Lyn Verelst: ‘Consumenten kennen de échte kost van kleding niet’
Solid International is productiepartner van merken zoals LN Knits en Ayacucho van AS Adventure. Wij spraken met Lyn Verelst, algemeen manager bij Solid International en Bombyx, over eerlijke mode en hoe zij merken kan helpen om eerlijk te produceren.
Waarom moeten mensen kiezen voor Fair Fashion?
In eerste instantie moet je kiezen voor duurzame mode uit menselijkheid. Consumenten kennen de echte kost van kleding niet. Als je begint na te denken over het kleine bedrag dat de mensen die de kledingstukken gemaakt hebben krijgen, begint het te duizelen.
Als mensen écht bewust zouden zijn van het leed dat ze veroorzaken en de milieuschade die ze berokkenen door onethische kledij te kopen, zou niemand dit nog doen. Het lijkt wel of mensen gezamenlijke oogkleppen dragen.
De recente gebeurtenissen rond de vluchtelingen en ook de jaarlijks terugkerende succesvolle fundraising van organisaties zoals Music for Life en het Rode Kruis tonen echter dat mensen wel degelijk beschikken over waarden en normen. In het dagelijks leven verliezen ze deze helaas uit het oog en dat vind ik spijtig.
Het lijkt wel of mensen gezamenlijke oogkleppen dragen.
Ik raad iedereen aan om de documentaire The True Cost te bekijken, die zegt echt waar het op staat: de tijd is rijp voor meer bewustwording over de nefaste impact van de kledingindustrie.
Het is ook tijd voor een ander aankoopgedrag. Je moet je prioriteiten stellen. Als je minder koopt, kan je die eerlijke fashion wel betalen en aangezien het duurzame producten zijn, gaan ze langer mee. Ik ben er zelf al jaren door geobsedeerd. Het enige nadeel is dat ik niet meer kan gaan shoppen met mijn vriendinnen bij ketens. Maar ik voel me altijd blij als ik iets koop, minder leeg dan wanneer ik iets zou kopen bij onethische labels.
Waarin schuilt het succes van de merken waarmee jullie samenwerken?
We hebben geluk dat LN Knits en AS Adventure bereid zijn om de meerprijs van fair fashion te betalen. Heel wat andere merken zijn het te gewoon dat ze voor weinig geld producten kunnen laten maken in lageloonlanden. Handgemaakte en faire producten van goede kwaliteit zijn echter altijd duurder.
Het draait ook om de manier waarop merken hun producten in de markt zetten. Fair fashion wordt nog vaak gelinkt aan hippies met geitenwollen sokken, maar Ellen Kegels en AS Adventure maken van hun merk iets hips. Zij zorgen voor het fashion aspect in fair fashion. Mensen kopen het bijna meer omdat het stijlvol en hip is, dan omdat het fair is. Maar ook het duurzame verhaal draagt bij aan het succes, als je het op een goede manier vertelt, volgt de klant vanzelf. Zij brengen het authentieke, avontuurlijke en verre Zuiden naar de winkels in België.
Fair fashion wordt nog vaak gelinkt aan hippies met geitenwollen sokken, maar Ellen Kegels en AS Adventure maken van hun merk iets hips.
Hoe helpen jullie merken die op zoek zijn naar eerlijke productie?
Bewuste merken die duurzaamheid en authenticiteit in het vaandel dragen en die verhalen willen vertellen zijn bij ons aan het juiste adres. Je kan ons zien als een productiepartner met een portefeuille van verschillende kleinschalige ateliers in het Zuiden. Wat begon met een handwerkatelier in Peru wordt nu uitgebreid naar meer locaties, onder de naam Bombyx.
De ateliers in ons portfolio bieden elk een authentieke ambacht aan zoals breien en haken, weven, borduren, enzoverder. Ze werken met kwaliteitsvolle en exclusieve materialen zoals alpacawol, zijdegaren, kasjmier en biokatoen.
Wij bieden mode- en interieurmerken toegang tot die exclusieve producten uit hoogwaardige materialen met een verhaal. Een veelzijdig verhaal van faire tewerkstelling, herwaardering van ambachten, natuurlijke materialen en sociale impact. De winsten van de ateliers worden namelijk lokaal gebruikt om sociale activiteiten te ondersteunen. Op die manier stimuleren we de zelfbedruipendheid van mooie sociale projecten.
Wij bieden mode- en interieurmerken toegang tot die exclusieve producten uit hoogwaardige materialen.
Bovendien zijn wij ook de leverancier aan huis, aangezien we de producten importeren naar België. We nemen het ganse proces op ons van sampling tot aftersales. We lachen er wel eens mee dat wij voor onze klanten de headache op ons nemen, want eenvoudig is het niet. We doen dit alles op basis van het no cure, no pay systeem. Vinden we geen klanten voor de ateliers, krijgen we ook geen commissie.
Rijk zal ik er er als tussenpersoon niet van worden (lacht), maar ik ben al blij dat we zoveel verhalen kunnen vertellen. De merken waar we mee samenwerken kunnen op lange termijn wél genieten van winst. Onze visie luidt als volgt: Een wereld met in het Zuiden financieel sterkere sociale organisaties en in het Noorden kleerkasten en livings vol verhalen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Achtergrondinfo
Solid International is een private stichting, die in 2000 werd opgericht met als doel ervaringen en knowhow uit het bedrijfsleven in te zetten voor kansarmen wereldwijd. Vandaag spitst de organisatie zich toe op de verbetering van de levensomstandigheden van mensen in Ayacucho, Peru. Solid – in Peru actief als Solid Peru – is een krachtenbundeling tussen verschillende Peruviaanse organisaties.
Twee hiervan bieden ondersteuning aan kwetsbare gezinnen in moeilijke situaties. De andere organisaties spitsen zich toe op de duurzame verbetering van de levenskwaliteit in Ayacucho via economische activiteiten. Op lange termijn streeft het samenspel tussen beide types van organisaties ernaar om zelfbedruipend te worden: idealiter kunnen we de sociale activiteiten financieren met winst uit de economische activiteiten. Een van deze economische activiteiten is het handwerkatelier Manta waar 200 vrouwen tewerk worden gesteld in brei en haakwerk en dat aan een fair loon en met sociale begeleiding en kinderopvang. De twee grootste klanten die producten laten maken in dit atelier zijn LN knits en As Adventure/Bever.
Bombyx Bvba is een Belgische spin-off van Solid International. Bombyx begeleidt sociale organisaties in het Zuiden in de ontwikkeling of uitbreiding van productieateliers en zoekt naar afzetmarkt in het Noorden. Tegelijkertijd biedt Bombyx bewuste mode- en interieurmerken toegang tot authentieke producten uit hoogwaardige materialen met een verhaal.
Een ander zijproject, Buy a Smile, is een webshop die producten verzamelt van twaalf non-profit organisaties die werken met kansarmen. Het is een geval van charity verkoop, waarbij het de mensen gemakkelijk gemaakt wordt om iets mooi te kopen waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat. In plaats van geld te doneren, koop je iets. Met dit project zal Lyn aanwezig zijn op de M-Fair in Mechelen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier