–
Muller Van Severen, Vincent Van Duysen, Linde Freya Tangelder (Destroyers/Builders), Sylvain Willenz. Allemaal waren ze ooit Knack Weekend’s Designer of the Year, een felbegeerde titel die we sinds 2006 uitreiken. Wie kwam sindsdien deze eer toe? Dat lees je hier.
–
‘Mijn ontwerpen vallen niet op, net zoals ik’
Met zijn design studio Julienrenaultobjects zet de in Brussel gevestigde Franse ontwerper voorwerpen in de wereld die hij zelf bezielt van creatie tot presentatie. Als designer, fotograaf en interieurdesigner plaatst hij zijn fascinatie voor industriële vormen in dienst van het dagelijks gebruik. Hij is onze designer van het jaar. “Ik vind het belangrijk dat, als een van mijn ontwerpen in een ruimte wordt neergezet, het ook bijdraagt aan de totaalsfeer”
‘Een product is voor ons nooit af’
Charlotte Gigan en Martin Duchène stoffen met Studio Biskt het imago van ambachtelijk vervaardigde keramiek af door een brug te slaan naar de industriële wereld. Hun handelsmerk, de ambachtelijke vertaling van de industriële extrusietechniek, vormt de basis van vazen en andere interieurobjecten, maar evengoed van modulaire zitmeubelen en unieke stukken voor het galeriecircuit. Daarnaast vervaardigde het duo de voorbije jaren maatwerktegels voor particuliere keuken-, badkamer- en zwembadprojecten en horecazaken als het Libanese restaurant Habibi in Elsene of eethuis Food-Le Comptoir in Lille.
‘Ik ben aan geen enkele periode, stijl of cultuur gebonden’
Woningrenovaties waarvoor hij ook het meubilair ontwerpt, samenwerkingen met lokale vakmensen rond unieke stukken, zijn eerste publieke kantoorruimte: stilzitten is aan de Brusselse interieurarchitect en designer Sébastien Caporusso niet besteed.
‘Als interieurarchitect vind ik het moeilijk om níét met design bezig te zijn, om niet voor specifieke ruimten te willen ontwerpen. In die zin kijk ik op naar architecten-designers uit de eerste helft van de twintigste eeuw zoals Charlotte Perriand, mensen die totaalwerken creëerden en zich over alles bogen, van de façade en de deurknoppen tot het bestek. Daar zit een doorgedreven, allesomvattende visie achter.’
Lees hier het volledige interview met Sébastien Caporusso
‘Voor mij draait het niet om cold hard cash, maar om winst op sociaal vlak’
Met zijn Livable Platform wil Sep Verboom ingaan tegen de traditionele designindustrie. ‘Het idee van de sterdesigner die hapklare objecten bedenkt die enkel bestemd zijn voor consumptie, is achterhaald.’ Sep Verboom zet zijn schouders onder tal van sociale designprojecten, waaronder samenwerkingen met Papilio (Rope Hope), Vincent Sheppard (Aya) en Artesol (Caro Barro). Hij won de Henry van de Velde Award voor jong talent in 2018 en met tal van andere projecten viel hij in de prijzen en haalde hij de pers.
‘Ik wil dat mijn creaties iets aanwakkeren’
Linde Freya Tangelder is geen typische meubel- of productontwerper. Ze is iemand die zich in een schemerzone tussen kunst en design bevindt en ze maakt deel uit van een nieuwe generatie designers die op internationaal vlak van zich laat horen. ‘Ik wil ook geen mooie stoel of tafel creëren, ik wil mensen aan het denken zetten. Hoe kun je iets gebruiken, waar komt het vandaan en zou je het ook op een andere manier kunnen gebruiken dan je eigenlijk eerst had verwacht? Ik vind het interessanter als het allemaal niet zo kant-en-klaar wordt voorgekauwd. Zowel voor mezelf als voor de gebruiker van mijn objecten.’
