Louis Vuitton, 101 avenue des Champs-Elysées, Parijs.

Een vlaggenschip is voor de meeste luxemerken een zeer dure marketingoperatie (verwarm zo’n paleisachtig warenhuis maar eens). Maar Bernard Arnault, de kapitein van luxegroep LVMH, is er blijkbaar van overtuigd dat de nieuwe megastore van Louis Vuitton, langs de Champs-Elysées in Parijs, al na een maand winstgevend zal zijn. Misschien heeft de man gelijk : vijf dagen na de lichtjes megalomane opening ( Uma Thurman ! Sharon Stone ! Winona Ryder !) stond voor de deur een behoorlijk lange rij Vuittonistas geduldig aan te schuiven.

Het nieuwe vlaggenschip wordt door de mensen van Vuitton onder meer beschreven als een huis, een rijstveld (er zijn officieel geen verdiepingen, wel terrassen), een hommage aan Parijs (één van de achter glas tentoongestelde pronkstukken is een uit miniatuurvaliezen gemaakte Eiffeltoren) en een promenade (het trottoir van de Champs, vertelt de persattaché, is op subtiele wijze naar binnen doorgetrokken).

Het is verder ook een pretpark (de lift, tijdens ons bezoek niet toegankelijk, is naar verluidt pikdonker en geluidsdicht gemaakt : leuk idee voor een uitje met een claustrofobe kameraad), een museum (er hangt kunst – Kunst, zelfs – van James Turrell, Olafur Eliasson en Tim White-Sobieski, en in januari volgt een galerie op de zevende verdieping ; de eerste tentoonstelling is gewijd aan de Italiaanse ster Vanessa Beecroft), en een grootwarenhuis. De bags bar lijkt bijvoorbeeld geïnspireerd door de oude Gum in Moskou : klanten kunnen er voor een toog aanschuiven om er naar hun favoriete tas te vragen.

De indrukwekkendste kamer ? Een halve cirkel van twintig meter hoog waarin enkele dozijnen ijzeren staven enigszins dreigend van het glazen plafond naar beneden hangen. Een kruising van een gesofisticeerde martelzaal en het spiegeldecor van Westland Shopping Center in Anderlecht, circa 1976. Het indrukwekkendste, niet onmiddellijk Vuittoneske gadget ? Een elektronisch boek waarvan je de virtuele pagina’s met een losse beweging van de hand kunt omdraaien.

Het Parijse Huis van Vuitton, grootschaliger maar duidelijk minder een architecturaal statement dan recente, zeer vooruitstrevende projecten van het merk in Japan (met architect Jun Aoki), werd ontworpen door de beroemde Amerikaanse winkelbouwers Peter Marino en Eric Carlson, in samenwerking met het architectenteam van Vuitton.

Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content