In beeld: Sebastião Salgado fotografeert het Amazoneregenwoud
Braziliaans topfotograaf Sebastião Salgado pakt uit met een lijvig fotoboek en een dubbelexpo over ’s werelds grootste regenwoud.
De Braziliaanse topfotograaf Sebastião Salgado (77) deed meer dan zes jaar over wat hij zelf zijn laatste grote project noemt. Na zwart-witseries over onder meer migratiestromen (Exodes) en de laatste ongerepte plekken op de planeet (Genesis) doorkruiste hij voor Amazônia het Braziliaanse regenwoud. Daar legde hij mettertijd zowel de natuurlijke rijkdommen als het dagelijkse leven van een dozijn inheemse stammen vast.
De bijbehorende expo in de Philharmonie de Paris wekt de expedities tot 31 oktober tot leven met Amazonegeluiden en muziek van onder meer Jean-Michel Jarre. Ook de Galerie Polka stelt tot 11 september een reeks beelden uit Salgado’s Amazôniaproject voor.
Thuisblijvers wacht een monumentaal boek (100 euro) bij Taschen, gevolgd door een nog grotere limited edition met een boekenstandaard van Renzo Piano. De kenmerkende esthetiek is Salgado vergeven: de confrontatie met het snel slinkende regenwoud zindert nog lang na.
Adão met een hoofdtooi van adelaarsveren, en gelaatsversiering van de vrucht van de genipaboom. Salgado maakte dit beeld in 2016 in het dorp Nova Esperança, inheems gebied van de Yawanawstam in Rio Gregório, in de Braziliaanse deelstaat Acre.
De ontmoeting van de Rio Negro met Cuiunirivier in deelstaat Amazonas in 2019.
Een Yanomami-sjamaan bereidt zich ritueel voor op een beklimming van de Pico da Neblina, in deelstaat Amazonas, een foto uit 2014.
Indianen van de Marubostam in Javarivallei in deelstaat Amazonas, in 1998.
Een luchtbeeld van het Parima Forest-reservaat, inheems gebied van de Yanomami, in de staat Roraima, uit 2018.
Leden van de Zuruahãstam in deelstaat Amazonas, in 2017.
De Jutaí-rivier in deelstaat Amazonas, in 2017.
De familie Pinu Korubo in de Javari-vallei in deelstaat Amazonas, in 2017.
De beboste Anavilhanas-eilanden in de Río Negro in deelstaat Amazonas, in 2009.
De cover van het boek dat bij Taschen verscheen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier