Steeds vaker stellen we ons de vraag waar onze kleren vandaan komen. De harde waarheid luidt dat mode nog veel te vaak in derdewereldlanden wordt geproduceerd door arbeiders die geen eerlijke lonen krijgen. Ook de hoge prijs die de natuur moet betalen voor mode is schrijnend. Gelukkig zijn er idealistische en innoverende modefans die het over een andere boeg gooien.
...

Steeds vaker stellen we ons de vraag waar onze kleren vandaan komen. De harde waarheid luidt dat mode nog veel te vaak in derdewereldlanden wordt geproduceerd door arbeiders die geen eerlijke lonen krijgen. Ook de hoge prijs die de natuur moet betalen voor mode is schrijnend. Gelukkig zijn er idealistische en innoverende modefans die het over een andere boeg gooien. Zij beseffen heel goed dat onze aarde uitgeput raakt en de arbeiders die onze kleren maken in mensonwaardige omstandigheden moeten werken. In het verhaal van duurzame mode zijn er ongelooflijk veel getalenteerde en gepassioneerde vrouwen die de wereld tegelijkertijd beter, mooier, eerlijker en stijlvoller willen maken. Zij rekenen af met het geitenwollensokkenimago van ecologische en eerlijke mode en dat is heel belangrijk. Wij stellen enkele van deze duurzame dames aan jullie voor. Op online platformen zoals Etsy verkopen heel wat handige Harry's en Henrietta's hun zelfgemaakte producten. In het geval van met de hand vervaardigde mode en cosmetica zijn het vooral vrouwen die aan het DIY'en slaan en hun waren online aanbieden. Wie op deze manier iets koopt, kan ervan op aan dat de producten eerlijk geproduceerd werden. Vaak vind je hier ook volledig duurzame items; die dus niet alleen eerlijk, maar ook groen zijn. Peggy Clark, de directeur van de Alliance for Artisan Enterprise, legt uit dat 'de bewustwording van de consument is veranderd' en dat 'vrouwen een groeiend verlangen koesteren om hun authenticiteit uit te drukken.' 'Dankzij deze kleine ondernemingen vinden mensen producten die voldoen aan hun ethische waarden, maar ook mooi en functioneel zijn.'Emma Daly en de dappere textielarbeiders Emma Daly, het hoofd van communicatie bij Human Rights Watch, laat de dappere vrouwen aan het woord die moeten werken in onmenselijke omstandigheden. Ze geeft hen een stem en dat is van cruciaal belang in de strijd tegen unfair fashion.De grote meerderheid van arbeiders is van het vrouwelijke geslacht, terwijl de oversten over het algemeen mannen zijn. Het verbale geweld dat deze vrouwen moeten ondergaan, is vaak van seksuele aard. Wanneer ze zich verenigen en vakbonden starten, worden ze hardhandig aangepakt. Dat ze toch durven opkomen voor zichzelf en hun collega's en hun verhaal zo naar buiten brengen is bewonderenswaardig en levert hopelijk een betere toekomst op voor textielarbeiders wereldwijd. De Nederlandse Marieke Eyskoot is een gevestigde naam als het over duurzaam leven gaat. Ze is het schoolvoorbeeld dat duurzaam leven ook op een stijlvolle manier kan. Marieke adviseert (duurzame) modemerken en bedrijven en is medeoprichtster van MINT, de duurzame modebeurs van de Benelux. Marieke schreef al eerder de eerlijke kledinggids Talking Dress en bracht recent Dit is een goede gids uit.De Britse Safia Minney is de oprichtster en CEO van het duurzame pionierslabel People Tree. Haar doel is om mensen te voorzien van mooie, stijlvolle en eerlijke kleding. In 1999 initieerde ze de World Fair Trade Day, maar ook op alle andere 364 dagen van het jaar zet ze zich in voor ethische mode. Ook is ze de co-auteur van het boek Naked Fashion, The Sustainable Fashion Revolution, met als tagline: 'Mode is meer dan een passie, het is een instrument waarmee je de kracht vindt om de wereld te veranderen met stijl.' Deze bewonderenswaardige dame is niet zomaar 'de vrouw van Colin Firth'. Ze is creatief directeur van Eco-Age, een bedrijf dat raad geeft aan andere bedrijven om duurzamer te werk te gaan. Ook richtte ze de Green Carpet Challenge op. Dit project daagt Hollywoodsterren uit om de rode loper te betreden in duurzame mode. Livia is bovendien een Global Ambassador van Oxfam, waarvoor ze naar landen zoals Ethiopië, Kenia, Bangladesh en Zambia reisde. Hier sprak ze met de mensen die onderaan de productieketen werken. Ze heeft er haar levensdoel van gemaakt om deze mensen een beter bestaan te geven. Voorts is ze een UN Leader of Change en kreeg ze al verschillende prijzen voor haar vooruitstrevende werk in de duurzame mode. Ze werkte ook mee aan de spraakmakende documentaire The True Cost. Deze Ethiopische zakenvrouw lanceerde haar eigen schoenenlabel soleRebels in 2005. Haar doel is om op een ecologische manier jobs te creëren voor haar gemeenschap. Daarnaast gaat Bethlehem er prat op om kwalitatieve, comfortabele én stijlvolle schoenen te produceren. Klanten kopen haar producten dus niet alleen omdat ze fair trade en ecologisch zijn, maar ook omwille van de mooie materialen, het vakmanschap en de modieuze ontwerpen. Bethlehem duikt regelmatig op in lijstjes van meest succesvolle en inspirerende zakenvrouwen van Afrika en zelfs de wereld. Rosario Dawson en Abrima Erwiah richtten samen het sociaal concept Studio One Eighty Nine op. Eén van hun projecten is een ethische modelijn, genaamd Fashion Rising. Lees hier wat ze hierover te vertellen hebben: 'Het is niet duurzaam om geld te geven. Samenwerkingen zijn veel boeiender en belangrijker. Door samen te werken bouw je iets op en schep je kansen. Het motto van onze organisatie is 'Help mij en laat mij jou helpen'. Het gaat dus om inspiratie, steun en empowerment. 'Daarom hebben we de modelijn Fashion Rising genoemd. Samen zullen we groeien en het pad effenen voor nieuwe generaties. Met het geld dat verdiend wordt, kunnen vrouwen hun kinderen naar school sturen en voeden. Vrouwen de kans geven om hun verhaal te delen is ook belangrijk. Zo leren ze dat ze niet alleen zijn en dat ze zich niet moeten schamen. In plaats van schaamte willen we hen trots laten voelen.'Het beste bewijs dat mode en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan, is het modemerk van Stella McCartney. De Britse ontwerpster is razend populair én gaat ethisch te werk. In haar collecties zal je nooit bont of leer terugvinden, want ze is een heuse dierenrechtenactiviste. Ook probeert ze haar ecologische voetafdruk ieder seizoen te verkleinen en speelt ze een belangrijke rol in het Ethical Trading Initiative. 'Ik ben een aanhanger van het idee dat het beter is om een beetje te doen dan heel veel niks te doen.' De Britse actrice is niet alleen een voorvechtster van gendergelijkheid, maar ook ambassadrice van duurzame mode. In 2011 ging ze in zee met People Tree en ontwierp ze een gastcollectie voor het duurzame merk. Ze reisde tijdens deze samenwerking naar Bangladesh om met eigen ogen te zien hoe People Tree de textielarbeiders een beter leven schenkt. Voorts ging ze de uitdaging van de Green Carpet Challenge aan en droeg ze enkel duurzame mode tijdens de promotour van 'Regression'. Wanneer een rolmodel zoals Emma Watson zich uitspreekt over de noodzaak van fair fashion, is er een goede kans dat mensen luisteren en zich laten inspireren. Het Britse modemerk Mother of Pearl toont dat high fashion en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan. Dat viel ook de BBC op. De zender wil Planet Earth-fans de kans geven om een duurzame alternatieven voor fast fashion in huis te halen en gaat daarom in zee met ontwerpster Amy Powney. De collectie die ze samen hebben ontworpen zal later dit jaar exclusief te verkrijgen zijn via Net-a-Porter. Voor het verven van de kledingstukken wordt er gebruik gemaakt van een techniek die tien keer minder water vereist dan de conventionele methodes.In 2015 konden we Powney al aan de tand voelen over haar visie op duurzaamheid in de mode. 'Ik ben van mening dat wanneer je een product koopt, je er zorg voor moet dragen en het moet koesteren. We moeten ingaan tegen de snelle consumptiemaatschappij. Dat is ook waarom ik blij ben dat ik werk bij een kleiner modelabel. We staan voor kwaliteit en laten alles produceren in Europa. Ook onze materialen komen uit Europa. Bovendien controleren we onze fabrieken regelmatig', zei ze toen tijdens London Fashion Week. Het Belgische lingerielabel la fille d'O, met internationale fans zoals Rihanna, FKA Twigs, M.I.A. en Lady Gaga, haalde recent de pers omwille van de negatieve cijfers. Dat is de prijs die Murielle Scherre helaas moet betalen om een eerlijk label te leiden. Voor de ontwerpster is lokaal produceren nu eenmaal een evidentie. De materialen zijn Belgisch, Frans en Oostenrijks en ook de productie gebeurt in Gent, Wevelgem en Ieper. Wie ethische en gedurfde lingerie wil aanschaffen, moet daar uiteraard wat meer voor neertellen. Dat is alleen maar logisch als je weet dat de lingerie met de hand wordt gemaakt door naaisters die hun vak kennen en een eerlijk loon betaald krijgen. Bekijk ook zeker de reclamebeelden van het merk om verrast te worden door de frisheid van de modellen en de artistieke foto's. Zo bewijst Murielle Scherre meteen dat haar liefde voor lingerie en het vrouwelijk lichaam verder gaat dan die van commerciële merken die op de begane paden blijven. Laten we in 2016 het merk dus allemaal een hart onder de riem steken en tonen dat consumenten de meerwaarde van ethische mode weten te appreciëren. De Antwerpse Ellen Kegels kennen we als de queen van breigoed in België. Zij laat haar succesvolle LN Knits collecties door Peruviaanse vrouwen breien, tegen eerlijke lonen. Zo schenkt ze deze vrouwen een menselijk bestaan en veilige werkomstandigheden. Voor een stuk uit de LN Knits collecties betaal je daarom wat meer, maar gelukkig weet Ellen Kegels als geen ander hoe ze sociale media kan gebruiken om haar merk onder de aandacht te brengen. Lyn Verelst is algemeen manager bij Solid International en Bombyx. Bombyx is de Belgische productiepartner van duurzame merken zoals Ellen Kegels en Ayacucho van AS Adventure. Deze sociale onderneming vertegenwoordigt en ondersteunt een aantal fairtrade handwerkateliers in het Zuiden.Solid International is een private stichting, die in 2000 werd opgericht met als doel ervaringen en knowhow uit het bedrijfsleven in te zetten voor kansarmen wereldwijd. Vandaag spitst de organisatie zich toe op de verbetering van de levensomstandigheden van mensen in Ayacucho, Peru. Solid - in Peru actief als Solid Peru - is een krachtenbundeling tussen verschillende organisaties, waaronder ook het brei-atelier. Een businesswoman met een hart dus. Twee Antwerpse zussen, Laura en Eva, tonen dat duurzame mode heel stijlvol kan zijn. Met hun shop Host Concept overtuigen ze zonder twijfel iedere fashionista ervan dat je met een kwalitatief, duurzaam stuk niet moet inboeten aan stijl. Ze hebben ook deco items ter beschikking, dus ga zeker eens snuisteren in hun aanbod. Een beperkt aanbod van hun stuks kan je ook online shoppen. Je aankopen worden verstuurd in ecologisch verantwoorde verpakking. Enkele jaren geleden startte Bie met haar persoonlijke zoektocht naar duurzame mode. Ze geraakte zo geïnspireerd dat ze intussen sustainable shopping tours organiseert in Antwerpen onder de noemerB.Right. Tijdens deze wandelingen leidt ze je langs winkels waar duurzame kleding verkocht wordt. Bie inspireert en vertelt wat duurzaam shoppen precies inhoudt. Onderneemsters Froya Deryckere en Adinda De Raedt openden een nieuwe duurzame shop in de Antwerpse Nationalestraat. De twee vrouwen startten hun carrière in de mode zes jaar geleden, toen ze Froy & Dind oprichtten. Onder andere Armed Angels, Hoodlamb, Veja, Kings of Indigo, Wunderwerk en Braintree hangen in de rekken bij F.A.A.M. Bovendien hebben de dames een eigen mannencollectie op de markt gebracht: Munoman. De naam van de winkel is een knipoog naar de filmklassieker 'Fame' en de afkorting van de namen van Froya en Adinda en hun echtgenoten, aan wie ze veel hulp gehad hebben.Kinderen groeien als kool, maar ze moeten wel kleertjes aan die goed passen. Constant nieuwe kleding kopen voor onze kleine spruiten is eigenlijk erg duur en een beetje gek. Daar bedacht Sophie, mama van Isa (1,5) en overtuigd van het idee dat de textielsector een héél pak duurzamer kan, een geniaal plan op. Ze stampte Happy Kiddo uit de grond, een abonnement waarbij je elke maand nieuwe kleren kan ontlenen. Die dienst is er nu - althans al voor Gentse ouders van kinderen van 0 tot 3 jaar. Mieke De Winter en haar partnet in crime Thierry van Dort verkopen in hun winkel Mieke in Gent duurzame mode die je beeld van de geitenwollensokkenhippie onmiddellijk van de kaart veegt. Bij Mieke gaan winkelen moet je vooral beleven. Je komt er gegarandeerd buiten met een goed gevoel, of je nu een nieuwe garderobe hebt geshopt of niet. 'Wanneer we 's avonds thuiskomen, willen we met een gerust hart kunnen terugkijken op onze dag en niet moeten piekeren over de kleren die we verkocht hebben. Je bent als winkelier misschien maar één radertje in een grote machine, maar je bent wel een radertje dat ervoor zorgt dat de boel draaiende blijft', klinkt het.Ramona Stoica en Marino D'hooghe richtten in 2016 het duurzame modemerk Helder op. Tegelijk met de lancering van het merk, werd hun eerste kindje geboren. De nieuwbakken ouders proberen bewust te leven en met hun label ook de mode-industrie wat groener te maken. 'Iedereen kan op zijn eigen manier zijn steentje bijdragen.' Recent opende Ramona ook een eigen fair fashion shop in Antwerpen. 'Duurzame mode kent verschillende invullingen. 'Wij hebben gekozen voor lokaal, kleine collecties, ecologische stoffen en een eigen ritme. Andere merken doen het misschien anders, maar zijn daarom niet minder duurzaam. Hoe je het aanpakt is erg persoonlijk. We vinden het net leuk dat er verschillende duurzame merken met verschillende werkwijzen naast elkaar kunnen bestaan.'Loes Vandekerckhove richtte via crowdfunding succesvol haar eigen duurzame sportlabel Pure by Luce op. De jonge onderneemster is ervan overtuigd dat de consument een grote impact kan hebben op de industrie. 'Vraag stuurt aanbod, dat valt me als onderneemster nog harder op. Kritische consumenten die vragen stellen hebben zeker een impact. Als er nog meer vragen zouden gesteld worden, zouden merken meer hun best doen om de klant tevreden te houden. Daar ben ik van overtuigd. 'En ook bloggers en influencers springen steeds vaker op de kar. In België deelt onder andere Eline (Eline Rey) haar ervaringen met duurzame mode. Op haar blog legt ze uit waarom: 'Ondertussen zijn de onderwerpen op mijn blog allesbehalve mainstream. Ik wil geen deel meer zijn van een oppervlakkige mode- en blogwereld waarin massaal geadverteerd wordt, een van de meest vervuilende industrieën ter wereld gesteund wordt én waar je continu 'mooi moet zijn'. Sinds begin 2018 ligt de focus van mijn blog dan ook voornamelijk op mens- en milieuvriendelijke mode.'En ook Astrid (Thank God It's) en Naomi (Dress Your Life) bieden heel wat inspiratie om een eigen, duurzame stijl te ontwikkelen. (LP)