Diesel koopt Viktor & Rolf
Het Italiaanse merk Diesel is voortaan hoofdaandeelhouder van Viktor & Rolf.
Renzo Rosso, de flamboyante Italiaanse textielindustrieel achter het merk Diesel, heeft een nieuwe modelabel in zijn portefeuille. Hij is sinds gisteren hoofdaandeelhouder van het Nederlandse merk Viktor & Rolf.
FinanciÔle details zijn niet bekendgemaakt, maar Rosso verklaarde wel aan de zakenpers dat hij Viktor & Rolf wil uitbouwen tot een van de topmodemerken van de toekomst. Het zakencijfer moet op korte termijn gebolsterd worden met een grotere collectie prêt-à -porter, een brillenlicentie, juwelen, en een netwerk van eigen winkels. Parfums zijn er al, in samenwerking met de cosmeticareus L’Oréal. Rosso volgt daarmee het model dat hij eerder toepaste op Maison Martin Margiela, ingelijfd door zijn holding in 2002. Margiela was vorig jaar goed voor inkomsten van 60 miljoen euro, meldt Women’s Wear Daily, 50 procent meer dan een jaar eerder. Rosso controleert met zijn holding Only The Brave niet alleen Diesel en Margiela, maar ook Sophia Kokosalaki, plus Staff International, verantwoordelijk voor de fabricatie en distributie van de collecties van Margiela, Kokosalaki, Dsquared, Vivienne Westwood en Diesel Denim Gallery.
Voor Viktor & Rolf, die hun tiende verjaardag vieren (en de voorbije jaren ook met andere potentiÔle overnemers discussieerden) betekent de komst van een nieuwe partner extra tijd voor creativiteit, en minder zakelijke rompslomp.
Jesse Brouns
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier