5 vakantiewoningen voor de prijs van 1: wat is fractional ownership?
Niet één, maar vijf vakantiewoningen bezitten. En dat op de meest gegeerde locaties in Europa. Te mooi om waar te zijn? Een opkomend model van mede-eigenaarschap of fractional ownership maakt het mogelijk.
Ben jij ook zo iemand die de roep van de etalage van de lokale makelaar niet kan weerstaan op vakantie? Het verblijf in je huurhuis was geweldig, het dorpje idyllisch, de locals zo vriendelijk, het landschap ongerept, om nog te zwijgen van al dat lekkers op je bord. Het maakt je nieuwsgierig: wat zou het kosten om hier iets te kopen? En dan sta je te dromen voor het immokantoor.
Een buitenverblijf in het buitenland spreekt tot de verbeelding, een pak Belgen heeft er ook een. Vorig jaar schatte BNP Paribas Fortis op basis van onze belastingaangifte dat 200.546 huishoudens minstens één buitenverblijf hebben buiten de landsgrenzen. En dat aantal zien ze nog stijgen. De bank spreekt van dertig procent meer kredietaanvragen voor dergelijk vastgoed in 2022, vergeleken met het jaar ervoor.
Toch zijn er nog altijd meer mensen die hun droom parkeren wanneer de realiteit doordringt. Een pand kopen, een werf overzien en een huis onderhouden is in België al een uitdaging. Laat staan als je duizenden kilometers verder woont en werkt, de taal niet spreekt en de vastgoedwetten en gewoontes niet kent. En ben je wel echt bereid om elk jaar al je vakantiedagen op dezelfde plek door te brengen, terwijl al die andere fantastische bestemmingen nog op je verlanglijstje staan?
Het zijn net die obstakels die Mélie Dunod en Nico Watzenig inspireerden om August op te richten. Het Londense bedrijf koopt, renoveert en richt vakantiewoningen in om ze daarna ook te onderhouden. Tot daar niets unieks, zo bestaan er nog servicebedrijven. Bijzonder is dat je via hun model niet de eigenaar wordt van één, maar van een collectie woningen. Kies je voor de Pied à Terre Collection, dan krijg je voor 345.000 euro niet alleen de sleutels van een tweekamerappartement in Parijs, maar ook die voor een flat in Barcelona, een in Rome, een vierde in Cannes en een vijfde in Londen.
Heb je wat meer budget achter de hand? Voor 425.000 euro krijg je toegang tot de Signature Collection. Die houdt in: een villa aan de Côte d’Azur, een chalet in Chamonix, een landhuis in Toscane, een herenhuis op Mallorca en een cottage in de Engelse Cotswolds, telkens met drie à vier slaapkamers. Om een referentiekader te bieden: de gemiddelde prijs voor een appartement op de dijk van onze Noordzeekust klokte in 2021 af op 365.956 euro, aldus de meest recente Kustbarometer van de Federatie van het Notariaat.
Toegankelijke luxe
Voor alle duidelijkheid: je bent dan niet de enige die de begeerde August-sleutelbos in handen krijgt. Samen met jou kopen zestien tot twintig andere eigenaars een aandeel van dezelfde collectie. August hanteert mede-eigenaarschap of fractional ownership, een opkomend model in de verkoop van vakantievastgoed. In de Verenigde Staten is Pacaso actief, in Spanje Vivla. Even scrollen door hun website en je ziet meteen in wat voor huis je een aandeel kunt kopen, waarna je het verschillende weken per jaar kunt gebruiken.
Klinkt dat verdacht veel als timesharing? Die formule, waarbij je het recht aankoopt om bijvoorbeeld jaarlijks in juli een gemeubelde vakantiewoning te gebruiken aan de Costa del Sol, heeft een kwalijke reputatie door alle wanpraktijken die ermee gepaard gaan. ‘Fractional ownership is zeker niet hetzelfde’, antwoordt Mélie Dunod, die naast medeoprichter ook CEO is van August. De Française kreeg vastgoed en projectontwikkeling met de paplepel mee vooraleer ze een rechtendiploma behaalde.
‘Het grote verschil is dat je bij August een aandeel koopt. Het gaat niet alleen om gebruiksrecht, maar ook om eigendom. Je aandeel blijft liquide, je kunt het verkopen of nalaten. Alles is transparant en je behoudt als mede-eigenaar volledige controle. Maar het is wel gebaseerd op hetzelfde principe, namelijk dat het interessanter is om een eigendom en het gebruik ervan te delen. Want dan betaal je minder om meer in de plaats te krijgen. Met ons model van fractional ownership geven we toegang tot woningen met een marktwaarde ver boven het miljoen. Veel van onze mede-eigenaars zouden zich niet eens één zo’n huis kunnen permitteren, laat staan vijf. We maken een luxueuze levensstijl toegankelijker.’
Zoek de match
Een tweede groot verschil is dat je bij August niet zomaar een aandeel kunt kopen. Er gaat een grondige screening aan vooraf. Om te begrijpen hoe je reist, wat je belangrijk vindt en wat je graag doet tijdens je vakantie. ‘We zijn ook heel duidelijk over wat je bij August niet moet verwachten. Mensen die enkel interesse tonen in onderverhuur aan derden of investeringsrendement laten we niet toe. Net als mensen die een uitzondering vragen zodat ze jaarlijks de hele zomer in Italië kunnen doorbrengen. Dat is niet ons concept. Er moet een match zijn in levensstijl en mentaliteit. We zoeken eerder partners dan kopers.’
Er moeten ook ratio’s binnen de groep collectie-eigenaars gerespecteerd worden. Alles staat of valt met de balans die wordt gecreëerd: het aantal gezinnen met jonge kinderen, ouders met studerende kinderen, gepensioneerden, singles of kinderloze koppels, maar ook in nationaliteiten. ‘Zet je enkel jonge gezinnen samen in één collectie, dan willen ze allemaal in de paasvakantie naar Mallorca of Barcelona. Zet je enkel Amerikanen samen, dan willen ze allemaal reizen met Thanksgiving. Dat zou voor wrevel zorgen binnen de groep.’ En dat willen ze vermijden, want een goede verstandhouding is belangrijk. Daarom krijgen geselecteerde mede-eigenaars ook de kans – niet de verplichting – om elkaar te ontmoeten, hun tips in de streek te delen maar evengoed hun eigendommen.
‘Het zijn ook echt hun huizen, dus familie en vrienden zijn er welkom. Het gebeurt zelfs dat mede-eigenaars uit verschillende collecties onderling periodes ruilen of bij elkaar op bezoek gaan. Als eigenaar blijven ze dan uiteraard honderd procent verantwoordelijk. Ze geven hun sleutels daardoor niet zomaar aan eender wie.’
Opgemaakt bed
Pas als ze de juiste mix hebben van intekenende eigenaars gaat August over tot het aankopen van op te knappen panden. Niet lukraak op Europese vakantiebestemmingen, maar altijd in dezelfde regio’s (Mallorca, Toscane, Zuid-Frankrijk, de Alpen, de Cotswolds) of steden (Londen, Parijs, Rome, Barcelona, Cannes). ‘We kopen op gevestigde plekken’, gaat Dunod verder. ‘Onze cliënten zoeken geen bestemmingen die aan het opkomen zijn en over tien jaar misschien de place to be zijn. Ze willen meteen kunnen genieten van de goede restaurants, de goede infrastructuur.’
Een bijkomend voordeel van trouw te blijven investeren in dezelfde regio’s en stadswijken is dat August intussen ook lokaal over eigen personeel beschikt. Van tuinman tot poetshulp, allemaal georkestreerd door een conciërge. Daardoor kan August overal dezelfde service garanderen. Is de boiler stuk, dan wordt dat geregeld. Is de poetshulp ziek, dan wordt vervanging voorzien. De bedden zijn opgemaakt, de handdoeken zijn zacht, het huis is op temperatuur, de houtblokken klaar om in de haard te worden gegooid. Daar staat wel een verplichte jaarlijkse contributie tegenover van tien- à zestienduizend euro, afhankelijk van de collectie waar je instapt. Maar evengoed kun je – voor een meerprijs – rekenen op diensten die eigen zijn aan een hotel. Wil je dat de koelkast bij aankomst gevuld is volgens je dieetwensen, dat een chef komt koken of dat er bloemen in huis zijn, dan kan daarvoor worden gezorgd.
‘Ik heb er bijvoorbeeld een hekel aan als het deksel van de wc openstaat of als tuinmeubelen niet op een bepaalde manier opgesteld zijn. Het zijn die kleine details die ervoor zorgen dat je je thuis voelt’, besluit Dunod.
Ook op het vlak van inrichting heeft August een duidelijke signatuur. Daar zorgt het designteam voor in samenwerking met lokale schilders, schrijnwerkers en kunstenaars, met een belofte van totale transparantie over hoe en aan wat het renovatie- en inrichtingsbudget wordt gespendeerd. Voor iedere bestemming werd een eigen, trendy stijl ontwikkeld. Van moody groen en oker en een combinatie van bloemenbehang met gestreept textiel in de Cotswolds tot licht hout, verschillende aardetinten en veel raffia in Mallorca. Telkens aangevuld met mooie vintage of unieke accenten, maar geen persoonlijke.
Als mede-eigenaar is het niet de bedoeling dat je je eigen spullen achterlaat. Stel je voor: een veelvoud van twintig paar wandelschoenen in de berging en een verzameling shampooflessen in de badkamer zouden voor chaos en ongemak zorgen. ‘Er zijn slechts twee uitzonderingen. In de bergen voorzien we lockers voor skimateriaal. En eigenaars van een huis in Toscane verrassen we met een eigen plekje in de wijnkelder. Als ze dat willen, kunnen we die ook vullen met hun favoriete lokale wijnen’, vertelt Dunod.
Kerst in de Alpen
Maar hoelang kun je eigenlijk van al dat moois genieten als er samen met jou zestien à twintig andere gezinnen eigenaar zijn? En wil niet iedereen kerst in de Alpen of in Londen vieren? ‘Nee dus’, lacht Dunod, die aangeeft hoe graag ze telkens die bubbel doorprikt. ‘Enerzijds zorgt de samenstelling van de groep eigenaars voor genoeg diversiteit in de voorkeurperiodes, anderzijds verhindert ook ons puntensysteem dat ze elkaar te veel voor de voeten lopen.’
Een vaste hoeveelheid punten wordt jaarlijks in gelijke hoeveelheden op drie vaste tijdstippen uitgedeeld, legt ze uit. Populaire momenten zoals feestdagen kosten het grootste aantal punten, lastminutetrips het kleinste. Het zorgt ervoor dat iedereen volgens zijn eigen agenda prioriteiten stelt. Voor de een is dat de week tussen kerst en nieuw, voor een ander misschien een jubileum in de lente of een tentoonstelling in Parijs. En boek je het ene jaar de kerstvakantie in de Alpen, dan kun je dat het volgende jaar niet meer, maar uiteraard mag je nog wel in een van de vier andere huizen verblijven. Zo worden eigenaars ook aangespoord om elke bestemming eens op een ander moment te ervaren.
Het August-concept van fractional ownership slaat aan. In vijf jaar tijd zijn Dunod en haar team aan hun twaalfde collectie toe. Goed voor om en bij de zestig luxewoningen en een driehonderdtal eigenaars uit de vier uithoeken van de wereld die jaarlijks gemiddeld acht à twaalf weken van hun collectie genieten. Een Vlaamse mede-eigenaar van een Premium en Pied à Terre Collectie die liever anoniem blijft, beaamt: ‘Het verloopt allemaal vlot. Ik schat dat ik de afgelopen jaren in 95 procent van de gevallen de periode die ik wilde boeken ook effectief kon vastleggen. Vier op de vijf huizen zijn fantastisch, één is zelfs buitengewoon mooi. En ze voelen intussen ook aan als thuis.’
Meer weten? augustcollection.co.uk
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier