Tennisballen, plooirokken en polo’s: waarom tenniscore niet te stoppen lijkt

© Kathleen Wuyard

Na de Barbie-roze-gekte is het nu de beurt aan het fluorescerende geel van tennisballen en het vlekkeloze wit van vintage outfits: de tenniscore-trend blijft aan populariteit winnen, zelfs bij mensen die nog nooit een tennisracket hebben aangeraakt.

Zoals de naam de trend het doet vermoeden, omarmt tenniscore de stijlvolle flair van Wimbledon en Roland-Garros: van monochroom wit met elegante donkergroene accenten tot shorts en rokjes, en een ‘old money’ esthetiek van de Amerikaanse oostkust. Denk aan bedrukte vizieren, met diamanten bezette tennisarmbanden – kortom, ‘quiet luxury‘ gemengd met sportswear.

Challengers-effect

De modewereld is al een tijdje in de ban van tenniscore, en met de release van ‘Challengers’ van regisseur Luca Guadagnino en hoofdrolspeelster Zendaya, is de hype alleen maar toegenomen. Loewe-stilettos op een tennisbal, een avondjurk van Thom Browne, een luxe versie van de traditionele witte tennisjurk van On, of een Loewe-jurk met de schaduw van een tennisspeler die klaar staat om te slaan: elke nieuwe look van Zendaya als de gevallen kampioene Tashi Duncan in de film, was een ace voor de tenniscore-trend.

Zendaya met de Loewe-stillettos. Zendaya met de Loewe-stillettos.

‘De link tussen tennis en mode bestaat al heel lang’, merkt mode-expert Timon Van Mechelen op. ‘Denk aan Stan Smith, René Lacoste, of Fred Perry, die hun namen verbonden aan kleding- en schoenenmerken. De huidige opleving begon volgens mij bij de herfst-winter 2022 show van Miu Miu, met verschillende witte plooirokken en polo’s. Kort daarna verschenen vroege aanhangers van de trend tijdens de Fashion Week in sportieve en smetteloze witte outfits. Het huidige enthousiasme voor tenniscore is ook aangewakkerd door de populariteit van de #oldmoney esthetiek en de ‘quiet luxury’ trend op TikTok.’

‘Tennis wordt nog steeds geassocieerd met een “sport voor rijke, witte mannen”, waardoor de tenniscore-esthetiek perfect in dit plaatje past. Vooral sinds Zendaya op de rode loper verscheen in een tennisjurk met Loewe-hakken in de vorm van tennisballen. Volgens mij is dit het laatste element dat deze door tennisbanen geïnspireerde esthetiek echt bij het grote publiek zal laten doorbreken deze zomer’, voorspelt hij.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Ook de populaire Samba-sneakers die in alle kleuren van de regenboog verkrijgbaar zijn, hebben aan deze trend bijgedragen, volgens Julie Geilenkirchen, een modefanaat met meer dan 15.000 volgers op haar account A cause des brunettes . ‘Deze schoen weerspiegelt de retro en coole sfeer die ook kenmerkend is voor tenniscore. De afgelopen jaren hebben we ook gezien dat tennisspelers steeds meer aandacht besteden aan hun outfits, en sponsorcontracten spelen een steeds belangrijkere rol, zoals bij Lacoste en Roland-Garros bijvoorbeeld.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De uitstraling van tennis wives

Een andere factor die bijdraagt aan de populariteit van tenniscore is de groeiende zichtbaarheid van de ’tennis wives’, de 2024-versie van de WAGs (wives and girlfriends) van voetballers uit het begin van het millennium, met Victoria Beckham voorop. Tegenwoordig spreken we liever over Morgan Riddle, de partner van tennisser Taylor Fritz en de perfecte belichaming van de old money-variant van de trend met haar Hitchcockiaanse blondheid, evenals Hannah Dal Sasso, de partner van Thanasi Kokkinakis, Ayan Broomfield, de vriendin van Frances Tiafoe en zelf tenniskampioen op universitair niveau, en niet te vergeten de ster van dit microkosmos die gevolgd en geliked wordt op sociale media: Paige Lorenze, de partner van Tommy Paul en een influencer met bijna 620.000 volgers.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘Vroeger richtten veel content creators zich op tennis, de scores, de spelers en de mooie slagen. Maar de helft van de tennissupporters zijn vrouwen. Zij houden van de sport, maar ook van alles eromheen: de outfits, de reizen en de levensstijl,’ zegt Morgan Riddle, die graag deze content aan haar volgers biedt. Paige Lorenze zag haar aantal volgers explosief groeien nadat ze het hectische leven in New York had verruild voor een rustig bestaan op het platteland en begon te daten met Tommy Paul. Door backstagebeelden van toernooien en de outfits die ze daar draagt te delen, is ze een beroemdheid op zich geworden. Haar kleding- en accessoiremerk Dairy Boy heeft onlangs een exclusieve tenniscollectie uitgebracht en Paige heeft samenwerkingen met Prada en de luxueuze online retailer Farfetch afgesloten.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘Door al die wedstrijden bij te wonen, wilde ik met modemerken samenwerken en me kleden voor tennis events, om te laten zien dat beiden kunnen. Ik hou ervan om buiten te zijn en te sporten, maar ook van modieus te zijn. Ik zou me niet zo kleden als het niet voor tennis was en ik ben dankbaar: het heeft me een passie gegeven voor de combinatie van sport en mode’, vertelde ze onlangs aan de Amerikaanse editie van Forbes. Haar uniforme look bestaat nu uit rokjes, aansluitende polo’s en pastelkleurige accessoires, afgemaakt met een perfecte paardenstaart of strik in haar haar.

Spel, set en match

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Maar hoe kun je de tenniscore-look aannemen zonder eruit te zien alsof je net van een sportsessie komt, of erger nog, verkleed bent? Timon Van Mechelen zegt dat het een trend is die gemakkelijk door iedereen kan worden gedragen, ongeacht geslacht of lichaamstype. ‘Jackie Skye Muller en Marlon Muller zijn hier een perfect voorbeeld van met hun merk Recreational Habits, dat tot doel heeft om de exclusieve wereld van de elite en haar hobby’s toegankelijk te maken voor iedereen, ongeacht huidskleur of financiële status. Polo’s en geplooide rokken in alle maten zijn te vinden in tweedehandswinkels en in betaalbare collecties van ontwerpers als Jonathan Anderson en Roger Federer voor Uniqlo. Het vereist alleen wat zelfvertrouwen om het te dragen. Mijn ultieme inspiratie? De film Match Point van Woody Allen.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content