Deze Belgische merken en bedrijven transformeren Black Friday in het duurzame Green Friday
Black Friday, de koopjesdag die kwam overwaaien uit Amerika, kent ook een tegenhanger. Deze Belgische ondernemingen bieden een duurzaam alternatief en kleuren Black Friday groen.
Op Black Friday worden de kortingen in het rond gestrooid. Hoewel koopjes best leuk kunnen zijn, doopten kritische stemmen deze dag tot de hoogmis van overconsumptie. Hoe meer stapelkortingen zich aandienen, hoe meer er immers in het winkelmandje geladen wordt. Ook spullen die je eigenlijk niet nodig hebt, en al snel in een hoekje van de kast belanden. Zonde van het geld en de moeite en bovendien niet duurzaam.
BLACK FRIDAY?
In de Verenigde Staten zien ze 25 november als het startschot van de shoppingperiode voor de eindejaarsfeesten. Om die periode in te luiden, geven merken en retailers enorme kortingen. Al sinds 2005 is het ieder jaar weer de drukste shoppingdag van de Verenigde Staten. Heel wat bedrijven rekken deze periode door ook op ‘Cyber Monday’ korting te geven, of zelfs heel de week tot ‘Cyber Week’ om te dopen en producten aan bodemprijzen te verkopen. De naam Black Friday zou bedacht zijn door politieagenten begin jaren zestig, om de enorme drukte en chaos aan te duiden. Van heinde en verre komen shoppers eind november immers naar de steden om goedkoper producten te kunnen kopen.
Sinds enkele jaren is dit concept de Atlantische Oceaan overgestoken en volgen ook Europese handelaars het Amerikaanse voorbeeld. Kritische stemmen spreken zich uit tegen dit concept, omdat de grote kortingen aanzetten tot overmatig kopen. Daarom hoor je steeds meer mensen ijveren voor Green Friday, de duurzame tegenhanger van Black Friday.
Redopapers
Redopapers, het duurzame papiermerk, pakt uit met een interessante Black Friday actie: heel het weekend lang 20 procent toeslag op alle papierwaren. Moest je de vorige zin twee keer lezen? Inderdaad, geen kortingen bij Redopapers, maar een toeslag. Wie op 25, 26 en 27 november een aankoop doet op de webshop van Redopapers betaalt tijdelijk 20 procent meer. Het papierwarenmerk legt nog eens 20 procent bij en stort het bedrag naar Natuurpunt, voor beter bosbeheer. De reden voor deze actie is de impact van Black Friday op de papierindustrie: de groeiende vraag naar verzenddozen zorgt voor een tekort aan papierpulp. Meer nog, het verstoort het recyclageproces. Hoogwaardig papier recycleer je tot 7 keer voordat het karton wordt. Deze stappen worden tegenwoordig overgeslagen. Het pulp gaat nu meteen naar de kartonproductie en dat is zonde van de grondstof. Het pakketje dat je bestelt bij Redopapers krijg je dus toegestuurd in een hergebruikte doos van de Aldi.
Host Concept
De duurzame winkel Host Concept in Berchem heeft naast kleding en interieurspullen ook koffie, gebak en lunch in de aanbieding. Tijdens de week van Black Friday doen ze geen kortingsacties, maar gaat de opbrengst van de koffies, zowel de uithaalkoffies als degene die je ter plaatse drinkt, naar Natuurpunt. Zo zorgt het zwarte goud tijdens Black Friday voor het aanplanten van een groene long. Natuurpunt Antwerpen bestaat dit jaar tien jaar, dus bij Host kan je op hun gezondheid klinken.
Xandres
Het Belgische modemerk Xandres sluit de deuren – zowel fysiek als online – op 25 november en zet in op het herstellen van kleding. Kledingstukken van Xandres met kleine mankementen kunnen worden binnengebracht bij de shops en op 25 november krijgen ze een herstelbeurt. Alle werknemers van het label komen die dag samen in het hoofdkantoor in Destelbergen om kleding te herstellen, samen met het coutureteam, familieleden en bewoners van het woonzorgcentrum Panhuys Park.
Het merk zal ook focussen op onderhoudstips, waardoor klanten nog langer van hun kleding kunnen genieten en ondergedompeld worden in de wereld van ‘repair and care’.
Ardennes-étape
De Belgische verhuurder van vakantiehuisjes Ardennes-étape doet dit jaar voor het eerst in zijn bestaan mee aan Black Friday, maar niet zoals je zou verwachten. Het verhuurplatform zal op 25 november zijn volledige dagwinst schenken aan de Belgische vereniging Natagora. Ardennes-étape wil op die manier het herstel en het behoud van de biodiversiteit in de regio steunen. Zo dragen mensen die een huisje boeken via het platform op 25 november bij aan de bescherming van het mooie landschap van de Ardennen. De fondsen die op 25 november worden ingezameld dienen om de eigenaars van vakantiewoningen in de Ardennen te ondersteunen bij het Réseau Nature-certificeringsproces van Natagora. Naast deze specifieke actie werkt Ardennes-étape al vijf jaar dagelijks samen met Natagora. Zo doneert het verhuurplatform voor elk nieuwe woning in zijn catalogus 200 euro aan de organisatie.
OHNE
Zero Waste winkel OHNE houdt op Black Friday de actie ‘Klean Kanteen 100% voor de planeet’. Dat wil zeggen dat de opbrengst van de verkoop van Klean Kanteen flessen tijdens het Black Friday weekend voor 100% wordt gedoneerd aan milieuorganisaties onder het motto ‘our Planet doesn’t need a discount’. Als je op zoek bent naar een herbruikbare fles, kan je tijdens het Black Friday weekend dus terecht bij Ohne, zo draag je twee keer je steentje bij aan het milieu: door te kiezen voor hergebruik én door een milieuorganisatie te steunen.
Oxfam Mechelen
Oxfam Mechelen doet mee aan Local Friday in de Mechelse binnenstad. De winkel is tot 20 uur geopend, zodat je bewust en lokaal kunt consumeren. Bovendien zorgen ze voor een kleine attentie. De stad voorziet gezellige straatverlichting en kaarsen, om op een sfeervolle manier lokaal te shoppen. Gezelliger dan online bestellen bij grote, internationale webshops, toch?
Blabloom
Geen zwarte vrijdag voor de ecologische concept store Blabloom in Genk, maar een dag vol kleur. In plaats van Black Friday organiseert de shop Regenboogvrijdag Het is een gloednieuwe feestdag waarbij verbinding, hoop en diversiteit centraal staan. Op 25 en 26 november kan je er terecht voor verbindende activiteiten en het steunen van goede doelen, zoals Pleegzorg Limburg. Voor elke gift van vijf euro doet Blabloom er nog eens vijf euro bij. Er wordt ook een feestelijk regenboogkaartje voorzien door Hello August. De opbrengst van deze kaartjes gaat ook naar Pleegzorg. ‘Een regenboog staat voor verbinding, hoop en diversiteit. Ze laat zien dat het beter wordt en ze omarmt verschillen. Dat maakt ze zo prachtig. Op regenboogvrijdag staan we hand in hand en verspreiden we samen al het moois van de regenboog’, zegt Kim Smeets van Blabloom.
KIEZ
Naast duurzame lingerie biedt KIEZ ook beautyproducten en verzorgingen aan. De Antwerpse lingeriewinkel maakt van Black Friday een zorgweek. Van 21 november tot 25 november geeft KIEZ bij elke aankoop 5 euro aan de vzw Zorgmassage. Een zorgmassage is een zachte, veilige massage die aangepast is aan de noden van mensen met kanker of een andere ernstige ziekte. Ze worden gegeven door erkende zorgmasseurs, die een uitgebreide specialisatieopleiding hebben gevolgd. Deze masseurs gaan na hun opleiding vaak aan de slag als vrijwilliger in de zorgsector. De vzw Zorgmassage zorgt voor goede opleidingen en sensibiliseert mensen over het belang van zorgmassages.
Teint Teint
Bij skincare winkel Teint Teint in Antwerpen slaan ze de handen in elkaar met enkele lokale ondernemers. Zij krijgen op 25 en 26 november een plaatsje in de winkel. Zo verenigen ze hun krachten op Green Friday. De leuze Buy Local krijgt een duwtje in de rug op deze manier.
Komrads
Het Belgische duurzame schoenenmerk Komrads is geen fan van het concept van Black Friday. In plaats van sneakers met korting zullen ze op vrijdag 25 november sets van een gerecycleerde vuilniszak en een paar handschoenen te verkopen. Op deze manier wil Komrads mensen aansporen om deze dag betekenisvol in te vullen in plaats van mee te doen aan de hyperconsumptie. Dit doen ze in samenwerking met de TrashPacker Foundation, een community van locals, rugzaktoeristen en reizigers die tijdens het rondtrekken afval verzamelen. Samen met de non-profitorganisatie organiseert Komrads tal van clean-up events.
Mais Oui
Bij kledingwinkel Mais Oui in Brugge zetten ze op Green Friday graag hun preloved collectie in de kijker. Bovendien kan je een trui binnenbrengen en ontpluizen zij je kledingstuk voor je. Zo geven we samen kleding een langer leven: dat is duurzamer dan steeds nieuwe items aan te schaffen.
Orta
De website van het Belgische merk Orta zal uitzonderlijk sluiten op Black Friday. Op die manier willen ze trouw blijven aan hun waarden. Het hele jaar lang wil het merk verantwoorde kleding aanbieden die gemaakt is in Frankrijk en Portugal.
Wolvis
Dat op Black Friday bij veel winkels en merken de kortingen de pan uit swingen, roept bij het Gentse breigoedlabel toch heel wat vraagtekens op. Zijn deze producten dan plots minder waard? Omdat de grondstoffen steeds meer kosten worden en de Belgische loonkost stijgt, zullen ook de Wolvisproducten duurder worden. Om de prijsstijgingen te verzachten, geeft Wolvis op Black Friday en het daaropvolgende weekend een cadeautje aan klanten die een bestelling van minimum honderd euro plaatsen. Samen met kunstenares Fransesca van Haverbeke lieten ze door het Gentse atelier Houthuys haar kunstwerk ‘A place I have never been’ omzetten naar een geborduurde strijkapplicatie. Je kunt de patch gebruiken om je sjaal te herstellen of om van je kledingstuk iets extra uniek te maken. Op deze manier wil Wolvis mensen ook aanmoedigen om kledij te herstellen. Dat is de meest duurzame manier om met mode om te gaan. Een hersteld kledingstuk is sowieso een kunstwerk, vinden ze bij Wolvis.
Cîme
Wie op Black Friday bij de webshop Blabloom producten koopt van het ecologische beautymerk Cîme doneert 100 procent van de opbrengst aan het Little Doctor-project in Nepal. Dit project van de liefdadigheidsorganisatie Nepal Trust zet in op educatie. Nepal Trust is actief in Humla, één van de armste en meest geïsoleerde regio’s van Nepal. De gemiddelde levensverwachting is er 58 jaar en de regio kampt met een kindersterftegraad van meer dan 30%. Eén van de sleutels tot de oplossing van het probleem is de lokale bevolking reeds vanaf jonge leeftijd een basiskennis mee te geven op het vlak van gezondheid, hygiëne en goeie voeding. Cîme doneert standaard een deel van de opbrengst van hun producten aan dit project, maar tijdens het weekend van Black Friday zal de volledige opbrengst van de producten aangekocht bij Blabloom naar Little Doctors gaan.
The Plant Corner & House Raccoon
Lokale ondernemers slaan de handen in elkaar om tijdens Black Friday de focus te verleggen van internationale webshops naar Belgische ondernemingen. Zo maken de Antwerpse plantenwinkel The Plant Corner en het artisanale decoratiemerk House Raccoon er samen een ‘Green Saturday’ van op zaterdag 26 november. Shop die dag de stockproducten van House Raccoon aan vijftig procent korting bij The Plant Corner en het interieurmerk plant een boom voor ieder verkocht item. Geen zorgen, ze laten het planten over aan experts, die nadenken over waar, hoe en met wie ze werken om zoveel mogelijk impact te hebben op het klimaat en lokale gemeenschappen.
Ecossentials
De plasticvrije beautyshop kies liever voor ‘Give Back Friday’. Geen kortingen voor de klanten dus, maar wel een donatie aan de vzw Merhaba. Tien procent van de inkomsten gaat naar de vzw die zich inzet voor mensen uit de LGBTQ+ community met een migratieachtergrond.
Voor meer duurzame shoppingtips kan je terecht bij cosh.eco
Lees ook:
– Fleece als uniform van de TikTokgeneratie: waarom deze wandeltrui zo populair is
– Modemerken breken boycot. Zit er Russische olie in jouw winterjas?
– ‘Merken vertellen graag dat ze vrouwen emanciperen, maar betalen textielarbeiders geen eerlijk loon’
– Nieuw onderzoek: vier op de vijf luxemerken verzwijgt herkomst lederwaren
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier