Vorig jaar beleefden we enorm veel plezier aan het ontwerpen van onze capsulecollectie', vertelt Knack Weekend-hoofdredacteur Ruth Goossens. 'Ook in de winkels van Terre Bleue werd ze enthousiast onthaald. Bovendien hadden we achteraf nog massa's ongebruikte ideeën. De zin om opnieuw samen te werken was dus groot.'

Sterker dan trends

Ook stylist Benoît Béthume was snel gewonnen voor een nieuwe samenwerking. Als consultant adviseerde hij in het verleden onder meer Nina Ricci en Marine Serre en begeleidde hij vorig jaar al onze eerste capsulecollectie. 'Collabs vergen veel overleg, maar als Belgische modenamen voelen Knack Weekend en Terre Bleue elkaar goed aan', zegt hij. 'Beide bedienen een publiek dat esthetiek en kwaliteit waardeert en zich bewust is van het actuele modebeeld, maar dat niet slaafs achternaloopt.'

© Shot by Levin voor Mindbox

Tijdloze collecties zitten volgens Béthume ook in de lift: consumenten worden in zo'n hoog tempo met trends bestookt dat de waarde en impact daarvan fel verminderd is. 'Als reactie daarop zien we nu een terugkeer naar de basis: echte kleding die draagbaar en duurzaam is en waarin mensen zich goed voelen.'

sensueel cocoonen

De nieuwe capsulecollectie focust niet toevallig op tricot, dat sinds de start van Terre Bleue in 2002 een van de pijlers van het merk vormt. 'Voor ons was dit een uitgelezen manier om onze knowhow in de verf te zetten', zegt knitwear designer Annique Van de Broek van Studio Terre Bleue. 'Tricot is een uiterst technisch product dat ontwerpers tot een andere aanpak dwingt. Alles staat of valt met de keuze van de woldraad, waarna je aan de hand van verschillende steekbeelden stapsgewijs tot de gewenste look komt. Een echte opleiding daarvoor is er niet, knitwear steunt op ervaring.'

Blikvangers onder de zeventien stukken zijn onder meer de cardigans - grofgebreid en oversized of enkellang met een ribpatroon - en een maxi-jurk. Een coltrui met een binnenstebuiten geweven jacquardpatroon vormt dan weer het spiegelbeeld van een ruimere mannen- trui.

© Shot by Levin voor Mindbox

'Ons eerste moodboard draaide helemaal rond cocooning en sensueel breigoed dat uitnodigt om je erin te wikkelen', zegt Van de Broek. 'Vandaar ook onze keuze voor zachte accentkleuren als ecru, taupe en lichtblauw. Tegelijk laten samenwerkingen als deze toe om buiten de lijnen van ons DNA te kleuren en nog creatiever te zijn met pasvormen en de afwerking. Nog een voorbeeld daarvan is een korte kabeltrui met zware vlechten, die er met de hand ingezet werden. Het is Terre Bleue, maar gaat dankzij de inbreng van Knack Weekend en Benôit Béthume net een stapje verder.'

Für Elise

Ook de in Middelkerke geschoten campagne van onze capsulecollectie is op-en-top Belgisch, dankzij Elise Crombez en fotograaf Serge Leblon. 'Cocooning roept intimiteit, ongedwongenheid en comfort op, en dus moesten de beelden dat ook uitstralen', legt Béthume uit. 'Alsof je in een privéalbum naar foto's van een romantisch weekend aan zee kijkt. Het hielp dat Elise opgroeide in Koksijde en dat de knusse knitwear haar meteen aansprak. Een model dat goed in haar vel zit - dat voel je in het eindresultaat.'

Exclusief verkrijgbaar in geselecteerde Terre Bleue-verdeelpunten vanaf 25 september. terrebleue.com/weekend