Chocopasta per portie verkozen tot ‘meest misleidende product van het jaar’

© Getty
Eva Kestemont
Eva Kestemont Journalist Weekend.be

Voor de elfde keer werd bij onze noorderburen het Gouden Windei uitgereikt. Met die prijs ‘eert’ voedselwaakhond foodwatch het meest misleidende product van het jaar.

Nutella Cups is bekroond met het Gouden Windei. 33 procent van de 10.000 stemmers vond de portieverpakkingen van het broodsmeersel niet meer thuishoren in een wereld waarin de roep om minder plastic te gebruiken steeds sterker wordt. Daarbij komt het zogenaamde gemak van de portieverpakkingen met een fikse meerprijs: de consument betaalt er 15 euro per kilo meer voor dan wanneer hij een glazen pot zou kopen.

Over de verpakking komen nog twee kritische noten. Ten eerste staat er nergens informatie op over de mogelijkheid tot duurzaam inzamelen. Ze bevat wel het groene-puntlogo (een cirkel met daarin twee pijlen die in elkaar grijpen), maar dat betekent enkel dat de producent financieel bijdraagt aan het afvalscheiding- en recyclesysteem Groene Punt. Het logo geeft niet aan dat Ferrero de verpakking van Nutella Cups maakt van gerecycled materiaal of de mono-verpakkingen zelf recycleert. Ten tweede is producent Ferrero ook een hevige tegenstander van een verplichte afbeelding van de Nutri-Score. Niet helemaal verrassend als je weet dat de hazelnootpasta 56,3 gram suiker per 100 gram bevat.

Gezond?

Op de tweede plaats eindigde Appelsientje Vers Geperst, met 31 procent van de stemmen. Met de claim ‘vers geperst’ wil Appelsientje consumenten het idee geven dat kortgeleden nog iemand de sinaasappels stond te plukken. Dat beeld wordt versterkt doordat het sap verkocht wordt in de koeling en in een doorzichtige plastic fles. En dat terwijl het hier gaat om maandenlang houdbaar sap, dat gemaakt werd op basis van concentraat. Daar is niets vers aan.

Op de derde plaats eindigde met twintig procent van de stemmen de Be-Kind Protein reep. Het tussendoortje van Mars doet zich voor als gezonde snack, maar bestaat voor de helft uit suiker en vet.

Chocopasta per portie verkozen tot 'meest misleidende product van het jaar'
© foodwatch

Appelsientje gaf tijdens de verkiezing aan de kritiek ter harte te nemen en past haar verpakking aan. Ferrero stelde dan weer dat er niets misleidend is aan haar Nutella Cups.

Reactie Ferrero

In een mail volgend op de verschijning van dit artikel verduidelijkt Ferrero nog eens waarom het bedrijf het Gouden Windei niet kon aannemen. ‘Nutella Cups zijn simpelweg niet misleidend.’ De producent schrijft dat het de portieverpakkingen, die oorspronkelijk ontwikkeld waren voor gebruik in de horeca, inderdaad duurder zijn dan de bekende glazen potten. ‘Ongeveer 3 keer zo duur, vanwege de kleinere hoeveelheden en relatief meer verpakking. Dat geldt voor al dit soort producten in portieverpakkingen. Dus ook voor de koffiemelk cups, pindakaas of de cupjes jam. Die zijn ook omgerekend 3 keer zo duur per kilo. De prijs en de prijsverschillen zijn geen geheim en daarmee dus per definitie niet misleidend.’

‘Dat het product in plastic zit, is onzes inziens ook niet misleidend’, vervolgt Ferrero. ‘Dit hele kleine deel van ons portfolio bestaat immers al jaren. Het overgrote deel wordt in glazen potten verpakt en verkocht. Alleen deze portieverpakkingen Nutella zijn in plastic verpakt, maar we hebben een duidelijk duurzaamheidsbeleid voor onze verpakkingen. We streven ernaar dat al onze verpakkingen in 2025 100% herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn. Tegenwoordig is 80% van ons verpakkingsmateriaal recyclebaar en is 37% afkomstig van hernieuwbare materialen.’

.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content