‘Het heeft weinig zin om een tafel te ontwerpen die geen van mijn vrienden zich kan permitteren’
Het gaat al een paar jaar hard voor productontwerper Frederik Delbart. Na zijn studies productontwerp aan La Cambre liep hij stage bij Bram Boo. Daar raakte hij gefascineerd door licht, wat tot een korte carrière bij de lichtafdeling van Philips leidde. In 2011 begon hij zijn eigen studio. Sindsdien werkt hij samen met Per/Use, Ars Fabricandi, Quincalux, Aluci, Moome, Cosentino en Van den Weghe Items. Sinds vorig jaar is hij creative director bij Recor Home. Met het vernieuwde concept dat ze samen op de Meubelbeurs Brussel voorstelden, won Recor Home de Innovatieprijs.
‘We gaan niet zomaar een stoel tekenen. De oefening is hoe we de industrie kunnen hacken’
Ongetwijfeld een van de meest atypische keuzes in het rijtje. Tussen de productontwerpers die zich focussen op tafels, stoelen, lampen en kasten staat Unfold, het Antwerpse duo Claire Warnier en Dries Verbruggen. Zij bedenken een bakfiets als mobiele 3D-printshop. Mondgeblazen glazen vazen in een onderstel van 3D-geprinte keramiek. Een virtueel pottenbakkerswiel om digitaal keramieken vazen mee te boetseren, die nooit geproduceerd worden.
‘Als ik woningen ontwerp, wil ik in de huid van de bewoners kruipen’
De regels van onze Designer van het Jaar-award zijn simpel: de winnaar mag niet ouder zijn dan 40. Toch stak Vincent Van Duysen (intussen 61, toen 54) er met kop en schouders bovenuit. De Antwerpse architect werd creatief directeur bij het grote, prestigieuze Italiaanse designhuis Molteni. Vergelijk het met Raf Simons aan het hoofd van Dior. Hij staat bekend om zijn gebouwen, maar maakte enkele jaren geleden ook de switch naar productdesign. Al 33 jaar runt hij zijn architectuurstudio, intussen omringd door twintig medewerkers.
‘Dit zijn evenwichtskunstenaars die balanceren op het snijvlak tussen kunst en design’
Dat zijn de woorden van de jury, die het duo in 2015 uitriep tot Designer van het jaar. ‘Hun voorliefde voor beeldhouwkunst echoot in hun werk, zonder het functionele uit het oog te verliezen’, aldus de jury. Fien Muller (1978) is fotografe, uit een familie van antiekhandelaars. Hannes Van Severen (1979) is beeldend kunstenaar, zoon van Maarten Van Severen. In 2011 brachten ze hun meubelcollectie uit, onder de naam Muller Van Severen. In 2013 zat die al in de Designs of the Year-expo van het Londense Design Museum. Sindsdien gaat het ontzettend hard voor dit duo.
‘Haar ontwerpen zijn modern en tegelijk geruststellend’
‘Marina is een stille kracht, een harde werker. Haar ontwerpen ogen minimaal maar zijn daarom niet minimalistisch. Ze kiest voor simpele vormen, natuurlijke en vertrouwde materialen en een doordachte inhoud zodat het object meer dan alleen maar functioneel is. Een ontwerp van Marina is tegelijkertijd modern en geruststellend. Niet iedereen kan dat’, klonk het destijds in het juryrapport.
‘Het is moeilijk om simpel te zijn’
‘Ik wil tot de simpelste oplossing komen. Maar die kan heel complex in elkaar zitten. Het is moeilijk om simpel te zijn. Maar dat is dan ook onze job: designers en industriëlen moeten zich in bochten wringen zodat de gebruiker het gemak krijgt. Wij doen de gymnastiek.’ Jean-François D’Or werd door de jury geprezen omdat hij moeiteloos ratio en emotie, humor en sérieux, hightech en historie, kunst en industrie met elkaar vermengt.
‘Een designer pur sang’
Alain Gilles (°1970) is een beetje een laatbloeier in de designwereld. Na zijn studies politieke wetenschappen en marketingmanagement werkte hij een tijd in de financiële sector, voor hij aan een tweede leven als industrieel designer begon. Eerst bij ontwerper Xavier Lust en daarna bij Quinze & Milan, tot hij zijn eigen studio opende in 2007. Gilles ontwikkelde al snel een persoonlijke aanpak op het vlak van product- en meubeldesign. Sindsdien werkt hij samen met tal van internationale producenten zoals Casamania, Bonaldo, Buzzispace, Galerie Gosserez, Qui est Paul en o’sun. ‘Alain Gilles is een designer pur sang. Hij beheerst de techniciteit van het industrieel vormgeven, gekoppeld aan een groot gevoel voor esthetiek’, klonk het destijds bij de jury.
‘Geduld is een schone zaak’
‘Soms zit er jaren tussen de schets voor een project en de uitvoering ervan.’ Nathalie Dewez staat bekend om haar luchtige, poëtische lichtobjecten en onderscheidt zich door haar spaarzaam materiaalgebruik. Het resultaat: lampen met een echte uitstraling, ook als ze niet branden. Maar zodra ze branden, geven ze de ruimte waarin ze een plek hebben gekregen een onmiskenbare meerwaarde. Ze werkt voor merken als Ligne Roset, Feld en Established & Sons en maakt creaties op maat voor bijzondere locaties. De jury prijst haar coherentie en toewijding.
‘Ik wil mensen prikkelen’
‘Ik wil meubelen maken die mensen prikkelen. Door hun onverwachte functie of door een emotie. Ik zit in een stroomversnelling. Pas nu begin ik wat geld te verdienen. Fabrikanten komen nu vragen naar objecten die ik jaren geleden ontwierp. Toen mijn eerste tafel af was, kreeg ik een kick. Die staat er! Mijn rebelse periode heeft misschien te maken met lelijk schoolmeubilair? Je kunt niet geloven hoeveel deugd het doet om voor Vannerum, een Belgische fabrikant van schoolmeubilair, te werken’, aldus de ontwerper.
‘Ik ben gefascineerd door stripverhalen en tekenfilms’
‘Ik hield er altijd al van om dingen te maken. Gezelschaps-, video- of kaartspelletjes vond ik nooit leuk. Ik kon me er niet op concentreren en ik haat regeltjes. Als puber las ik een boek over Philippe Starck en dacht: ‘Wow, dat is een interessant beroep. Dan kun je zowel het interieur van een vliegtuig als een citroenpers bedenken.’ Ineens besefte ik dat elk object dat ons omringt door iemand getekend is’. De lampen en objecten van Sylvain Willenz zijn tegelijk functioneel en cartoonesk, geen evidente combinatie. De jury prees hem destijds om zijn materiaalkeuzes, zin voor experiment en ondernemingszin.
‘Een stoel is al honderd keer heruitgevonden. Dat is toch knap?’
Stefan Schöning is een productontwikkelaar pur sang die nu ook de terreinen verkent van publiek design en architectuur. ‘Ik vind het ongelooflijk hoe design een invloed kan hebben op het koopgedrag van mensen. Kijk naar de iPhone. Enkel en alleen door het design verkoopt Apple voor duizenden euro’s software per dag. Het design is de trigger om software te verkopen die alles samen nog eens tien keer zoveel opbrengt. Is dat dan goed design? Ik weet het niet, maar het is een voorbeeld van hoe design een impact kan hebben.’
‘Je kunt niet voor iedereen een goed product maken’
Exact 35 jaar geleden begon Nedda El-Asmar (54) aan haar studie zilversmeedkunst. Ondertussen heeft ze een pak projecten afgewerkt en geeft ze les aan haar vroegere school. ‘Iets dat iedereen mooi vindt en dat iedereen gemakkelijk te gebruiken vindt. Je kunt alleen maar je best doen. Ik denk dat mijn werk wel toegankelijk is, maar betaalbaar, dat is iets anders. Trouwens, werk dat niet toegankelijk is, is ook waardevol. Dat is ook nodig.’
‘Als architect was ik niet gelukkig, deze award bevestigde dat het anders moest’
Alain Berteau (46) was de eerste Designer van het Jaar. Zijn bureau ontwikkelt producten, creatieve strategieën, interieurs en gebouwen voor klanten in binnen- en buitenland. ‘Als architect was ik niet gelukkig, niet in het minst door de slome, vaak absurde bureaucratie. Bovendien wilde ik ook kleinschalig kunnen werken en innovatieve dingen doen in samenwerking met de industrie, een sector die me altijd enorm boeide en doorgaans ook veel sneller werkt.’
Lees hier het interview met de allereerste Designer of the Year