REIZEN

Bergen in de zon

De klimaatopwarming veroorzaakt onrust in de bergregio's en steeds meer toeristische diensten zijn zich daarvan bewust.

Door weinig sneeuwzekerheid in de wintermaanden en de ecologische consequenties van sneeuwkanonnen moeten de regio's zichzelf heruitvinden. Als je de lokale touroperators vraagt naar dé trend voor 2019, antwoorden ze in koor: "Focus op de zomer."

De bergen zijn een grote, maar fragiele speeltuin voor outdooravonturiers. Niet toevallig bracht The New York Times recent nog het stuk 36 uur in de Dolomieten. Dat het duo 'zon & bergen' als reistrend in de lift zit, heeft twee redenen. Eén: bergen zijn mooi en monumentaal (en ze pakken goed op foto). Twee: marketing. Nog niet zo lang geleden hadden de bergen een geitenwollensokkenreputatie. Wandel- of fietsvakanties hadden een suf imago, maar dat vonden de bergdorpen niet zo erg. Het winterseizoen bracht immers voldoende inkomsten op. Tot nu.

Een mooi voorbeeld van een regio die zichzelf weet te herdefiniëren, is Ötztal in Oostenrijk. In de zomer krijg je in de hele streek bij de meeste accommodaties een Ötztal Premium Card en die geeft onder meer gratis toegang tot de spectaculaire spa Aqua Dome, bergliften én gratis fietshuur. Je spaart met de kaart bijna een volledige vakantie uit en het is geen toeval dat ze enkel in de zomer als cadeautje bij een boeking komt.

CULINAIR

Fijnproevers, die darmen

© Istock

Het leven in onze darmen is de laatste jaren stevig onder de loep genomen. Blijkt dat de bacteriën die daar floreren ons niet alleen helpen met onze vertering, maar ook ons geluksgevoel, onze immuniteit en ons slaappatroon beïnvloeden. Redenen ten over om het microbioom in onze darmen goed te soigneren. Naast supplementen wordt er daarvoor steeds meer ingezet op pro- en prebiotisch voedsel. Denk bij de eerste categorie vooral aan gefermenteerde producten zoals yoghurt, kimchi, kombucha, kefir of zuurkool, die vol levende micro-organismen zitten. Prebiotica zorgen dan weer voor voedsel waarop deze bacteriën in onze darmen goed gedijen. Het gaat hier vooral om vezels die aanwezig zijn in verse groenten en fruit, bonen en granen. In de VS worden pro- en prebiotica al verwerkt in ontbijtgranen, soep en snackrepen. Ook bij ons zal de gezondheidsclaim 'probiotisch' almaar vaker opduiken op verpakkingen. Wars van alle hypes doe je met een grotendeels plantaardig dieet, met op tijd en stond een portie gefermenteerd voedsel, jezelf en je darmen alvast een groot plezier.

MODE

SHOPPEN 2.019

Technologie verandert hoe we online én offline winkelen. Artificiële intelligentie en robotica zijn geen sciencefiction meer, maar worden vandaag al gebruikt om de klantenservice - en uiteraard ook de omzet - te verbeteren. Drie voorbeelden van futuristisch shoppen vandaag.

1. Een robot als stylist

Wie af en toe online shopt, is hem vast al tegengekomen: de robotstylist. Websites als Net-a-Porter en Asos, maar ook merken als Filippa K maken er gretig gebruik van. Terwijl je aan het shoppen bent, krijg je via chat de vraag of je hulp nodig hebt. Die vraag komt niet van een mens van vlees en bloed, maar van een algoritme. Hij analyseert je surfgedrag en doet suggesties op basis van de items die je al bekeken of gekocht hebt. De kans dat je dan iets koopt, is groter dan wanneer je zelf op zoek moet. Die analyse gebeurt trouwens bij de meeste onlineshops, ook die zonder robotstylist. Zij gebruiken de data om, bijvoorbeeld, hun aanbod bij te sturen of om gerichter te communiceren naar hun klanten. Iemand die enkel zoekt naar kinderschoenen voor jongens, moet geen reclame ontvangen voor meisjesschoenen. Volgens consultancybureau Accenture zullen systemen op basis van artificiële intelligentie de rentabiliteit van de sector de komende twintig jaar met zestig procent doen stijgen. Betekent dat het einde van de echte stylist? Federico Marchetti, CEO van Net-a-Porter, denkt van niet. "Luxe draait om menselijke emotie en schoonheid," zegt hij in Wired, "machines om snelheid en informatie. Je moet een evenwicht vinden tussen de twee."

1

2. Sporenonderzoek

Retailers zijn niet alleen geïnteresseerd in je onlinegedrag, ook offline word je - bijna letterlijk - gevolgd. Daarvoor maken ze gebruik van een technologie ontwikkeld door Laurence Kemball-Cook van het Britse bedrijf Pavegen. Als student industrieel design ging hij op zoek naar een manier om groene energie op te wekken in het stadscentrum. Omdat windmolens en zonnepanelen daar vaak onmogelijk zijn, ontwikkelde hij in 2009 een slimme tegel die energie genereert als je erop stapt. Later is in die tegels ook bluetooth geïnstalleerd. Zo kun je onder andere achterhalen waar iemand loopt, hoelang hij ergens blijft staan of wat het drukste moment van de dag is. De slimme tegels werden al geïnstalleerd op meer dan 200 plaatsen wereldwijd, waaronder winkelcentra, Heathrow Terminal 3 en Harrods. Het bedrijf werkte ook al samen met merken als Nike, Samsung en Uniqlo.

2 © ALEX MAGUIRE

3. Tommy's digitale paskamer

Eind vorig jaar opende Tommy Hilfiger een nieuwe 'winkel van de toekomst' in Antwerpen, uitgerust met allerlei digitale snufjes. Zo kun je op een van de vier iPads bij Tommy Jeans checken of jouw item online of in een van de andere winkels beschikbaar is door de barcode te scannen. Er zijn ook twee digitale Denim Fit Guides die je helpen bij je zoektocht naar de perfecte jeans. De paskamer is voorzien van een selfie mirror, waarmee je foto's en 360°-filmpjes van jezelf kunt maken en mailen, zodat je het item later ook gemakkelijk online kunt bestellen. In de Tommy-winkel in Regent Street in Londen geeft die spiegel ook modeadvies. Hiervoor gebruikt men radio-frequency identification (RFID): elk kledingstuk is voorzien van een tag die wordt herkend door de slimme spiegel. Zo kan hij items suggereren die matchen met wat je past. Heb je een andere maat nodig of wil je een van die suggesties proberen, dan hoef je alleen maar op het scherm te klikken en een winkelbediende brengt het item naar je paskamer. Die technologie wordt op termijn ook in Antwerpen verwacht.

Meir 113-115, Antwerpen.

3

Vaarwel privacy?

Handig, denk je dan, een winkel die mijn voorkeur kent en me dus persoonlijke advertenties stuurt. Of waar ik me 3D-gewijs kan laten inscannen zodat ik weet of wat ik wil kopen me ook past. Maar sceptici vragen zich meteen ook af wat er met die AI- gegevens gebeurt. Nu zal 2019 niet het eerste jaar zijn dat we ons zorgen maken over onze privacy. We piekeren al een tijdje over hoeveel Google van ons weet, nu de internetgigant onze foto's beheert, locaties volgt op Google Maps, weet wat we op YouTube bekijken en ons appgebruik in het oog houdt. De Europese Unie doet ondertussen haar uiterste best om bedrijven als Facebook verantwoordelijk te doen omgaan met de tonnen data die ze over ons verzamelen. Vandaar dat je vorig jaar zo vaak akkoord moest gaan met de nieuwe General Data Protection Regulation. GDPR voor de vrienden.

© Istock

Maar in 2019 wordt de discussie extra opgepookt. Vanaf april staan er op elke nieuwe Belgische identiteitskaart naast een lelijke foto ook twee vingerafdrukken, en in China is er sprake van een sociaalpuntensysteem dat allerlei sociale media en AI-gegevens gaat gebruiken om de burgers goede of slechte punten te geven. Het gevaar van AI en de datamining die ermee samengaat is niet alleen dat we vrijwillig veel van onze privacy opgeven door onze gegevens en levens te delen, maar ook dat de overal verspreide informatie over ons op veel grotere schaal dan ooit verzameld en geanalyseerd kan worden. Om maar te zeggen dat het laatste woord daarover nog niet geschreven is.

DESIGN

OUT OF THE BOX

2019 is een jaar om buiten de lijntjes te kleuren. Nieuwe vormen, straffe tinten.

1. Zwartgeblakerd

Tijdens Mexico Design Week afgelopen oktober, meldden verscheidene media, waaronder Dezeen, de dominante aanwezigheid van zwart marmer, leer, metaal, vulkanische steen en gefumeerd glas in Latijns-Amerikaanse designcollecties. Volgens de trendonderzoekers van J. Walter Thompson Intelligence hangt dat samen met 'een nieuw verlangen naar mystiek en krachtige elegantie'. Ook opvallend: diepzwarte krukken, vazen, schalen en tafels van verkoolde materialen, zoals zwarthout, die je bekomt door de oppervlakte van houten objecten te verschroeien en te oliën. Een eeuwenoude Japanse techniek, bekend als shou sugi ban of yakisugi, om verwering tegen te gaan. De Japanse architect Terunobu Fujimori staat al jaren bekend om zijn yakisugi gevels, VVKH architecten pasten het toe op hun Villa Meijendel in Den Haag, Anversa gebruikte het recent in B&B The Bunkers in Knokke. Nu wagen ook meubelontwerpers zich aan de werkwijze. Het Franse label Mad et Len creëert verkoolde metalen interieurobjecten, in Mexico verwerkt studio Mutable verbrande houtresten tot vazen. Vanuit ons land verovert de Leuvense Arno Declercq de wereld met zijn debuutcollectie monumentale zwartgeblakerde objecten, tafels en zitmeubelen. Ruw en massief, met een vleugje steentijdsentiment. Een sfeer die we vaker zullen zien opduiken in 2019.

Zwartgeblakerde objecten van irokohout en Belgische eik van Arno Declercq bij RR Interieur. © GF

2. Het oor kijkt mee

Of het te maken heeft met de stijgende populariteit van audiobooks en podcasts laten we in het midden, feit is dat luidsprekers een complete make-over ondergaan. De zwarte, rechthoekige dozen worden ingeruild voor opvallende ontwerpen, al dan niet getekend door een bekende naam. De ene keer compact en kleurrijk, de andere keer uitgepuurd en opvallend. Geluid moet nu dus niet alleen goed klinken, maar er ook goed uitzien.

Het geluid van de Beosound Edge van Bang & Olufson pas je aan door 'm heen en weer te verrollen.

3. Thuis op je werk

Voor 78% van de millennials in de VS speelt de kwaliteit en de inrichting van de werkplek een bepalende rol bij het kiezen van een werkgever. Dat blijkt uit een rapport van vastgoedadviseurs CBRE. Waarom nog werken in een steriel, rechtlijnig landschapskantoor, vragen ze zich af, als het ook huiselijk, sfeervol en comfortabel kan? Dan hebben ze het niet over een pingpongtafel in de kantine of een tv in de lobby, wel over hoekjes om je in alle stilte af te zonderen, creatief te zijn, (in)formeel te vergaderen, te ontspannen of te lunchen. Zoals in het gloednieuwe kantoor van Microsoft Nederland in Amsterdam. Designstudio D/Dock maakt er een Micro-Polis van. "Een kantoor met allerlei functies en sferen voor ieder type werknemer en activiteit. Een open omgeving waar wordt ingespeeld op de gemeenschap en haar dagelijkse rituelen." Een kantoor waar je dus niet vastzit aan je bureau, maar kunt verhuizen naargelang je planning of mood. Werkgevers - zeker in sectoren die gebukt gaan onder de war for talent - zullen inzetten op deze verhuiselijking van hun omgeving en interieurmerken zullen hen daar ook bij helpen. Zo kondigde Leolux net XL aan, een nieuwe collectie waarmee ze ook op de projectmarkt een thuisgevoel willen creëren.

© Tessa Jol

BEAUTY

Groen blijft het goed doen

Tien jaar geleden was het nog een nichetrend bij kleine, natuurlijke merken die met een Ecocert- of ander label bewezen dat de inhoud van hun potjes van natuurlijke en/of organische oorsprong was, maar de voorbije jaren ontwikkelden ook cosmeticareuzen meer 'natuurlijke' producten. Je kunt dat greenwashing noemen, anderzijds bereikt een groot merk een ruimer publiek, dat zo misschien bij 'echt' groene merken belandt. Ook de vegan en clean beauty-trend passen binnen die boom. Liever voor het milieu, liever voor de fauna en, zo beweren de groene merken toch, liever voor de huid.

© Getty Images/iStockphoto