veiligheid voor een prikje
...

veiligheid voor een prikjeHet product dat deze week aan bod komt, valt uitzonderlijk goedkoop uit, terwijl het toch van levensbelang is. Rijvaardigheidstrainingen zijn verre van alledaags: Peugeot, de Volkswagen-groep en Porsche bieden ze aan. Sinds kort ook BMW en dat kan nauwelijks verrassen. De Beierse constructeur draagt sinds jaar en dag de slogan Freude am Fahren hoog in het vaandel en die vreugde hangt nu eenmaal samen met het beheersen van de dynamiek van de auto. Vooraleer een automobilist naar zo'n training stapt, zijn evenwel twee dingen nodig. Wat zakgeld én een zekere nederigheid, of beter: het besef dat je van anderen kan leren. De BMW-training in Rotselaar duurt één dag, omvat een paar uur zeer degelijke theorie en daarna vele uren praktijk. Die theorie is onontbeerlijk - al was het maar om de deelnemer bewust te maken van de nonchalance waarmee hij met zijn eigen veiligheid omspringt. Een slechte houding achter het stuur bijvoorbeeld, betekent dat de chauffeur minder snel en krachtig een obstakel ontwijkt, niet alle remkracht gebruikt die in een noodsituatie onontbeerlijk is, en daardoor bij een botsing extra letsel oploopt. Verder vermindert een slechte houding ook nog de skin feeling, de manier waarop je de beweging van de auto via de huid ervaart. En als je de bewegingen van de auto niet aanvoelt, kan je er niet of veel te laat op reageren. Bij de praktijkproeven legt centrumverantwoordelijke Danny Janssens (55) de nadruk op de wagenbeheersing. Noodstops op natte of gladde ondergrond, stuurgedrag met geblokkeerde of niet-geblokkeerde wielen, het aanvoelen van de limieten van de wagen bij uitwijkmanoeuvres worden geaccentueerd, omdat met kale achterbanden en op nat of glad wegdek wordt geoefend. De deelnemers zitten met zijn drieën in de wagen en hebben radiocontact met de instructeur die met engelengeduld de situatie analyseert, de cursist op fouten wijst en hem de oefeningen desnoods dikwijls doet herhalen. elektronica als hulpmiddel"Sommigen leren zeer verbaasd hun limieten kennen, anderen ontdekken onvermoede capaciteiten in zichzelf. Maar het is nooit zomaar entertainment. De deelnemers zijn er niet om zich te amuseren. Ze komen om méér te halen uit een wagen met een dynamisch karakter", aldus Danny Janssens. Aan het eind van de dag blijken drie ervaringen belangrijk. Om te beginnen moet je erkennen dat elektronische hulpsystemen het menselijk falen op voorbeeldige wijze opvangen: ABS is een antiblokkeersysteem dat (ook bij voluit remmen) verhindert dat de wielen blokkeren en dat ze dus bestuurbaar blijven; en ASC+T ( Automatische Stabiliteitscontrole + Tractie) geeft op glad wegdek met verschillende adhesie een indrukwekkend surplus aan veiligheid. Niet toevallig worden beide systemen tegenwoordig in alle BMW's standaard ingebouwd - al blijven ze uitschakelbaar. Vervolgens werd ten overvloede gedemonstreerd dat beter anticiperen op de situatie kostbare tijdswinst oplevert in hachelijke omstandigheden, of die zelfs kan vermijden. Tenslotte werd aangetoond hoe het zwaartepunt van een wagen zich verplaatst bij accelereren, remmen of bij het nemen van een bocht, wat het gedrag van de auto ingrijpend beïnvloedt. Dat één dag niet tot de perfectie voert, valt af te leiden uit het feit dat BMW in Duitsland 28 verschillende cursussen aanbiedt. Dat er jaarlijks zo'n 25.000 rijders op afkomen, bewijst dat evenzoveel automobilisten zich van hun onvolmaaktheid bewust zijn. Alleen dat al is een hoopgevende vaststelling. De cursus in Rotselaar is zowel voor BMW-eigenaars als voor anderen toegankelijk, wordt enkel 's zaterdags gegeven, loopt van 8 u.30 tot 18 uur en kost 14.000 fr., btw inbegrepen. Inschrijven kan bij de BMW-concessiehouders of op Tel. (03) 890.98.67 van Martine Clymans bij BMW Belgium. PIERRE DARGE