Het pakje, op sterven na dood?

03/12/08 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:26

Decadente consumptie-uitwas. Stressbron. Subtiel chantagemiddel. Of stiekeme vorm van opschepperij. Het geschenkenritueel krijgt het hard te verduren. In deze crisistijden hebben we bovendien beslist ons cadeaubudget te kortwieken, zo blijkt. Op sterven na dood ? Of zal ze blijven, de folklore van de ingepakte kleinigheidjes ?

Hij had me gevraagd hoe het ging. Ik had hem geantwoord dat het een vrij bewolkte dag was. "Daar heb ik iets voor", mailde hij. Nog dezelfde dag kwam hij ermee langs. Een in krantenpapier ingepakt cd'tje, met één nummer erop. Mr. Blue Sky, van de seventiesgroep ELO. Ik glimlachte. Het was een lief en leuk gevonden antwoord op mijn 'bewolkte dag'. Hij hield vol. "Echt. Het helpt." En ik glimlachte nog eens. Maar toen gebeurde het. De volgende ochtend, toen ik nog steeds met bewolkte geest de auto instapte en het nummer opzette. Een klein wonder. Bij elk akkoord trok mijn hemel verder open. Getoonzette Prozac. Glimlachen, huilen, ik deed het allemaal tegelijk. Een catharsis die zelfs Aristoteles overtrokken zou vinden. Mijn geheime wapen is het sindsdien. En ik ben er zuinig mee. Enkel te gebruiken bij hardnekkige bewolking, mist of neerslag.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners