Posters ‘Memory Lane’ ten voordele van de Vlaamse Alzheimer Liga

Tim Carpentier van De Herinneringskoffer en het team van de grafische studio beshart werden geïnspireerd door de Music For Life-campagne van Studio Brussel in teken van dementie en stampten samen de posterreeks ‘Memory Lane’ ten voordele van de Vlaamse Alzheimer Liga vzw uit de grond.

Tim Carpentier van De Herinneringskoffer en het team van de grafische studio beshart werden geïnspireerd door de Music For Life-campagne van Studio Brussel in teken van dementie en stampten samen de posterreeks ‘Memory Lane’ ten voordele van de Vlaamse Alzheimer Liga vzw uit de grond.

Nostalgie, herinneringen aan vroeger, terugblikken op die goede oude tijd: iedereen kan wel eens genieten van een tripje down memory lane. Mensen die leiden aan Alzheimer hebben het hier echter moeilijk mee. Om hun te helpen om ook te kunnen genieten van mooie herinneringen startte Tim Carpentier het project De Herinneringskoffer op.

De Herinneringskoffer

Tim Carpentier heeft ervaring met het werken met ouderen en merkte op dat het meestal heel alledaagse dingen zijn die levendige herinneringen aan vroeger kunnen opwekken. Ook bij bejaarden die te kampen hebben met dementie is dit het geval. Zijn project ontstond dan ook uit de noodzaak om op een originele manier activiteiten voor dementerenden te bedenken. Hij verzamelde voorwerpen uit het verleden bij familieleden, vrienden en kennissen. Een oud scheermes, een grammofoon, een koffiemolen, een blikken Quality Street koekjesdoos, vintage radio’s en nog veel meer memorabilia belandden in zijn bezit en kwamen terecht op de posters voor ‘Memory Lane’.

De voorwerpen werden niet enkel gefotografeerd om de posters te sieren, maar vonden ook een nieuwe thuis in De Herinneringskoffer van Tim. Er zitten wel meer dan 100 voorwerpen in de koffer waar aan gevoeld kan worden en die ook het visuele geheugen prikkelen.

De posters van ‘Memory Lane’ is een unieke reeks grafisch aantrekkelijke posters van oude, alledaagse voorwerpen. Ze zijn beschikbaar op wallcandy.be en per verkochte poster gaat er 2,5 euro naar de Vlaamse Alzheimer Liga vzw. Deze vzw is een vrijwilligersbeweging van, voor en door familieleden en mantelzorgers van personen met dementie.

Beshart

De Antwerpse grafische studio beshart riep de website wallcandy.com in het leven om via de verkoop van originele posters geld in te zamelen voor goede doelen. Vanaf september wordt er een collectie van 100 posters, genaamd ‘DoeDeMee’, aangeboden op de website om ongeletterdheid tegen te gaan. Op de posters prijken de covers van de 100 beste boeken aller tijden (volgens The Observer) die ontworpen werden door verschillende grafische artiesten. De woordvoerders van beshart lieten weten dat ze het project van Carpentier perfect vonden passen op hun website: “Het concept van de Herinneringskoffer leek ons een uitgelezen kans om het aanbod van de shop uit te breiden. De voorwerpen passen perfect in het concept van de shop – candy for your wall. Door ze als poster beschikbaar te maken voor het grote publiek, hopen we een bijdrage te kunnen leveren aan het werk van de Vlaamse Alzheimer Liga”. (LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content