Tuinmeubelen zijn lang stiefmoederlijk behandeld. Niet langer dan een paar weken een hoek van het tuincentrum of de supermarkt waard, tussen Pasen en de zomerkoopjes. Teak of plastic: de keuze was, in tegenstelling tot de kratten vol bloembollen, snel gemaakt. 'Intussen is het wereldje erg veranderd', vertelt Saskia De Mits, outdoor designer en medeoprichtster van tuinmeubelzaak 't Huis van Oordeghem. 'Vroeger bouwden mensen in de eerste plaats een mooie villa. De tuin en het terras, dat waren projecten voor later. Vandaag maken zwembaden en poolhouses deel uit van het originele masterplan. En waar ik tien jaar geleden beperkt was tot tafels, stoelen en wat ligbedden, mag ik me nu buigen over volledige zithoeken en settings. Eigenlijk is een buitenruimte inrichten niet anders dan een interieur aankleden.'

De woonkamer en het terras kijken uit over de baai van Saint-Tropez. Vooraan de fluwelen sofa van Flexform, met in het verlengde een outdoorfauteuil van Paola Lenti. © Thomas De Bruyne/Cafeine

Outdoor-taart

De vakantiewoning waarin De Mits ons ontvangt ligt in Les Issambres, een gehucht nabij Sainte-Maxime aan de Côte d'Azur. Het terras biedt een fenomenaal uitzicht over de baai van Saint-Tropez. Een uitzonderlijk project, want De Mits kreeg niet alleen carte blanche om de buitenruimte van de villa in te richten, ook het interieur heeft ze bepaald. 'De bewoners en ik zijn zo goed bevriend dat het bijna aanvoelt alsof ik het huis voor mezelf heb ingericht. Maar dat is zeldzaam. Bij ons worden klanten heel lang als mevrouw of mijnheer aangesproken. Ik bewaar graag wat afstand. Uit respect.' De villa - een ontwerp van Buro 2 dat daarna door architect Giuliano Vignali is opgevolgd - is heel functioneel ontworpen. Om het vakantiegevoel te creëren baseerde ze zich op drie Franse films waar ze niet genoeg van krijgt: La Vie en Rose, Et Dieu Créa la Femme en La Piscine. 'Mensen zijn al een hoog niveau van creativiteit en service gewend op het vlak van architectuur en interieur. Maar zodra ze één voet buitenzetten, vervallen ze nogal snel in standaarden. Een terras rondom een zwembad aankleden is meer dan gewoon tien ligbedden deponeren. Je kunt verschillende zones en sferen creëren, voortbouwend op de architectuur en het interieur, maar ook naargelang het profiel van de bewoners en het soort tijdverdrijf dat ze buiten opzoeken.'

Bij de outdoor-versie van Saarinens Tulip-tafel staan draadstoelen van Bertoia. De lamp is van Jules Wabbes, de mand van Paola Lenti. © THOMAS DE BRUYNE / CAFEINE

Een blauwe tint met een vleugje turquoise, afgeleid van de Flexform-sofa en het Limited Editions-tapijt centraal in de woonkamer, vormt de constante doorheen huis en terras. Hier en daar duiken Riva-boomstammetjes op in verschillende formaten, net als de Fun-schelplampen die Verner Panton in 1964 ontwierp. En veel ontwerpen van het Italiaanse familiebedrijf Paola Lenti. 'Dat is de kers op de outdoor-taart, de haute couture van het buitenmeubilair', legt ze enthousiast uit. 'Paola en ik kennen elkaar twintig jaar. Ik ken weinig andere merken die zoveel gevoel voor vorm en kleur hebben. De mooiste installatie tijdens Milan Design Week komt elk jaar opnieuw van haar.'

De hoekzetel naast het zwembad is een ontwerp van Tribù, het tapijt van Paola Lenti is handgeweven met blauwe, turquoise en Hermès-oranje garen. De kussens zijn stuk voor stuk maatwerk, van stof tot biesjes. © THOMAS DE BRUYNE / CAFEINE

Witte handschoenen

Zo'n tien jaar geleden begonnen de eerste buitenlandse opdrachten binnen te lopen bij 't Huis. Nu pakken De Mits en haar team maandelijks meerdere meubeltransporten in met Tel Aviv, Dubai of Zuid-Frankrijk als eindbestemming. En dat terwijl hun kopers dezelfde merken evengoed lokaal zouden kunnen vinden. 'Vergelijk het met wat chef-koks doen. Geef ze een prei, wat wortels en aardappels en ze zullen er allemaal een ander gerecht van maken. Voor ons is dat niet anders. De sfeer en moeite die we in onze projecten steken, vallen moeilijk te evenaren. Ik aarzel niet om met 56 kilogram extra bagage vol stofstalen het vliegtuig op te stappen om klanten iets exclusiefs aan te bieden. Wanneer we meubelen leveren, dragen mijn jongens en ik witte handschoenen om de kostbare stukken uit te pakken. Uit respect voor de klant, maar ook voor de designers en hun ontwerpen. Het zijn details, maar ze maken wel het verschil.'

Het kookeiland werd opgesmukt met vazen en schalen van Hermès, de potten komen van Louise Roe, de barkrukken zijn van Carl Hansen. © THOMAS DE BRUYNE / CAFEINE

Belgen worden graag gezien in het buitenland. Niet alleen in de mode, ook in architectuur en design. 'Werkethiek, bescheidenheid en discretie, het zit in onze genen. We bedienen onze klanten met veel beroepstrots. Belgen doen het internationaal goed omdat de anderen er gewoon niks van bakken.'

Naast het kookeiland staan Elbow Chairs van Carl Hansen rond Ufo, een tafel van Emmemobili. De gordijnen werden op maat gemaakt bij Maîtresse de Maison in Saint-Tropez. De foto is werk van Vincent Peeters. © THOMAS DE BRUYNE / CAFEINE

Terwijl we onze koffie opdrinken lost De Mits nog iets over haar volgende project: de tuin en het poolhouse van de Boutique Ephémère van Chanel in Saint-Tropez, die ze voor het vijfde jaar op rij een volledige make-over mag geven. 'Met de meest exclusieve projecten uitpakken is vaak niet mogelijk in mijn branche. Maar dat ik een vertegenwoordiging van de rue Cambon tot onder de kerktoren van Oordegem krijg, daar ben ik wel trots op.'

In de slaapkamer Et Dieu Créa la Femme staat naast het bed een pluizige stoel van Baxter. Het tapijt is maat- en handwerk van Paola Lenti. © THOMAS DE BRUYNE / CAFEINE

© THOMAS DE BRUYNE / CAFEINE

ID Saskia De Mits

° Begon haar carrière in de diamantsector, waardoor ze lange tijd pendelde tussen Tel Aviv en Gent.

° Richtte 22 jaar geleden 't Huis van Oordeghem op met haar man Guy Vermeirsch, die er de dagelijkse en algemene leiding heeft.

° hvo.be