Waarom fysieke geschenken beter zijn dan belevenissen
We leven in een materialistische wereld, dat werd nog maar eens bewezen door een nieuwe Canadese studie waaruit blijkt dat mensen langer gelukkig zijn met materiele cadeautjes dan met ervaringen.
De kans is groot dat jouw kerstcadeaus al geshopt zijn, maar mocht je op het moment dat je dit leest in de wachtrij staan voor een belevenisbon kan je beter rechtsomkeer maken. Een nieuwe studie heeft immers uitgewezen dat een materieel geschenkje (rendierleggings! Een bedovertrek!) zijn ontvanger voor een langere tijd blijdschap brengt dan een belevenis (ontbijt met bubbels! Tickets voor Adele!).
Aaron Weidman en Elizabeth Dunn van de University of British Columbia wilden onderzoeken hoe lang de vreugde om een goed gekozen cadeau blijft nazinderen. Ze deelden cadeaus op in twee categorieën: materiele geschenken, zoals een nieuw servies of een bluetooth speakers, versus belevenissen, zoals een wellnessbehandeling of een weekendje weg.
De weken en maanden die volgden lieten ze ontvangers hun gevoelens neerschrijven en analyseerden vervolgens de resultaten. Wat blijkt? Beleveniscadeaus en fysieke geschenken brengen beiden een ander geluksgevoel voort. Materiele geschenken brachten herhaaldelijke periodes van geluk met zich mee, terwijl ervaringen een meer intens, maar ook vergankelijker geluksgevoel uitlokten.
“Je moet dus beslissen wat voor ervaring je de ontvanger wil meegeven”, schrijft Weidman in de publicatie Social Psychological and Personality Science. “Stel dat je bijvoorbeeld twijfelt tussen tickets voor een voetbalmatch of een mooie lamp voor in de woonkamer. De voetbalmatch zal de ontvanger een avond van intens geluk geven, terwijl de tevredenheid met de lamp minder spectaculair is, maar wel nog maanden, wie weet zelfs jaren meegaat.”
Hoe gaat dat nummer van Madonna ook alweer?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier