Sinds de FJR op de markt is, moeten ze bij Yamaha al veel jolige feestjes achter de rug hebben. De grote overheidsbestellingen van verscheidene Europese politiediensten zijn de bekroning voor het ingenieuze product na jaren ontwikkelingswerk. Zowel de prestaties als het rijcomfort en veiligheid maken van deze motor het ideale werkpaard voor wie in de moeilijkste omstandigheden op zijn motor moet kunnen rekenen.

Deze eigenschappen maken van de burgerversie een ideale toer- en reismotor. Uiterst aangenaam zijn de aanpassingsmogelijkheden van het stuur, de kuip, zithoogte en zelfs het windscherm dat elektrisch aangepast kan worden tijdens het rijden, zodat elke bestuurder de ideale wind- en regenbescherming kan vinden.

Ondanks zijn oosterse genen doet de motor zeer Europees aan : hij is mooi gestileerd, met een praktische lay-out en groot zonder lomp te zijn. Dankzij de beschikbare ruimte is het comfortabel toeren voor bestuurder én passagier. De mooi geïntegreerde en snel afneembare koffers dragen bij tot het reiskarakter.

Het opvallendste is het ontbreken van een koppelingshendel. De FJR beschikt over een automatische koppeling en elektronische versnellingsbak. Schakelen is mogelijk met de voet of aan het stuur, maar manueel koppelen hoeft niet meer. Dat is alvast één handeling minder voor de rijder die geconcentreerd tussen de files laveert.

De veiligheid wordt nog vergroot door de ABS en CBS, een systeem dat voor- en achterrem samen doseert. De ergonomische zithouding garandeert een goed overzicht over de verkeerssituatie. De 134 pk sterke motor zorgt voor een vlotte acceleratie die op een bijzonder soepele manier naar de banden wordt overgebracht.

Al die kenmerken maken van de Yamaha FJR1300AS de ideale schoonzoon onder de toermotoren.

De Irisproef

"Wat een reus van een machine", laat Iris zich ontvallen bij de kennismaking. Zonder te aarzelen schuift ze de helm over haar hoofd en zwaait haar been over het zadel. Meteen vindt ze de balans van de motor. "Vrouwvriendelijke zithoogte en leuke vormgeving", merkt ze meteen op. Tot haar oog valt op het ontbrekende koppelingshendel. Na een korte briefing zoeft ze weg voor haar testrit om een paar uur later met vonkjes in de ogen terug te keren.

"Supermachine ! Hij loopt zo zacht en versnelt zonder bokkensprongen. De automatische koppeling went snel en dat manueel schakelen doet me denken aan mountainbiken. Met het in de hoogte verstelbare windscherm rij je voor je het beseft illegaal snel. Ondanks zijn kracht en gewicht is het een van de zachtaardigste reisgezellen die ik ken."

Yamaha FJR1300AS

Motor : 1298 cc, viercilinder

Vermogen : 134 pk / 105 kW bij 8000 toeren/minuut

Koppel : 134,4 Nm bij 7000 toeren/minuut

Zithoogte : 80 cm

Gewicht : 268 kg

Prijs : ongeveer 17.890 euro

Door Michel Vaerewijck