Met exact 2.024.560 kusttramreizigers doet De Lijn 2,42 procent beter dan de 1.976.695 passagiers in juli 2015, de vorige recordmaand. Vooral vanaf 21 juli, de nationale feestdag, steeg het aantal toeristen en op 23 juli werden zelfs 80.000 reizigers vervoerd.

Veel reizigers kopen een dagpas waaruit De Lijn concludeert dat heel wat gebruikers de kust ontdekken, iets waar de vervoersmaatschappij zijn gebruikers toe aanspoort. De best verkochte combibiljetten met toegang tot een attractie en vervoer zijn die voor Plopsaland De Panne, het Zandsculpturenfestival in Oostende en Sea Life in Blankenberge, de eeuwige top drie. Ook het vernieuwde Zwin is in trek.

Geen incidenten

De Lijn is ook uitermate tevreden dat er geen ernstige incidenten te noteren vielen met de kusttram, en er werd ook geen enkele bovenleiding afgereden in juli, wat vrij uitzonderlijk is. De Lijn blijft wel hameren op de veiligheid en roept automobilisten op om steeds aandacht te hebben voor de kusttram en die steeds voorrang te verlenen. Er is dit jaar een veiligheidscampagne uitgewerkt rond het verstrooide figuurtje Onni, met als boodschap: "Doe niet zoals Onnie, kijk uit voor de kusttram!".

De Lijn zet in de zomer 48 trams in, waarvan vijftien uit het binnenland overkomen. (Belga)