Mensen die kleren komen passen in de winkel om vervolgens diezelfde outfit online te bestellen: boetiekuitbaatster Liesbeth Wouters ziet het tot haar spijt geregeld gebeuren. 'Klanten willen niet langer de volle prijs betalen voor iets wat ze later of elders goedkoper vinden', zegt ze.

Uit principe startte de Antwerpse daarom pas eind december met de koppelverkoop van kinderkleding in haar winkel Play. 'In de aanloop naar de solden verkoop je bijna niets meer voor de volle prijs, omdat anderen wél korting geven. Je hebt in theorie zes maanden de tijd om je voorraad weg te krijgen. Maar door die nieuwe fenomenen is die periode veel korter geworden.'

In de aanloop naar de solden verkoop je bijna niets meer voor de volle prijs.

'Gewone solden zijn eerlijke concurrentie', legt Wouters uit. 'Daarom is die regulering destijds ook op papier gezet, zodat winkels elkaar niet zouden doodconcurreren. Tenzij er opnieuw regels worden opgelegd van bovenaf, zal dat helaas niet veranderen.'

Sluipsolden

Ook Sophie Helsmoortel, uitbaatster van de Brusselse boetiek Cachemire Coton Soie, ziet de nieuwe prijzenslagen met lede ogen aan. 'Het zijn gecamoufleerde manieren om vroeger aan solden te doen. Dat is negatief voor iedereen. Niet alleen heeft de consument zo geen idee meer van reële prijzen, maar vooral kleine winkels kunnen hun leveranciers niet meer betalen. Op deze manier zullen er veel boetieks verdwijnen.'

Met haar zaak respecteert Helsmoortel de officiële data voor de solden. 'Dat lukt omdat ik erop let dat mijn leveranciers hun producten niet online verkopen. Daarnaast verkoop ik niet alles met korting, alleen items van vorige winter of kleren die bijna uitverkocht zijn. Sommige producten zijn tijdloos. Waarom zou je die met korting verkopen?'

Je moet je als consument al heel bewust zijn van de problematiek om te willen kiezen voor kleinere winkels.

Wachten op korting

'Voor de consumenten is het juist een goede zaak dat er een bijkomend aantrekkelijk koopmoment komt voor de decemberperiode', reageert Hans Cardyn, woordvoerder van belangenorganisatie Comeos. 'Extra regulering is zeker niet nodig. Er is al regelgeving rond de solden en rond de sperperiode. Er is zelfs sprake van om die koopjesperiode af te schaffen, wat we betreuren, want de Belgische consument is vertrouwd met de solden in januari en juli.' Het speelveld is voor iedereen gelijk, meent Cardyn. 'En de koopjesperiode biedt alle spelers de kans om de niet-verkochte producten van het seizoen aan te bieden aan interessantere voorwaarden.'

Liesbeth Wouters is het niet eens met de woordvoerder. 'Meedoen aan Black Friday vreet algauw aan je winstmarge en geeft ondanks hoge omzetten een heel vertekend beeld. Op een gegeven moment zal het ook helemaal fout lopen voor zelfstandigen omdat alle klanten te allen tijde op kortingen zullen wachten.'

'De klanten mogen de kleinere boetieks niet vergeten', besluit Sophie Helsmoortel. 'Ik vrees echter dat het voor zaken als de onze alleen nog maar moeilijker zal worden', vult Liesbeth Wouters aan. 'Je moet je als consument al heel bewust zijn van de problematiek om te willen kiezen voor kleinere winkels. De voordelen elders lijken immers zoveel groter.'

De soldenperiode loopt van 3 tot en met 31 januari.