Zo had het Opera House in Sydney er uitgezien kunnen hebben
In 1956 lanceerde de toenmalige premier van New South Wales Jospeh Cahill een internationale wedstrijd om een Nationaal Operahuis te ontwerpen. Het bouwwerk zou een plaats krijgen op Bennelong Point in Sydney. De Deense architect Jorn Utzon won met zijn ontwerp van een gebouw in de vorm van een groep schelpen, maar ook deze zeven ontwerpen gooiden hoge ogen en hadden best eens gerealiseerd kunnen worden. Budget Direct toont hoe de tekeningen van de zeven bijna-winnaars er in werkelijkheid eruit gezien zouden hebben.
De Philadelphia Collaborative Group bestond uit zeven architecten uit de Amerikaanse stad Philadelphia en veroverden de tweede plaats met een, net als de winnaar, door schelpen geïnspireerd bouwwerk van beton.
Het ontwerp van het Brits-Nederlandse duo Paul Boissevain en Barbara Osmond oogt nogal conservatief in vergelijking met de eerste twee tekeningen, maar de jury was wel onder de indruk van de verhoogde wandelpromenade rondom het operagebouw.
Eugene Goossen was de dirigent van het Sydney Symphony Orchestra en directeur van het New South Wales State Conservatorium of Music en een van de drijvende krachten achter de bouw van het operahuis. Hij diende zijn art deco ontwerp niet officieel in, maar het had best succes kunnen hebben.
De jury was lovend over het ontwerp van de twee uit het communistische Hongarije gevluchte architecten Peter Kollar en Balthazar Korab en noemde het ‘very skilfull planning’. Ze eindigen ermee op de vierde plaats.
Het ontwerp van Stanley Wayman Milburn en Eric Dow doet wat denken aan dat van Boissevain en Osmond en was eveneens voorzien van een wandelpromenade. Maar deze promenade liep onder het gebouw. Een opvallend kenmerk aan dit ontwerp: een landingsplatform voor helikopers op het dak.
Vine and Vine uit het Verenigd Koninkrijk gooiden hoge ogen met een optvallend rood gebouw dat bestond uit twee auditoria met daartussen een restaurant. Aan de waterkant voorzagen ze een plaza voor voetgangers. Alhoewel de jury onder de indruk was, vonden ze twee auditoria teveel van het goede.
Het ontwerp van het Amerikaanse duo Barnett Summer Gruzen en Colonel Hugh A. Kelly zou niet misstaan in Las Vegas. Ze wonnen weliswaar niet, maar het duo drukten wel hun stempel op New York. De New York Times noemde Kelly and Gruzen zelfs: ‘virtually the house architect of the City Hall area’.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier