukken, onder meer van het Nederlandse merk Eichholtz. Voor lampen en accessoires ga ik graag naar Jimmy Beyens, een bevriende Brusselse handelaar in Scandinavisch design. Bij hem vind ik altijd bijzondere stukken die ik elders niet zie." Christophe Remy groeide op in een creatief milieu. Zijn grootvader was zilversmid, zijn overgrootvader maakte houten beelden. Maar Remy zelf droomde ervan om drummer te worden. Toen hij niet binnen raakte op het conservatorium, startte hij aan Narafi om geluidsman te worden. Maar al snel raakte hij geïnteresseerd in camerawerk en artdirection. Eenmaal afgestudeerd, begon hij te werken bij Thierry Thenaers, een antiquair op de Louizalaan. "Zijn klassieke kasteelstijl was totaal niet mijn ding. Maar ik leerde van hem wel de basics om een interieur te componeren", vertelt Remy. Dankzij die ervaring - en een fikse dosis talent en creativiteit - kreeg hij al snel zijn eerste opdrachten. Onder meer van Gina d'Ansembourg, de vrouw die Delbôve kocht en nieuw leven inblies. Ze was zo tevreden over het werk van Remy dat ze hem ook vroeg haar Londense pied-à-terre in te richten. Zij noemt hem zelfs "de nieuwe Tom Ford". Met andere woorden: daar gaan we nog van horen.