Deze week is het moeilijk kiezen tussen de BMW 530's. Benzine of turbodiesel ? Ze kosten precies evenveel, 42.450 euro. Dat is niet niets, maar de technici in München hebben bovendien behoorlijk wat gesleuteld en vooral de turbodiesel kan op papier interessante cijfers voorleggen.
...

Deze week is het moeilijk kiezen tussen de BMW 530's. Benzine of turbodiesel ? Ze kosten precies evenveel, 42.450 euro. Dat is niet niets, maar de technici in München hebben bovendien behoorlijk wat gesleuteld en vooral de turbodiesel kan op papier interessante cijfers voorleggen. De styling van de 5 is minder uitgesproken dan de omstreden aanpak van de 7, terwijl de fameuze iDrive, de draai- en drukknop waarmee een aantal functies wordt bediend, vereenvoudigd is. Daarbovenop werd de 5 zo'n 6,6 cm langer, zodat de passagiers achterin eindelijk behoorlijk zitten, de koffer evolueerde naar een fraaie 520 liter. En als klap op de vuurpijl kreeg de zes-in-lijn turbodiesel maar liefst 500 Nm trekkracht mee, een stijging met 22 procent. Ook het vermogen is erop vooruitgegaan, maar voor de Belgische markt is daar wat afgeknepen om het fiscaal een beetje menselijk te houden. Door lichte metalen te gebruiken weegt de 530d slechts 45 kg zwaarder, nu dus 1670 kg. Gekoppeld aan een automatische zesbak zorgt dat potentieel voor een bijzondere ervaring : het opbouwen van de krachten gaat spelenderwijs, de overgangen zijn niet te voelen. Er is altijd volop reserve aanwezig en het geluid van de turbodiesel is niet van een benzinemotor te onderscheiden. Maar het alleraardigste : ondanks het extra gewicht en die fraaie prestaties verbruikt de nieuwe 530 ook nog 0,1 liter minder over 100 kilometer dan zijn voorganger. Op papier is dat 6,9 liter/100 km, in de praktijk heeft de enthousiaste rijder die zijn jongensjaren voelt terugkeren algauw 9 tot 10 liter opgebruikt. Een primeur op de 5-serie is active steering, een techniek waarbij een servopomp op de stuurstang de ontdubbeling van het stuur afhankelijk van de snelheid kan laten evolueren. Bij een gelijke stuurwielhoek en toenemende snelheid, zal de wieluitslag bijvoorbeeld verminderen. Het systeem stelt de rijder in staat sneller en beter hoeken aan te snijden op een bochtig parcours, al is dat even wennen omdat de natuurlijke reflex overwonnen moet worden. Na wat oefenen lijkt het er vooral op alsof men met een kleinere auto op weg is, die men beter in de bochten kan zetten.Over de prijs kunnen we kort zijn : voor dit aanbod is die correct als men weet dat een automatische airco, elektrisch bediende ruiten en een stevig veiligheidspakket standaard zijn. Maar wie wat opties wil, raakt snel ontnuchterd. Een adaptieve snelheidsregelaar kost 2160 euro, comfortstoelen 2340 euro, een navigatiesysteem met een dvd waarop heel Europa kan al 3120 euro. Pierre DargeDe BMW 530D koppelt dankzij de 'active steering' superieur rijgenot aan een zeer redelijk verbruik.