Tweeling Ester en Hadassa (28) startten samen een boetiek: ‘Retail is detail’
De modewereld is geen voor de hand liggende sector, met zware concurrentie en veel onzekerheid. Wie waagt het vandaag nog om een boetiek op te richten? Zussen Ester en Hadassa Dekoning openden eind augustus met Twinfever, een multimerkenboetiek waar je ook een glas kunt drinken.
‘In onze omgeving was niemand verbaasd toen we over onze plannen vertelden’, lacht Hadassa. ‘We waren als kind al ondernemend. Hoe je wordt opgevoed speelt uiteraard een rol, maar ik denk dat je tot op zekere hoogte geboren wordt als ondernemer. Nieuwsgierigheid is de motor, en als je ook nog hard wilt werken en resultaat wilt zien, is ondernemen een logische keuze. Ook al ben je nog maar 28. ‘
Haar tweelingzus Ester is het met haar eens. ‘Extra tijd investeren, je uit de naad werken, dat is makkelijker als je het voor jezelf doet. Zeker als je ook graag iets van je persoonlijkheid in je werk steekt. Als werknemer moet alles wat je doet binnen het merk passen. Nu is het onze eigen visie die voor een unieke identiteit en schwung zorgt.’ ‘Bovendien zijn we niet bang van berekende risico’s ‘, concludeert Hadassa. Een high-end multimerkenzaak in een van Antwerpens hipste straten, dat is inderdaad een risico, maar ook een logische beslissing, vinden de zussen.
We zijn niet bang van berekende risico’s.
‘We leerden de modewereld kennen als model’, vertelt Ester. ‘ Na onze studies communicatiemanagement werkte ik in Parijs voor Paul & Joe, voor verschillende showrooms, en voor Zmirov, een groot persbureau. Ik heb veel geleerd, maar het was een harde wereld. Koel ook, ik had niet zo veel contact met mensen.’ ‘Ik werkte ondertussen in de sales’, vertelt Hadassa. ‘Ik had als studente al in enkele winkels gewerkt. Een perfecte outfit zoeken, advies geven, het is heel direct. Ik amuseerde me niet alleen, maar haalde er ook voldoening uit. Ik heb een tijdje de communicatie verzorgd voor een bedrijf in vastgoed, maar dat vond ik saai. Mijn passie lag daar niet en ik miste het menselijke contact. Toen Ester na drie jaar uit Parijs terugkwam, leek het logisch om samen iets te doen.’
‘We zijn boezemvriendinnen, voelen elkaar perfect aan en zijn ook complementair ‘, vertelt Ester. ‘Het zou zeker iets met mode worden, en liefst retail. We zijn eerst een platform begonnen, Twinfever.be, waar we onze activiteiten als modellen en vriendinnen op deelden om een community op te bouwen. Daarnaast zijn we onderzoek gaan doen. Londen, Parijs, Milaan, New York, we zijn winkels, beurzen en merken gaan bezoeken. Om te zien hoe de markt in elkaar zit, wat een goede zaak is, maar ook hoe het niet moet. ‘We ontdekten snel dat uitstekende service het verschil maakt’, vertelt Hadassa. ‘In Londen had een luxewarenhuis een bra bar. Privacy, hulp bij het passen, een groot aanbod, het leek een uitstekend idee, maar de verkoopsters hadden amper oog voor hun klanten, waardoor het concept niets meer voorstelde. Zo kun je niet concurreren met de online markt.’
Tijdens hun research stapten de zussen af van hun oorspronkelijke idee om voor athleisure te gaan. ‘De kwaliteit viel tegen’, vertelt Ester. ‘Uiteindelijk wordt het high-end fashion. Interessante producten, een haalbare marge, een hoge verwachting qua service. De markt in Antwerpen is al vrij verzadigd, dus we moeten zelf het verschil maken.’ ‘Het wordt een experience store. De ideale winkel,’ knikt Hadassa, ‘met een fijne sfeer en een vernieuwend aanbod, waar we de klanten kunnen prikkelen met kleur, geur en geluid.’
Het wordt een experience store, met een fijne sfeer en een vernieuwend aanbod, waar we de klanten kunnen prikkelen met kleur, geur en geluid.
‘Retail is detail, nietwaar’, lacht Ester. ‘We volgen bijvoorbeeld les bij een van de beste kleermakers van Antwerpen, om te leren hoe kleding valt en hoe je retouches moet spelden. Dat Antwerpen qua mode al goed bediend wordt, maakte het soms moeilijk om merken te overtuigen ook aan ons te leveren. We moesten echt ons beste beentje voorzetten, ook omdat we jonger zijn dan de meeste van onze collega’s en dit ons eerste project is. Soms moesten we heel erg aandringen, maar we hebben onze verlanglijst binnengehaald.’
‘Dat vroeg lef, ja,’ knikt Hadassa, ‘maar we geloven in ons concept en in onszelf. Als je dat uitstraalt, kun je mensen overtuigen. Het hielp ook dat B-architecten ons interieur getekend heeft, dat Paul Boudens het grafisch ontwerp verzorgde en dat we met Laurent-Perrier samenwerken. Namedropping is belangrijk.’
‘Het boeiende is ook dat we elkaar nog beter hebben leren kennen’, vertellen de zussen. ‘Omdat we in nieuwe situaties terechtkomen en nieuwe kanten van elkaar zien. Samen beslissen en soms tegen elkaar argumenteren, dat geeft met ons temperament soms vonken, maar we zijn heel open.’
Steenhouwersvest 18, Antwerpen, twinfever.be p>
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier