Wereldpremière op wijnbeurs Megavino: Chinese alcohol komt naar België

Een Chinese barman shaket een cocktail op basis van baijiu. © REUTERS
Bart Casteleyn
Bart Casteleyn Hoofdredacteur Deze Week

Baijiu, zo heet de immens populaire Chinese alcohol. Per jaar drinken de Chinezen er maar liefst 9 miljard (!) liter van. Het drankje wordt voorlopig enkel in het thuisland geconsumeerd, maar producent Redstar wil nu ook de rest van de wereld veroveren. Waar de veroveringstocht start? In ons land, op wijnbeurs Megavino.

Baijiu is de meest populaire alcohol in China en staat aan de top van alle alcoholen ter wereld. Het land telt 14.000 distilleerderijen die samen negen miljard liter baijiu brouwen. ‘Het is een alcohol op basis van graan’, weet Alain Bloeykens. Hij is drijvende kracht achter Megavino en naast wijnkenner ook goed bekend met het Chinese drankje.

Rotte vruchten

‘Het wordt gedistilleerd volgens gebruiken die meer dan tweeduizend jaar oud zijn. Wanneer de alcohol klaar is, rijpt die ondergronds, van minimum één maand tot wel dertig jaar. Het is trouwens niet echt een doordrinkertje, want de klassieke baijiu bevat tussen de vijftig en zestig procent alcohol.’

‘Hoe die baijiu precies smaakt? Op zijn minst apart. Baijiu betekent letterlijk ‘witte alcohol’, maar valt geenszins te vergelijken met de trendy gin. Al naargelang zijn herkomst en rijping variëren de aroma’s van floraal, kruidig, fruitig maar eerder overrijpe tot zelfs rotte vruchten, rijpende kaas en … iets aards. Niet meteen de smaak die de westerse consument gewoon is.’

Lichtere versie

Redstar, een van de grootste producenten van baijiu, lanceerde zopas een lichtere versie. Lees: minder alcohol (‘slechts’ 42 procent), die aromatisch fris en fruitiger is, en bovendien perfect geschikt is als basisingrediënt in cocktails. Het uiteindelijke doel: baijiu ook bekend en populair maken buiten de Chineselandsgrenzen. Redstar koos Megavino om zijn product in wereldpremière voor te stellen.

Baijiu
Baijiu© REUTERS

‘België is een kleine markt, maar met consumenten die een brede kijk hebben en erg veeleisend zijn’, klinkt het bij zaakvoerder Peng Peng. ‘Wanneer een product geaccepteerd wordt in België, is de kans groot dat we op internationaal niveau doorbreken.’

Redstar heeft een fles ontwikkeld in de vorm van een Chinese lampion, die voor het eerst op Megavino voorgesteld wordt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content