Supermarkten passen regels aan, maar blijven wel open
Supermarkten blijven ook op zaterdagen open, maar veranderen in het kader van de strijd tegen het coronavirus wel hun manier van werken.
Update: intussen kwam ook de overheid met nieuwe maatregelen. Die liggen grotendeels in dezelfde lijn als de afspraken die Comeos maakte, al komt er nog een zaak bij: elke klant zou maximaal een half uur in de winkel mogen blijven. Dit artikel wordt aangevuld wanneer er nieuwe maatregelen komen.
Eerst en vooral: supermarkten blijven open en worden continu bevoorraad. Dat is een van de belangrijkste boodschappen die sectorfederatie Comeos meegeeft in een persconferentie. Paniek en hamsteracties zijn dus niet nodig. ‘De mensen zullen altijd de mogelijkheid hebben om hun essentiële boodschappen te doen’, klinkt het. ‘Het heeft absoluut geen zin om je naar de winkels te haasten. We willen ook benadrukken om respect te hebben voor alle winkelmedewerkers.’ Daarnaast communiceert de organisatie enkele belangrijke veiligheidsmaatregelen om de verspreiding van het coronavirus niet in de hand te werken.
Zo zal vanaf woensdag 18 maart slechts één klant worden toegelaten tot winkels per 10 m², zodat klanten voldoende afstand kunnen houden. In verschillende winkels zal veiligheidspersoneel toezien op de naleving van die maatregel. ‘Hoe minder mensen in een winkel, hoe beter voor iedereen,’ klinkt het. ‘Voor uw familie, maar ook voor andere families.’ Daarom wordt er ook op aangedrongen dat iedereen zijn boodschappen alleen doet, niet in familieverband. De maatregel kan zorgen voor files buiten de supermarkt. Houd ook daar voldoende afstand van de mensen rondom je en probeer te gaan winkelen op rustige momenten.
Daarnaast roept Comeos op om vooral elektronisch te betalen. Het gebruik van cash wordt absoluut afgeraden.
Vanaf donderdag 19 maart zijn ook speciale kortingsacties verboden, om geen hamstergedrag in de hand te werken. ‘We vragen mensen al dagen met aandrang geen al te grote voorraad in te slaan van één bepaald product’, zegt Yves Stevens, woordvoerder van het crisiscentrum van Binnenlandse Zaken. ‘Dan zijn acties zoals “5 halen, 3 betalen” uit den boze. Bovendien willen we voorkomen dat een interessante promotie heel veel mensen naar de winkel zou lokken. We willen te allen prijze vermijden dat er veel mensen bij elkaar komen.’Online geldt het verbod niet, aldus nog het Crisiscentrum.
Supermarkten nemen zelf ook al maatregelen. Dit zijn de belangrijkste:
Delhaize
De afgelopen dagen vroeg retailer Delhaize al om niet met het hele gezin inkopen te komen doen, maar individueel op pad te gaan. Daar komen nu nieuwe maatregelen bij. Vanaf dinsdagochtend krijgen 65-plussers als kwetsbare groep expliciete voorrang en toegang tot de winkels van 8 tot 9 uur. Daarnaast laat de supermarkt slechts een klant toe per 15 m².
‘We rekenen op de solidariteit en begrip van onze andere klanten en vragen hen met aandrang om buiten dit tijdsvenster hun boodschappen te komen doen.’ Veiligheidsmensen aan de ingang van de winkels moeten alles in goede banen leiden.
Heel wat mensen maken ook gebruik van de bestel- en afhaaldienst van Delhaize. ‘Door de verhoogde vraag lopen de wachttijden op, zowel voor het afhalen als voor de thuisleveringen’, klinkt het. ‘We raden de mensen aan om al enkele dagen op voorhand te reserveren. We vragen ook aan de mensen om zo veel mogelijk gebruik te maken van de functie om de boodschappen zelf af te halen. Op die manier kunnen de leveringen aan huis worden voorbehouden voor de ouderen’, aldus de woordvoerder.
Colruyt
Op de website benadrukt de groep dat het niet nodig is om de winkels leeg te plunderen. Alle vestigingen blijven open volgens de gewone openingsuren en er is voldoende voorraad.
Colruyt zag de afgelopen dagen een toename met zeventig procent voor de afhaaldienst Collect&Go. Momenteel worden winkelbedienden volop ingezet om de rekken aan te vullen en de kassa’s te bemannen. Zij zullen dus zelf geen Collect&Go-bestellingen meer rondhalen in de winkels. De bestellingen kunnen wel nog steeds samengesteld worden in de twee rondhaalcentra van Colruyt. Zo kunnen ongeveer 90 Collect&Go-afhaalpunten beleverd worden. De wachttijd voor bestellingen loopt dus op.
Carrefour
Carrefour hanteert, net als Delhaize, een iets strengere maatregel dan wettelijk vastgelegd: in de winkels is een klant per vijftien vierkante meter toegelaten. Dat kan ervoor zorgen dat er buiten files vormen. Als dat gebeurt, zullen zorgverleners en ouderen bij Carrefour echter niet moeten aanschuiven. De zorgverleners krijgen voorrang als ze hun professionele badge tonen aan de bewaker. Ook bij de bestellingen via de leverdienst ShipTo krijgen ouderen voortaan voorrang. Carrefour vraagt hen om hun bestellingen bij voorkeur tussen 9 en 11 uur ’s ochtends telefonisch of via de applicatie te plaatsen. Daar klonk het eerder al dat door ‘een uitzonderlijke toename in het aantal bestemmingen’ mogelijk producten ontbreken of online bestellingen later worden afgehandeld.
Volgens woordvoerster Aurélie Gerth zal de keten in haar ‘offline’ vestigingen schermen in plexiglas installeren tussen elke kassa en de klanten. Er zal ook een markering op de vloer komen om mensen op afstand van elkaar te houden. Handschoenen en handgel zullen beschikbaar zijn voor medewerkers van de winkels en er zal intenser schoongemaakt worden. Een veiligheidsagent zal op het goed verlopen van alles voorzien.
Aldi
Aldi volgt Comeos, maar nemen ook enkele bijkomende maatregelen. ‘We laten niet meer dan vijftig personen in onze winkels binnen’, klinkt het. De Aldi-winkels raden elektronische betalingen sterk aan en vragen op afstand van elkaar te blijven. ‘We zijn ons bewust dat deze maatregelen wachttijden en ongemak met zich meebrengen en we rekenen hierbij op uw begrip.’ De discounter benadrukt nogmaals dat er voldoende voorraad is.
Albert Heijn
In de Albert Heijns worden ook de Comeos-maatregelen gevolgd: de winkels worden nog grondiger schoongemaakt, de afstand tussen de klanten wordt verzekerd en er komen maar een beperkt aantal klanten tegelijk binnen. Toch gaan ook zij, net als Carrefour, een stapje verder met plexiglas aan de kassa’s. ‘We willen zo vermijden dat onze kassiers te veel in contact komen met klanten en omgekeerd’, zegt woordvoerster Ann Maes.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier