Een hoogtechnologische wereld die om zichzelf huilt, de metafoor valt moeilijk te missen in Tears, de nieuwe portrettenreeks die de Russische fotograaf Oleg Dou voorstelt in Brussel.

Sinds de 26-jarige Moskoviet in 2007 genomineerd werd voor de Kandinsky Prize, het Russische equivalent van de Turner Prize, scheren zijn gecomputeriseerde, van identiteitskenmerken beroofde mutanten hoge toppen op de internationale kunst- en verzamelaarsmarkt. Achter hun gestileerde oppervlakkigheid schuilen echter verwijzingen naar individualisering, anonimiteit, plastische chirurgie en andere aspecten van de moderne samenleving. Tears maakt het punt eens te meer: de mens is een kwetsbaar wezen.

Wim Denolf

Tears, in Espace Art 22, Van Aastraat 22, 1050 Brussel. Van 2 april tot 3 mei.Info: www.espace-art22.com, douart.ru.

Een hoogtechnologische wereld die om zichzelf huilt, de metafoor valt moeilijk te missen in Tears, de nieuwe portrettenreeks die de Russische fotograaf Oleg Dou voorstelt in Brussel.Sinds de 26-jarige Moskoviet in 2007 genomineerd werd voor de Kandinsky Prize, het Russische equivalent van de Turner Prize, scheren zijn gecomputeriseerde, van identiteitskenmerken beroofde mutanten hoge toppen op de internationale kunst- en verzamelaarsmarkt. Achter hun gestileerde oppervlakkigheid schuilen echter verwijzingen naar individualisering, anonimiteit, plastische chirurgie en andere aspecten van de moderne samenleving. Tears maakt het punt eens te meer: de mens is een kwetsbaar wezen.Wim Denolf Tears, in Espace Art 22, Van Aastraat 22, 1050 Brussel. Van 2 april tot 3 mei.Info: www.espace-art22.com, douart.ru.