Licht laat een woning en haar bewoners opleven. Wie renoveert, doet er dus goed aan rekening te houden met een optimale lichtinval. Maar hoe zorg je ervoor dat een voormalige fabriek of een ingesloten stadswoning verandert in een zonovergoten thuis? Steek je licht op bij deze ervaringsdeskundigen.
Eerherstel voor Willy
De woning van Idalie en Francis in Brussel was een van de eerste grote projecten van de gevierde modernistische architect Willy Van Der Meeren. ‘Behalve een gigantische coup de cœur voelden we allebei een sterke ontfermingsdrang’, vertelt Idalie over hun verbouwing. ‘Het ging niet goed met het huis, het moest worden gered.’
Een reddingsoperatie uitvoeren op een geklasseerde woning is geen sinecure. Na het vele vereiste papierwerk gingen ze van start met een gevelrenovatie die uiteindelijk drie jaar zou duren. Alleen al het verwijderen van de vijftien lagen verf en plaksel nam maanden in beslag. Daarnaast was er sprake van betonrot, en bepaalden de oorspronkelijke ontwerpplannen mede de keuzes. Zo moest elk raam dat open kan geel geverfd worden.
Idalie: ‘Er waren momenten dat we elkaar vertwijfeld aankeken. Maar we zijn ook altijd de schoonheid blijven zien, want wat een vrolijk huis is dit. Logisch, licht en functioneel.’

Bekijk het volledige interieur: Kleur, licht en rust in Brussel: binnenkijken in een geklasseerde woning van Willy Van Der Meeren
Woning vol gaten
Jarenlang had Veerle haar neoclassicistische woning gedeeld met huurders. Toen ze klaar was om het hele huis te betrekken, betekende dat een grondige totaalrenovatie van vier verdiepingen hoog. Een kolfje naar de hand van interieurstudio Contekst.
Een van de grootste uitdagingen bleek het verlichten van de oude trappenhal, die overigens volledig aan vernieuwing toe was. Architect Sam Peeters zag het licht – en daarmee meteen de oplossing – in strategisch geplaatste gaten: een dakraam bovenin, een extra raam in de waskamer en een glaswand op de derde verdieping. De nieuwe, luchtige trap uit blauwstaal en iroko staat vandaag te pronken in het licht.
‘Eigenlijk heb ik hier ontdekt dat ik echt graag gaten maak’, aldus Sam Peeters. ‘Ik vind ze visueel heel intrigerend in een woning. Ik herinner me dat ik op het einde rondkeek en dacht: dit moeten we vaker doen.’

Bekijk het volledige interieur: Gat in de lucht: kijk binnen in een lichtrijk herenhuis met een mediterrane stadstuin
De sas van Gent
De statige burgerwoning van Yole en Simon, vlak bij het Gentse Sint-Pietersstation, was ingesloten door koterijen die de natuurlijke lichtinval belemmerden. ‘Het uitzuiveren van de ruimte was de eerste uitdaging’, vertelt architect Saar Meganck. Zij nam samen met collega David Dhooge de verbouwing voor haar rekening.
Er kwam een grote opkuis, waardoor de tuin ettelijke vierkante meters kon winnen. ‘Toen alle koterijen waren verdwenen, werd pas duidelijk hoe uitzonderlijk breed het perceel was’, vertelt David Dhooge. ‘Dat wilden we accentueren door net in de hoogte te werken. Met een nieuwe achtergevel die tot in de kelder duikt, konden we alles oplossen.’
Daarnaast is er ook nog de indrukwekkende, lichtrijke vide die drie verdiepingen overspant. ‘Herenhuizen uit die tijd waren typisch sterk verkamerd. Toen was het de gewoonte om je te kunnen terugtrekken in een eigen ruimte, afgezonderd van de rest’, weet Meganck. ‘Die geborgenheid wilden we behouden, maar ook aanvullen met één ruimte waarop alle andere zouden uitkomen. Een soort sas tussen binnen en buiten, maar evengoed een hart waar het gezin op verschillende momenten van de dag in verbinding kan staan met elkaar.’

Bekijk het volledige interieur: Stadswoning in haar sas: binnenkijken in een ingesloten herenhuis dat opgeluisterd werd met licht, kleur en verrassingen
Leven in de lijstenmakerij
Toen Bertrand in opdracht van zijn schoonouders een bezoek bracht aan een pand in Elsene, stuitte hij op een voormalige lijstenmakerij. Samen met zijn vrouw Eloïse besloot hij de fabriek te verbouwen tot een gezinswoning, zonder het verleden volledig uit te wissen.
‘We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk te werken met wat er al was. Maar we hebben ook nieuwe materialen toegevoegd, steeds vanuit het idee “de kleine fabriek als eiland te midden van Brussel” te behouden’, vertellen ze daarover.
‘De uitdaging van een huis dat zo omringd is door andere woningen, is om licht binnen te halen zonder in te boeten aan privacy’, weet architect Federico Alegria. De oplossing werd een trap die de verschillende niveaus verbindt, met een dakraam bovenaan dat de zon tot diep in het interieur brengt.

Bekijk het volledige interieur: Goed bewaard: verloederde fabriek in Elsene wordt lichtrijk huis