Museum der mislukkingen geopend in Zweden

10/06/17 om 14:47 - Bijgewerkt om 14:46

Het leek zo'n goed idee: Colgate Lasagna, Cola met koffiesmaak of een bordspel met Donald Trump in de hoofdrol, maar ze mislukten jammerlijk. Deze en veel meer miskleunen zijn nu te zien in het Museum of Failure in Helsingborg, Zweden.

Museum der mislukkingen geopend in Zweden

© Isopix

In het Museum of Failure zie je een hele parade van innovatieve producten waarvan de makers verwachtten dat het een succes zou worden. Maar de consumenten dachten er anders over. Vrouwen bleken niet gecharmeerd door de sxcy 'for her' pennen van Bic en mannen dat weer niet door de eau de toilette 'Hot Road' van Harley Davidson. Niemand had zin in Lasagne van Colgate, Green Sauce van Heinz of Coca Cola met koffiesmaak.

Museum der mislukkingen geopend in Zweden

© Isopix

Ook een apparaatje van Nokia - de Twitter Peek - om mee te twitteren bleek geen meerwaarde te hebben en - ook al werd hij later verkozen tot president van de Verenigde Staten - in 2004 had niemand zin om het bordspel 'I'm Back and You're Fired' met Donald Trump in de hoofdrol te spelen.

Grappig om te zien hoe grote bedrijven als Apple, Coca Cola, Heinz en Nokia met enorme marketingafdelingen tot hun beschikking toch producten op de markt brengen die de plank volledig misslaan. Maar het museum heeft ook een serieuze boodschap.

Oprichter van het Museum of Failure is psycholoog Sam West die zegt zijn buik vol te hebben van de huidige tendens om succes te verheerlijken. "Iedere mislukking is uniek, maar succes is misselijkmakend repetitief", zegt hij in Quartz.

Museum der mislukkingen geopend in Zweden

© Isopix

"We weten dat tachtig tot negentig procent van de innovatieve projecten mislukt en we lezen er nooit over, we zien ze niet en mensen praten er niet over. Er als er iets is dat we met deze mislukkingen kunnen doen, is het wel ervan leren." (ABC News)

Soms kan een eerste mislukking de opmars zijn naar een enorm succes. Zo zie je in het museum de Apple Newton uit 1993 en in 1998 alweer van de markt werd gehaald. Jaren later maakte het zijn comeback in de vorm van de iPad en iPhone.

Het museum is in ieder geval te bezoeken tot september.

Onze partners