Lidl haalt gevaarlijke stoffen uit kleding

© Belga

Supermarktketen Lidl neemt zich voor om tegen 1 januari 2020 alle giftige chemicaliën te weren uit het textiel dat verkocht wordt in de winkels. De keten doet dat onder druk van milieuverenigingen.

“Lidl is zich bewust van zijn verantwoordelijkheid voor mens en natuur”, stelt de keten in een bericht. “Daarom is Lidl al een tijd bezig met strategieën om het gebruik van bepaalde chemische stoffen uit het productieproces te weren.”

Het nieuws is een grote opsteker voor de Detox-campagne van milieuorganisatie Greenpeace. Lidl verkoopt jaarlijks voor meer dan een miljard euro aan textiel, en behoort in Duitsland bijvoorbeeld tot de tien grootste kledingverkopers.

“Dit is een enorme stap vooruit, niet enkel voor de lokale gemeenschappen die geconfronteerd worden met vervuiling, maar voor mensen overal ter wereld”, zegt Greenpeace. “Door vandaag actie te ondernemen, helpen deze bedrijven onze volgende generaties om een wereld te erven die vrij is van gevaarlijke stoffen.”

Momentum

Vorige maanden nog maakte de Duitse keten Tchibo een gelijkaardige aankondiging. Greenpeace ziet daarin een groeiend momentum voor de campagne. “Door zich achter de Detox-campagne te scharen, tonen modeketens, luxemerken, sportmerken en nu ook grote distributieketens dat het mogelijk is voor industrie om de manier waarop onze kleren gemaakt worden te veranderen”

Onder meer Adidas, Nike, H&M, C&A en Zara hebben zich al achter de Detox-campagne geschaard. Greenpeace wil nu nog meer winkelketens overtuigen. “De wereldwijde winkelgigant Lidl neemt een enorme stap vooruit”, zegt Manfred Santen van Greenpeace in Duitsland. “Nu moeten andere discounters zoals Aldi, Penny, Tesco, Carrefour en Walmart ook hun productielijnen aanpassen.” (IPS/DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content