Nederland: tolerant, molens, tulpen en gastvrijheid

© Holland Media Bank

Nederlanders zijn tolerant, open, vriendelijk, behulpzaam en gastvrij. Dat is althans de mening van 11.000 toeristen uit dertien landen.

Buitenlandse toeristen zien Nederland als een gemakkelijk en gastvrij vakantieland en Nederlanders vinden ze open, tolerant en vriendelijk.

Dat blijkt uit het imago-onderzoek uitgevoerd door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.

Nederland wordt ook gezien als een goed bereikbaar land dat ideaal is voor een korte vakantie. Buitenlanders associëren Nederland nog altijd in de eerste plaats met tulpen, molens en kaas en als positieve punten noemen ze het landschap, Amsterdam en de fietscultuur.

Minder positief zijn drugs, prostitutie en het culinaire aanbod. Opvallend is dat toeristen die Nederland al eens bezocht hebben een positiever beeld hebben van het land en van de inwoners dan toeristen die er nog niet geweest zijn. Overigens noemt slechts 18 procent van de ondervraagden – hoofdzakelijk Belgen – Nederlanders arrogant.

Culinair imago

De aantrekkelijkheid van Nederland als vakantieland is wel gedaald vergeleken met vier jaar geleden. Volgens Conrad van Tiggelen, marketing directeur, heeft dit te maken met de groeiende concurrentie. Alsmaar meer landen proberen zoveel mogelijk buitenlandse toeristen binnen te halen. Nederland wil daarom de komende tijd vooral het culinaire imago verbeteren. Volgens van Tiggelen is er op dat vlak namelijk een groot verschil tussen de perceptie en de werkelijkheid.

Over het imago onderzoek

Het NBTC voert het imago-onderzoek om de vier jaar uit in de belangrijkste herkomstlanden van buitenlandse toeristen. In 2012 is het onderzoek uitgevoerd in Duitsland, Groot-Brittannië, België, de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië, Spanje, Denemarken, Zweden, Japan, Brazilië, China en Rusland. (MS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content