CHINOTTO UIT ITALIË

Chinotto di Liguria (78 euro voor 75 ml EDT) van Acqua di Parma. Met chinotto, mandarijn, jasmijn, geranium, kardemom, rozemarijn, muskus en patchoeli.

Acqua di Parma brengt met zijn Blu Mediterraneogeuren een ode aan thuisland Italië en zijn kenmerkende vruchten en planten. François Demachy, parfumeur-créateur bij LVMH, stopte in de laatste creatie chinotto uit Ligurië, een buiten Italië weinig bekend citrusvruchtje.

Waarom chinotto?

François Demachy © GF/ Acqua di Parma

'In de jaren zeventig was het kleine citrusvruchtje uit Noord-Italië enorm populair in limonade. Die bittere geur was het startpunt van dit parfum. We wilden de geur moderniseren en de vrucht uit de vergetelheid halen. We kwamen terecht bij een Italiaans bedrijf, een van de leaders in de citrusteelt in Italië, dat samenwerkt met chinottokwekers in Ligurië, waar families de vrucht al eeuwen kweken. De naam betekent trouwens 'kleine Chinees'; sommige mensen beweren dat de vrucht rond 1500 uit China naar Italië werd geïmporteerd, anderen zeggen dat ze altijd in Italië heeft gegroeid.'

Ruikt naar?

'Deze citrusvrucht geurt niet fris of naar zeste. Ze zit ergens tussen bittere sinaasappel en mandarijn in. Die kenmerkende bitterheid heeft iets van schors in zich. We werken met een infusie van de vrucht. Bij andere citrusvruchten als mandarijn en citroen haal je via distillatie essentiële oliën uit de schil die je in parfum kunt verwerken. De schil van deze kleine vruchtjes bevat weinig olie.'

Aangevuld met:

'In combinatie met mandarijn, die wat vrolijker en pittiger ruikt, wordt de chinotto minder bitter. De mandarijn zorgt voor een frisse, groene zestetoets in de topnoten. Het hart is wat bloemiger dankzij Indiase sambacjasmijn. Ze geeft een vrouwelijke, sensuele toets die de wat zure kant van de citrusnoten tempert. Geurige geraniumblaadjes, kardemom en rozemarijn geven het hart ook een aromatische toets. In de basis zorgt een vleugje patchoeli voor sillage (hoe lang de geur blijft hangen in de lucht), comfort en een houttoets. Muskus brengt alles samen en heeft iets sensueels en comfortabels. Hij zorgt er ook voor dat de geur op de huid blijft hangen. Het is belangrijk dat een eau de cologne fris is, maar ook dat die frisheid blijft hangen.'

SAMBACJASMIJN UIT INDIA

Jasmine Sambac & Marigold Cologne Intense (132 euro voor 100 ml EDP) van Jo Malone London. Met goudsbloem, sambacjasmijn, ylangylang, benzoïne, amber en vanille.

Céline Roux, vicepresident van de Global Fragrance Development van Jo Malone London, haar team en meesterparfumeur Mathilde Bijaoui werkten aan deze nieuwe Cologne Intense. De door Indiase bloemenmarkten geïnspireerde geur is verrassend fris voor een intens parfum.

Waarom jasmijn?

Céline Roux © GF/joe malone london

Céline Roux: 'Toen we in 2016 naar India reisden, ontdekten we er sambacjasmijn, een speciale variëteit van de bloem met een spectaculaire geur en een perfecte match met Jo Malone London: we wilden het nobele parfumingrediënt al lang een hoofdrol geven. Mensen versieren er hun haar mee en gebruiken de bloem in rituelen. Vrouwen plukken de bloesems bij zonsopgang en behandelen ze als juwelen. De bloemen worden dan naar de markt vervoerd, waar iedereen op hun komst zit te wachten. Die tegenstelling tussen de bruisende bloemenmarkt en de kalme, serene jasmijnvelden vind ik fantastisch. We waren ook onder de indruk van de intense gele en oranje goudsbloemen die overal opdoken in kransen en versieringen. We dachten dat beide bloemen een interessant contrast zouden vormen. Goudsbloemen zijn groot en kleurrijk en hebben een fruitige, groene geur. Sambacjasmijn is klein, wit en puur bloemig.'

Ruikt naar?

Roux: 'Andere variëteiten als grandi- florumjasmijn kunnen nogal dierlijk ruiken, sambac is fris en zonnig.'

Mathilde Bijaoui: 'Sambacjasmijn draagt een vleugje oranjebloesem en verse honing in zich dat voor een dauwig, jeugdig kantje zorgt. Het was een uitdaging om deze Cologne Intense zo goed mogelijk naar de echte bloem te laten ruiken. Maar de geur van de natuur namaken vind ik net het leukst aan mijn job.'

Aangevuld met:

Bijaoui: 'Ik wilde de jasmijngeur intenser maken met een dauwige frisheid en een verslavend warme basis. Goudsbloem, niet vaak gebruikt in de parfumwereld, werkt perfect met haar aromatische, fruitige topnoten. Om de geur warm te maken focuste ik op honing, vanille en een speciaal ylangylangextract dat de puurheid van net geplukte jasmijn benadrukt.'

KARDEMOM UIT GUATEMALA

Au Hasard (210 euro voor 100 ml EDP) van Louis Vuitton. Met kardemom, sandelhout en ambrettezaad.

Jacques Cavallier-Belletrud, de meesterparfumeur van Louis Vuitton, trok in maart vorig jaar naar Guatemala om een kijkje te nemen bij de kardemomkwekers die de specerij leveren die onder meer in Au Hasard, een van de nieuwe mannengeuren van het luxehuis, wordt gebruikt. 'Twee keer per jaar trek ik op reis; ik ga kijken hoe essentiële oliën en extracten worden gemaakt, waar ingrediënten worden gekweekt. Dat inspireert me.'

Waarom kardemom?

Jacques Cavallier-Belletrud © LOUIS VUITTON MALLETIER

'Ik wilde een contrasterende specerij bij het sandelhout en koos voor kardemom.'

Ruikt naar?

'Kardemom heeft een grote frisheid die je energie geeft en die blijft hangen van het begin tot het einde. Kardemom uit Guatemala, de grootste producent, heeft de beste kwaliteit. Die uit Sri Lanka en India ruiken meer naar eucalyptus en menthol. Die van Guatemala heeft dat kantje ook, maar is verfijnder en meer in evenwicht.'

Aangevuld met:

'Ik wilde een nieuw soort mannengeur creëren op basis van sandelhout. Droge houtsoorten worden vaak in mannengeuren gebruikt omdat ze krachtig ruiken. Sandelhout is veel romiger en rond. Daarbij komt naast de kardemom nog ambrettezaad uit onder meer Peru en Guatemala. Die geur mixt muskus met peer. Bij een goede kwaliteit natuurlijke matières premières heb je geen gecompliceerde samenstelling nodig, maar kun je het sober houden.'

BERGAMOT UIT CALABRIË

Aqua Allegoria Passiflora (95 euro voor 125 ml) van Guerlain. Met bergamot, citroen, grapefruit, mandarijn, passievrucht, ylangylang en een waternoot.

'Tijdens een reis naar Brazilië ontmoette ik een producent die me liet kennismaken met een buitengewoon product: extract van passievrucht', vertelt Thierry Wasser, huisparfumeur van Guerlain. 'Dat gaf me het idee om deze nieuwe geur te maken.' De Braziliaanse passievrucht maakt deze eau fraîche fris fruitig en een tikje exotisch. Maar het is de Italiaanse bergamot die alle Aqua Allegoria-geuren met elkaar verbindt.

Waarom bergamot?

Thierry Wasser © GF/GUERLAIN

'Bergamot geeft het parfum een intens frisse en lichte kant die heel typerend is voor Aqua Allegoria. Ze vormt een signatuur van ons huis en maakt onder meer deel uit van de Guerlinade (een kenmerkend geurakkoord met onder meer bergamot, roos, jasmijn, iris en vanille dat vaak in Guerlain-geuren wordt gebruikt).

We werken al jaren samen met gepassioneerde families die al generaties lang op een duurzame manier bergamot kweken in Calabrië. Hun savoir-faire staat garant voor de hoge kwaliteit van de essence die we kopen.'

Ruikt naar?

'Het is geen 'zestevrucht' die naar citroen ruikt. Bergamot heeft een bloemig aspect en zelfs een smakelijke snoepjestoets.'

Aangevuld met:

'Mijn inspiratie haalde ik uit het beeld van een exotische tuin. De Braziliaanse passievrucht zorgt na de frisse citrusnoten voor een zonovergoten toets, die wordt versterkt door zonnige ylangylang. Een waternoot doet denken aan een duik in een kristalheldere lagune. '

ZWARTE BES UIT BOURGOGNE

Sì Passione (98 euro voor 50 ml EDP) van Giorgio Armani. Met peer, roze peper, Blackcurrant Neo Jungle EssenceTM, roos, heliotroop, jasmijn, vanille, cederhout en orcanox.

Sì Passione, de zesde versie van Sì, is opnieuw een ode aan de vrijgevochten vrouw. Alle Sì-geuren werden gecreëerd door Julie Massé van het parfumhuis Mane. Twee exclusieve ingrediënten van Mane verbinden de nieuwkomer met de vorige geurcreaties: 'Zonder de cassisgeur van de Blackcurrant Neo Jungle EssenceTM in de topnoten en orcanox in de basis zou het geen Sì-geur zijn. Zij zorgen voor evenwicht.'

Waarom cassis?

Julie Massé © GF/GIORGIO ARMANI

'Het idee om cassis te gebruiken ontstond bij de briefing voor de originele Sì. Er moest dualiteit in de geur zitten. Cassis is diepzwart en ruikt niet fruitig zoet. Samen met patchoeli en vanille contrasteerde ze met fresia en roos. Ze geeft leven aan de olfactorische écriture.'

Ruikt naar?

'De parfumwereld gebruikt traditie- getrouw de bladknoppen van cassis; die ruiken erg groen. Mane is er met een speciale technologie in geslaagd de geur van de vrucht zélf te vangen in de Blackcurrant Neo Jungle EssenceTM. Onder een bepaalde druk en bij een bepaalde temperatuur wordt er een extract uit zwartebessensap gehaald dat erg sappig en natuurlijk ruikt. Die geur is trouw aan die van de vrucht zelf.'

Aangevuld met:

'De sprankelende topnoten zijn als een explosie. Roze peper zorgt als koude specerij voor een vleugje adrenaline naast de cassis en de stralende, vrolijke peer. Het sensuele, vrouwelijke, kloppende bloemenhart bevat een moderne frisse roos die naar blaadjes geurt en heliotroop voor een amandelachtig poedereffect. Ik voegde ook absolu van Egyptische jasmijn toe, voor mij een van de meest vrouwelijke bloemen. Die soort heeft een krachtige, een tikje dierlijke bloemengeur, als een nectar van gestoofd fruit, wat voor een link zorgt met de fruitige, fluweelzachte cassis. De basis zorgt voor contrast en spanning. Vanille uit Madagascar geeft de geur haar intensiteit. Cederhout en orcanox zijn belangrijk omdat hout in elke Sì-geur onmisbaar is. Orcanox zit tussen hout en muskus in en werkt verslavend. Het geeft de geur ook sillage.'