Ester Manas en Meryll Rogge, twee Belgische merken, geselecteerd voor prestigieuze Woolmark Prize
De finalisten van de befaamde internationale Woolmark Prize zijn bekendgemaakt. Tussen de acht finalisten, zitten twee Belgische merken. Ester Manas en Balthazar Delepierre van het merk Ester Manas en Meryll Rogge dingen mee naar de prijs.
In 2013 won landgenoot Christian Wijnants de Woolmark Prize. Een eer die ons land in 2025 dus opnieuw te beurt kan vallen als Ester Manas en Balthazar Delepierre van het merk Ester Manas of Meryll Rogge de hoofdprijs kunnen binnenhalen. De tweejaarlijkse competitie van Woolmark biedt een platform aan jonge ontwerpers met een vernieuwende visie.
Beide Belgische merken verzilverden al verschillende nominaties voor belangrijke modeprijzen. Het maatinclusieve en duurzame label Ester Manas won in 2023 de Andam Special Award, werd in 2022 uitgeroepen tot Changemaker of the Year op de Belgian Fashion Awards en stond in 2020 ook op de shortlist voor de LVMH Prize. Meryll Rogge was in 2024 finalist voor de Andam Award, in 2022 semifinalist voor de LVMH Prize en won in 2021 de Emerging Designer Award tijdens de Belgian Fashion Awards.
De overige kanshebbers zijn Nederlandse ontwerper Duran Lantink, Raul Lopez van het merk Luar, Luca Lin van het merk Act No. 1, Diotima’s Rachel Scott, Michael Stewart van het merk Standing Ground en Louis Gabriel Nouchi.
Prijzengeld en mentorschap
Ook een finaleplaats levert al iets op. Alle finalisten krijgen 60.000 Australische dollar (ongeveer 37.000 euro) om een capsulecollectie van zes stukken te bedenken die de veelzijdigheid van merinowol in de kijker zet. Deze focus wordt bepaald door de organisatie achter de prijs, Woolmark – de naam geeft al prijs wat hun doel is. Het internationale keurmerk voor wol en breigoed vloeide voort uit het International Wool Secretariat, opgericht in 1936 door wolproducenten uit Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika. Sinds de jaren vijftig organiseert de instelling een ontwerpwedstrijd om creatieve innovatie in de wolsector te stimuleren. In 1953 waren Karl Lagerfeld en Yves Saint Laurent bij de allereerste winnaars van de wedstrijd.
Vandaag richt Woolmark zich naast technische innovatie op vlak van wolcreaties ook op artistieke en zakelijke vernieuwing, wat volgens de organisatie past binnen de tijdsgeest.
Tijdens het ontwerpen van de capsullecollectie worden de designers ondersteund door leiders uit de sector, waaronder Business of Fashion-redacteur Tim Blanks, Tilting the Lens-oprichter Sinéad Burke, moderedacteur en stylist Gabriella Karefa-Johnson, fashion director bij Saks Roopal Patel en Sara Sozzani Maino.
De winnaar ontvangt 300.000 Australische dollar (ongeveer 185.600 euro) om te investeren in de toekomst van zijn of haar merk.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier