Want ik ben het waard: hoe een simpel zinnetje het vrouwbeeld mee hielp veranderen

14/05/18 om 14:58 - Bijgewerkt om 15:00

Het is één van de meest beroemde reclameslogans ooit, maar Because I am worth it zette meer in gang dan enkel een stijgende verkoop van haarkleuringen. De zin hielp enkele decennia geleden ook mee aan women's empowerment.

Because I am worth it. Want ik ben het waard. Hoe vaak heb je die vijf woorden niet automatisch mee gelipt aan het einde van elke L'Oréal Paris-reclame? Zonder te beseffen hoe invloedrijk die reclameslogan is (geweest). De vijf woorden hielpen begin jaren '70 het vrouwbeeld mee veranderen, in een periode van sociale revoluties waarin ook het feminisme sterk groeide. In 1973 sprak de Amerikaanse actrice Joanne Dusseau ze voor de allereerste keer uit in een reclamefilmpje voor de haarkleuring Préférence van L'Oréal Paris.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners