Kleren maken de man: ‘Als man heb je vandaag geen excuus meer om stijlloos te zijn’

Knack Weekend sprak met drie jonge 'fashionisto's': Dylan, Max en Arthur © Jef Boes

Het idee dat mode een vrouwenzaak is, is meer dan ooit achterhaald. Steeds meer (jonge) mannen zijn immers bewust bezig met hoe ze erbij lopen. ‘Dankzij metroseksuelen en hipsters kwam er een groter mode-aanbod voor mannen’, analyseren trendwatchers Ellen Anthoni en Tom Palmaerts.

‘In de jaren zestig en zeventig vroeg iedereen zich ook af wat er met de mannelijkheid aan het gebeuren was toen mannen ineens olifantenpijpen begonnen dragen.’

Mannen die de mode volgen: het is iets dat steeds in vlagen terugkomt doorheen de geschiedenis, kadert trendwatcher Ellen Anthoni. De tijd dat mode louter een vrouwenzaak was, lijkt vandaag echter definitief voorbij. ‘Sterker nog’, nuanceert Anthoni, ‘het is opvallend dat er ook steeds meer jonge gasten zelfs met high fashion bezig zijn. Het gaat dus zelfs verder dan modebewust zijn.’

Jonge mannen die weten wat ze willen (dragen): het is een evolutie die ook ons was opgevallen. Journaliste Elke Lahousse zocht en vond drie tieners die hun portemonnee heel bewust opentrekken om hun kledingkast te spijzen. Deze ‘fashionisto’s‘ kopen bewust sneakers van Kanye om ze vervolgens voor het dubbele van de prijs te verkopen, markeren de start van nieuwe collecties in hun agenda en spenderen een kleine duizend euro aan vintage jassen van Dior.

Het is opvallend dat er steeds meer jonge gasten methigh fashion bezig zijn.

Ellen Anthoni, trendwatcher

Metroseksueel

Hoe die evolutie tot stand is gekomen, valt volgens Tom Palmaerts van Trendwolves moeilijk aan slechts Ć©Ć©n oorzaak toe te wijzen. ‘Het idee van de man als stoere macho is zo’n vijftien jaar geleden een beetje ‘ontgift’ door de intrede van de metroseksueel, een man die ook geĆÆnteresseerd is in mode en hoe hij eruitziet. De cosmeticawereld is daar vervolgens op gaan inspelen’, duidt Palmaerts. ‘Daarna kreeg je de hipsters. Steeds meer mannen konden onder die categorie hun voorliefde voor mooie producten kwijt, van het perfecte horloge tot een lekkere tas koffie.’

Die hipsterscene, zo gaat de trendwatcher verder, heeft ervoor gezorgd dat er een groter fashionable aanbod kwam voor mannen. ‘Door het uitbreiden van die retailmarkt, geef je mannen ook de kans om hun stijl te ontwikkelen’, pikt Ellen Anthoni in. ‘Mode is een skill, iets waarin je jezelf moet onderwijzen en jaar na jaar beter in wordt. Hoe meer kleren er dan beschikbaar zijn, hoe meer educatief materiaal er voorhanden is.’ (lacht)

Mode is iets waarin je jezelf moet onderwijzen. Hoe meer mannenkleren er dan beschikbaar zijn, hoe meer educatief materiaal ze voorhanden hebben.

Ellen Anthoni, trendwatcher

Naast een groeiend aanbod in mannenmode, is het ook opvallend dat er steeds vaker samenwerkingen komen tussen winkelketens en grote designers, haalt trendwatcher Anthoni aan. ‘Door bijvoorbeeld H&M te laten samenwerken met een naam als Margiela, kan de gewone consument op een eenvoudige manier in aanraking komen met high fashion.’

Sociale media als spiegel

Het is dus verre van verwonderlijk dat de jongeren van vandaag al op jongere leeftijd botsen op grote namen binnen de mode-industrie. Door de huidige streetweartrend is dat opstapje zo mogelijk nog eenvoudiger. ‘Streetwearcollecties dragen sowieso bij aan coolness van designermode’, bevestigt Ellen Anthoni. ‘Je hebt altijd een grote link gehad tussen hiphop en mode, maar de laatste jaren zie je ook meer samenwerkingen tussen artiesten en modehuizen. De rappers die al wel vaker rondliepen in de grote modemerken, produceren nu echt een eigen lijn. Dat was een belangrijke factor wat betreft het overtuigen van de mannelijke modeliefhebber.’

‘Ook sociale media hebben hierin een belangrijke rol gespeeld, vertelt Tom Palmaerts. ‘Mannen kunnen zich daar gemakkelijk spiegelen aan andere mannen die ook in mode geĆÆnteresseerd zijn. Het heeft ervoor gezorgd dat mannen zagen dat het okĆ© was als mannen zich met kleren en stijl inlieten.’ Mensen kijken meer op Instagram dan in magazines, zegt ook Ellen Anthoni. ‘Het zorgt voor een visualisatie van trends en voor peer inspiratie. Het heeft ook invloed gehad op het empowerment van het hele non-binaire genderverhaal, dat ook bepaalde dat niet alles Ć²f voor mannen Ć²f voor vrouwen was. Dat geldt ook voor mode.’

‘Er modebewust bijlopen was iets dat in de vroegere genderrollen met iets vrouwelijks geassocieerd werd, terwijl de jongere generatie heel duidelijk heeft gemaakt niet volgens de karakteristieken van dat oubollige patroon te denken’, gaat de trendwatcher verder. ‘Denk maar aan Jaden Smith (acteur, rapper en model, zoon van acteur Will Smith, nvdr.) die twee jaar geleden mee in de campagne zat van de nieuwe vrouwencollectie van Louis Vuitton. Alles is veel flexibeler.’

1.0Happy to introduce Jaden Smith @christiaingrey in the new SS16 @louisvuitton ad Campaign photographed by Bruce Webernicolasghesquierehttps://www.instagram.com/nicolasghesquiere12367127841153916734364420034_1236712784Instagramhttps://www.instagram.comrich658

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
https://scontent-cdg2-1.cdninstagram.com/vp/9b7dca8a9e58041ba63b7bbd9d13536d/5C39E765/t51.2885-15/e35/s480x480/10632474_173012959722132_1727630251_n.jpg480480

Geen excuses meer

Het aantal strategieĆ«n om het hoogste segment van de mode te verzoenen met de mainstreamconsument is significant gestegen, benadrukt Anthoni. En dat heeft een interessante invloed gehad op de mannenmode. Tom Palmaerts is zich ervan bewust dat uiteraard niet elke man daardoor nu dweept met Grote Namen. ‘Het is nog steeds slechts een gering publiek dat zich met high fashion bezighoudt, maar de groep is wel aanzienlijk gegroeid de voorbije jaren. Daarnaast heb je ook een opvallende opkomst van de normcore-stijl: mannen die zich bewust in neutrale kleren hijsen die neigen naar gewone streetwear.’

Het is nog steeds slechts een gering publiek dat zich met high fashion bezighoudt, maar de groep is wel aanzienlijk gegroeid de voorbije jaren.

Tom Palmaerts, trendwatcher

Je hebt als man vandaag eigenlijk geen excuus meer om stijlloos te zijn, vult trendwatcher Ellen Anthoni aan. ‘Het is zo sociaal aanvaard dat het bijna een noodzaak is geworden om stijlvol gekleed te zijn. Zelfs al draag je normcore, heb je daar bewust over nagedacht omdat je beslist hebt dat je de laatste trends niet de hele tijd wilt volgen.’

Wat je dezer dagen ook draagt, er zit een visie achter, concluderen beide trendwatchers. En aangezien de kleren de man maken, hoef je dus ook niet aan je mannelijkheid te twijfelen als je je graag mooi kleedt. Of hoe de 17-jarige Dylan Kiala het in ons magazine samenvat: ‘Trek je niet aan wat anderen van je kleren vinden. Draag wat jij mooi vindt en waar je je goed bij voelt.’ De waarheid komt uit een tienermond.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content