Amsterdam

© Thinkstock

Wat maakt Amsterdam zo aantrekkelijk? De grachtenpanden, ongetwijfeld. Het water, de bootjes, de grote verscheidenheid aan mensen ook, en dan de geschiedenis die met de toekomst onder de arm gracieus over de talloze bruggetjes dwaalt.

Wat maakt Amsterdam zo aantrekkelijk? De grachtenpanden, ongetwijfeld. Het water, de bootjes, de grote verscheidenheid aan mensen ook, en dan de geschiedenis die met de toekomst onder de arm gracieus over de talloze bruggetjes dwaalt.

Wat moet je zien?
Amsterdam gratis en voor niks
Eten en drinken
Bruine cafes
30 tips voor een dagje Amsterdam met kinderen
Amsterdam, de gezelligste winkelstad van Nederland
Amsterdamse grachten
Amsterdam, wereldfietsstad
Geschiedenis
De Amsterdamse School

En natuurlijk de ontelbare fietsen die chaotisch op het voetpad staan, aan de railings van bruggen bengelen, of vliegensvlug voorbijtrappen. Wie geen bel heeft, ‘jat’ er één, of lost dat euvel eenvoudig op met het luidkeels roepen van Ring-Ring.

Je hebt in Amsterdam niet het gevoel in Nederland te vertoeven en toch zijn alle oer-Hollandse trekjes aanwezig: Amsterdamse humor, Hollandse handelsgeest, de oer-Nederlandse gezelligheid van de bruine kroegen, smeuïge appeltaart met slagroom, tulpen op de toog, Heineken in het glas, en voor het steviger werk, een kopstoot met glaasje jenever erbij.

Amsterdam en het water zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat is nu zo, en dat was eeuwen geleden niet anders. De stad ontstond namelijk op de plek waar de rivier de Amstel uitmondt in het IJ. En dat IJ is een inham van de Zuiderzee. Amsterdam werd gebouwd op de dam aan de Amstel, en al rond het jaar 1200 lokt deze plek mensen.

In de Gouden Eeuw groeit de stad, dankzij het water en de bloeiende handel over alle wereldzeeën, uit tot de meest welvarende stad van Europa. Honderden pakhuizen in de binnenstad, in lange rijen naast elkaar, doen nog denken aan deze tijd.

Tegen het einde van de 17de eeuw heeft Amsterdam handelscontacten met meer dan 600 buitenlandse havens. En dat is onvoorstelbaar veel. De internationale contacten zijn dus al eeuwen oud.

De stad trekt massaal kooplui aan, kunstenaars uit alle uithoeken van de wereld zoeken haar op, andersgelovigen vinden er de rust die ze nodig hebben. Vlaamse protestanten zoeken toevlucht tot het Noorden, joodse kooplieden uit Spanje en Portugal vinden hun heil in dit handelscentrum. Die ruime openheid jegens andersdenkenden is nog steeds kenmerkend voor de Amsterdammer.

Sinds de 17de eeuw verdeelt een spinnenweb van grachten en grachtjes de binnenstad in zo’n negentig eilandjes die met talloze bruggen met elkaar verbonden zijn. Dankzij deze grachtengordel werd Amsterdam pas echt beroemd.

De stad telt meer grachten dan Venetië, meer bruggen dan Parijs. Het hele jaar door bieden de grachten een levendige aanblik, met de talloze boten die tot ’s avonds laat af- en aanvaren. ’s Avonds zijn veel bruggetjes schilderachtig verlicht. Rondvaartboten, watertaxi’s, grachtenfietsen, peddelende kanoërs trekken aan je voorbij.

Amsterdammers wonen aan, maar ook op het water. Honderden vaak kleurrijk beschilderde woonboten geven aan dat in de ruimtelijke ordening van dit land geen centimeter onbenut blijft. Of neem de drijvende bloemenmarkt op de Singel.

Wie door de kleine grachtenstraten kuiert, zal opmerken dat er regelmatig een huis scheef staat, en dat sommige gevels op vreemde wijze overeind blijven. Amsterdam, dat is de stad aan het water en in het water.

Grote gebouwen zoals het Paleis aan de dam hadden uiteraard heel wat ondersteuning nodig. Voor dit kolossale bouwwerk werden maar liefst 13.659 palen in de grond geheid. De beroemde grachtengordel in de vorm van een halve maan werd in de 17de eeuw aangelegd en bestaat van groot naar klein uit de Prinsengracht, Keizersgracht, Herengracht en (de volgorde onthoud je met het zinnetje Piet Koopt Hoge Schoenen) Singel.

Amsterdam was toen de machtigste stad ter wereld en de grachten waren ideaal om de koopwaar uit alle hoeken van de wereld naar de pakhuizen te vervoeren. De oudste grachten die waren echter oorspronkelijk bedoeld om de stad tegen ongewenste indringers te beschermen.

Hoewel de internationale scheepvaart zijn lading tegenwoordig elders in de haven lost, worden de Amsterdamse grachten nog steeds intensief bevaren. Voornamelijk door de zeventig rondvaartboten die Amsterdam rijk is.

Bron: Weekend Knack

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content