Brits ultra fast fashionmerk Boohoo liegt over herkomst kleding: ‘Made in UK’ blijkt ‘Made in Pakistan’

Boohoo opnieuw onder vuur © Getty
Lotte Philipsen
Lotte Philipsen Journalist KnackWeekend.be

De kledinglabels van Brits modemerk Boohoo blijken valse info te bevatten. Dat toont onderzoek van BBC Panorama aan. Er werden duizenden foutieve labels in kledingstukken genaaid.

Het Britse ultra fast fashionmerk Boohoo belandt opnieuw in het oog van de storm nadat een onderzoek van BBC Panorama onthulde dat duizenden kledingstukken onterecht werden voorzien van ‘Made in UK’ labels, terwijl ze eigenlijk in Azië waren geproduceerd. Deze ontdekking werpt niet alleen vragen op over de transparantie van Boohoo’s productiepraktijken, maar ook over de ethische beloften die het bedrijf eerder heeft gedaan.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het onderzoek onthulde dat de originele labels van kledingstukken in de Britse fabriek van Boohoo, Thurmaston Lane in Leicester, vorig jaar werden verwijderd en vervangen door ‘Made in UK’-etiketten. Boohoo reageert dat de onjuiste labels te wijten zijn aan een verkeerde interpretatie van de etiketteringsregels. Het bedrijf ontkent dus niet dat de kleding elders werd gemaakt dan wat op het etiket te lezen staat. Dit valt overigens  wel vaker voor. Een ‘Made in’-label betekent niet dat een kledingstuk sowieso van A tot Z in dat land werd gemaakt.

De Boohoo-fabriek in Leicester werd twee jaar geleden geopend en gepromoot als een ethisch productiecentrum. Er gingen toen hoopvolle stemmen op die het idee van een eigen fabriek voor het merk een goed idee vonden. Een lang leven zal de fabriek niet beschoren zijn, want het modebedrijf heeft aangekondigd dat ze het productiecentrum willen sluiten in de nabije toekomst. Dit roept vragen op over de integriteit van Boohoo’s ethische inspanningen.

Misleidende communicatie

Chris Grayer, voormalig hoofd ethische compliance bij High Street-winkelketen Next, merkt in het onderzoek van BBC op dat de verkeerde etikettering wijst op een “significant falen van de inspectie”. Sylvia Rook, hoofdverantwoordelijke voor eerlijke handel bij het Chartered Trading Standards Institute, noemde de vervanging van labels op deze manier “onjuist” en zei dat het consumenten mogelijk kon misleiden. Ook Philip Dunne MP, voorzitter van de Environmental Audit Committee, noemde de bevindingen over de etikettering een zeer ernstige beschuldiging. Hij benadrukte dat consumenten niet misleid mogen worden over de herkomst van de kleding die ze kopen.

Thurmaston Lane fabriek van Boohoo © Getty

Het meest opmerkelijke is dat Boohoo, ondanks eerdere beloftes in 2017 en 2020 om ethische praktijken te herzien, opnieuw wordt geconfronteerd met beschuldigingen van dubieus gedrag. De sluiting van Thurmaston Lane suggereert dat het bedrijfsmodel van Boohoo, gericht op snelle en goedkope mode, wellicht niet vol te houden is in het Verenigd Koninkrijk. Ze rekenen op de lage lonen en beperkte sociale bescherming van productielanden in Azië om hun praktijken verder te zetten.

Boohoo beweert dat de sluiting van Thurmaston Lane losstaat van het BBC Panorama-onderzoek. Het bedrijf zegt in overleg te zijn met werknemers over de toekomst van de locatie en benadrukt de noodzaak om een efficiënt, productief en sterk bedrijf te blijven. Het ziet ernaar uit dat het drukken van kosten voor Boohoo voorgaat op een ethische manier van produceren, zowel binnen als buiten Europa.

Boohoo’s bedenkelelijke business

Boohoo, opgericht in 2006 door Mahmud Kamani en Carol Kane, is een Brits ultra fast fashionmerk dat in sneltempo uitgroeide tot een van de toonaangevende online retailers in de mode-industrie. Het bedrijf richt zich op betaalbare, trendy kleding en accessoires voor jonge consumenten. Boohoo staat bekend om zijn snelle productiecyclus, waardoor het snel kan inspelen op de nieuwste modetrends. Het valt binnen dezelfde categorie als SHEIN wat prijs en snelheid van productie betreft.

In de loop der jaren heeft Boohoo verschillende submerken gelanceerd en andere merken opgekocht, waaronder BoohooMAN, PrettyLittleThing en Nasty Gal, waardoor het zijn marktbereik heeft uitgebreid. Het modebedrijf maakt gebruik van online marketingstrategieën en influencers om zijn producten te promoten, vooral op sociale media.

Boohoo heeft al heel wat controversiële watertjes doorzwommen. Het bedrijf werd bekritiseerd vanwege slechte arbeidsomstandigheden en lage lonen in fabrieken die hun kleding produceren. Zowel in productielanden zoals Pakistan als in de fabrieken dichter bij huis werden wantoestanden aan het licht gebracht.

In 2017 ontdekte de televisiedocumentaireserie Dispatches van Channel 4 dat fabrieken in Leicester die aan Boohoo leverden (samen met New Look, River Island en Missguided) arbeiders minder dan het nationale minimumloon betaalden. Boohoo verklaarde dat het werk zonder hun medeweten was uitbesteed, waardoor zij geen zicht hadden op het loon van de arbeiders.

In 2020 kwamen er opnieuw meldingen van uitbuiting van arbeiders in een fabriek in Leicester, wat leidde tot een intern onderzoek en de belofte van Boohoo om hun productiepraktijken te herzien. Ze richtten vervolgens in 2022 een eigen productiefabriek op, Thurmaston Lane, maar die gaan ze nu sluiten.

Ook in 2022 stelde het modebedrijf Kourtney Kardashian aan als duurzaamheidsambassadrice. Een soort bliksemafleider voor de kritiek die ze te slikken kregen. De realityster bracht vervolgens capsulecollecties uit, gemaakt van gerecycleerde vezels. Critici merkten terecht op dat dit wel heel erg leek op greenwashing. In februari 2023 organiseerde Boohoo een panelgesprek over ethische kleding, waar ze geen kritische vragen wensten te beantwoorden. Enkele duurzame mode-activisten, waaronder Venetia La Manna, probeerden het bedrijf ter verantwoording te roepen, maar werden door de security naar buiten begeleid.

Uit recent onderzoek van BBC Panorama blijkt dat Boohoo haar leveranciers onder druk zet om kortingen te geven nadat er al afspraken zijn gemaakt en dat bestellingen die moeten worden uitgevoerd door Boohoo’s fabriek op Thurmaston Lane werden uitbesteed aan Marokko. Ook toonde de BBC aan dat Boohoo ‘Made in the UK’ labels op kleding uit Azië heeft geplakt, wat de geloofwaardigheid van het merk verder ondermijnt. Deze geschiedenis van controverses werpt vragen op over Boohoo’s ethische inzet en transparantie in de mode-industrie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content