Alessandro Sartori, de man achter modemerk Zegna: 'mijn inspiratiebron? mannen!'

27/02/18 om 21:00 - Bijgewerkt op 06/03/18 om 13:21
Uit Knack Weekend van 28/02/18

Na vijf jaar bij Berluti heeft Alessandro Sartori de algemene artistieke leiding van modehuis Ermenegildo Zegna overgenomen. Zijn collecties tonen een ongedwongen, stedelijke visie op de moderne man. Met Italiaanse verfijning als rode draad.

Het vergt moed om op je stappen terug te keren, want het lijkt minder avontuurlijk dan het ontdekken van nieuwe horizonten. Als je bedenkt dat Zegna meer dan 500 winkels wereldwijd telt, met 7000 medewerkers en een omzet van meer dan 1 miljard euro per jaar, weet je dat het bovendien geen makkelijke opdracht is. Maar Alessandro Sartori laat zich niet snel imponeren. Hij werkt al aan een stilistische ommezwaai sinds hij de eerste hoofdstukken schreef van Z Zegna, de meest actieve lijn van de groep die hij aanstuurde tot zijn vertrek in 2011 naar Berluti. Nu zowel de catwalks als de wereldsteden een mannelijk silhouet tonen dat steeds vaker focust op sportswear, blijkt zijn aanpak actueler dan ooit.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners